שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

ההגבלות החדשות: להתפלל לבד, חתונות ללא אורחים וצמצום העובדים

הממשלה אישרה הלילה כי כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה תיאסר התקהלות של יותר משני בני אדם ותפילה בקבוצות. מהיום: חיילים יפטרלו לצד שוטרים. ויכוח קולני בין נתניהו לבנט, היחיד שהתנגד לצמצום העובדים: "קח את הבדיקות לכפרות. תמשיך את הוויכוח בטלוויזיה".

 

 

שעה קלה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לציבור על ההגבלות החדשות במסגרת המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה, התכנסה אמש (יום ב') הממשלה כדי לאשר את הצעדים באופן רשמי. במהלך הלילה אישרה הממשלה את ההגבלות, שבמסגרתן תיאסר התקהלות של יותר משני בני אדם, חתונות ייערכו ללא אורחים ומספר העובדים במקומות העבודה יצומצם עוד יותר.

 

למסמך המלא שהוצג לממשלה - לחצו כאן

 

אלו ההנחיות שאושרו:

*לא תתאפשר התכנסות, לרבות לא לצורך תפילה וחתונה, במרחב הציבורי. יתאפשר בכותל המערבי קיום מניין אחד, בכל תפילה, של 10 אנשים במרחק של 2 מטרים זה מזה. הלוויה תערך במקום פתוח בלבד ובהשתתפות של עד 20 אנשים. ברית מילה תיערך בהשתתפות של עד 10 אנשים. התקנות לעניין חתונה יכנסו לתוקפן ב-1 באפריל בשעה 08:00.

 

*נקבע כי טרם הגעת העובד למקום העבודה, העובד ימדוד חום וימלא הצהרה על מדידת חום והיעדר תסמינים (חום גוף מעל 38 מעלות צלזיוס, שיעול, קושי בנשימה). העובד יגיע למקום העבודה עם הטופס המלא לאותו יום, ועל המעביד לאסוף ולשמור את הטפסים כאמור. לעניין עובד שאינו מועסק במסגרת עסק או משלח יד של המעסיק – הצהרה יכולה להיעשות בעל פה.

 

*במקום עבודה שבו לא ניתן לשמור על מרחק של 2 מטרים בין עובד לעובד ידאג המעסיק לאמצעים אחרים למניעת הדבקה.

  

*לכל עובד יוקצה ציוד אישי קבוע ככל הניתן. ציוד בשימוש של יותר מאדם אחד יעבור חיטוי קפדני לפני כל העברה מאדם לאדם.

שוק הכרמל (צילום: רויטרס)
שוק הכרמל(צילום: רויטרס)
 

מרכזי קניות ריקים (צילום: רויטרס)
מרכזי קניות ריקים(צילום: רויטרס)

*תינתן הנחיה לעובדים לשמור בקפדנות על כללי היגיינה ובכלל זה שטיפת ידיים.

 

*תינתן הנחיה לעובדים כי בעת שימוש במעלית במקום העבודה, לא יהיו במעלית יותר משני נוסעים.

 

*גם מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים יורשו לקבל לקוחות בבית העסק בהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי משלוחים מותרים לכל סוגי המוצרים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

 

*הבהרה בעניין בעלי דוכנים בשוק קמעונאי: בעל דוכן בשוק קמעונאי רשאי לפתוח חנות מקוונת, שממנה יוכל לספק מוצרים בשירות משלוחים בלבד. הכל כמובן בתנאי שהשוק והדוכן עצמו סגורים לקהל.

 

* הבהרה לסעיף הנוגע ליציאת אנשים: הממשלה החליטה כי יציאה ממקום מגורים, תותר ליחיד או לאנשים הגרים באותו בית, לזמן קצר ולמרחק של עד 100 מטר ממקום המגורים.

 

במהלך הישיבה התעורר ויכוח קשה שהידרדר לצעקות בין נתניהו לבין שר הביטחון נפתלי בנט, סביב נושא מספר הבדיקות הקורונה. ראש הממשלה אמר לבנט: "אם אין מודל נכון - קח את הבדיקות לכפרות. נפסיק עכשיו את הוויכוח ותמשיך אותו בטלוויזיה". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר לשר הביטחון: "אתה יורד עלינו, אבל משרד הביטחון לא מספק את הסחורה לקיום יותר מ-10,000 בדיקות ביום ראשון".

חצי חצי נפתלי בנט משה בר סימן טוב (צילום: מוטי קמחי, משה בר סימן)
שוב התעמתו. בנט ובר סימן טוב(צילום: מוטי קמחי, משה בר סימן)
 

נתניהו: "בר סימן טוב, תקבע זמן לשרים לקבל עדכון בכל נושא הבדיקות עם כל גורמי המקצוע". הוא פנה לבנט ועקץ שוב: "נפתלי, הבנו את זה. ואם לא הבנו עכשיו - אז נראה את זה אחר כך בטלוויזיה".

 

בנט ובר סימן טוב המשיכו להתווכח סביב השאלה מדוע לא מבוצעות יותר בדיקות. השר טען שמשרד הבריאות לא מגיע למספר הבדיקות שאליו הנחה ראש הממשלה להגיע. בר סימן טוב ענה לו בין השאר שמשרד הבריאות מחכה לרכש המטושים שמשרד הביטחון הבטיח.

 

על פי ההנחיות החדשות, שאישרה הממשלה הלילה, לא תותר כאמור התקהלות של יותר משני אנשים שאינם מאותה משפחה גרעינית. יוטל איסור על השתתפות בחתונות במרחב הציבורי החל מיום רביעי בחצות. תותר חופה וקידושין אך ורק בחיק המשפחה הגרעינית, בלי אורחים ומוזמנים.

 

המאבק במגפת הקורונה - כתבות נוספות:

 

כמו כן יוטל כאמור איסור על תפילה בקבוצה במרחב הציבורי, לרבות במקומות פתוחים. המשמעות היא, כפי שאמר נתניהו מוקדם יותר, שמעתה תפילות מותרות רק ביחידות. עם זאת, בעקבות דרישתו של שר הפנים אריה דרעי, יתקיימו בכותל המערבי שלוש תפילות ביום בהשתתפות עשרה אנשים, כדי שלא ייפסק רצף התפילה באתר הקדוש. תפילה מצומצמת תתאפשר גם במערת המכפלה. כמו כן, אישרה הממשלה לתחנת הרדיו החרדית "קול ברמה" לערוך שלוש פעמים ביום תפילה בשטח פתוח עם מניין של עשרה אנשים ולשדר אותה בשידור חי.

 

השתתפות בהלוויות תוגבל לעד 20 משתתפים במקום פתוח בלבד, ואילו בברית מילה תותר השתתפות של עד ל-10 בני אדם, במקום פתוח בלבד, תוך שמירת מרחק של שני מטרים.

  ()

הממשלה אישרה גם כי במקום עבודה לא ישהו בו זמנית יותר מעשרה עובדים או 15% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מביניהם. מעסיק יהיה רשאי להחזיר את מספר העובדים לשהייה בו-זמנית ל-30%, ובלבד שהעלאה חיונית לפעילות השוטפת של מקום העבודה. לא תהיה מגבלה על המשך העבודה בענף הבנייה ובתחום התשתיות.

מתפללים ליד בית כנסת סגור ב ירושלים  (צילום: AFP)
מתפללים בירושלים(צילום: AFP)

מספר העובדים במגזר הציבורי לא יהיה גדול מ-20% ממצבת העובדים. אם מנהל משרד סבר שיש צורך חיוני בשהייה של עובדים חיוניים נוספים, יגיש דיווח לנציב שירות המדינה ויפרט את מספר העובדים הנוספים שנוכחותם חיונית והטעמים לכך. הוראות אלה לא יחולו על צה"ל, שב"ס, משטרת ישראל, שב"כ, המוסד, הרשות הארצית לכבאות ולהצלה, המל"ל, הרשות להגנת עדים, מערך הסייבר הלאומי, המכון הביולוגי, החברה הישראלית לחקר מדעי החיים והמדפיס הממשלתי.

 

הממשלה אישרה להוסיף עובדי פיקוח מהמגזר הציבורי המוסמכים בהטלת קנסות, שאינם עובדים חיונים במשרדיהם, כדי לסייע בהגברת האכיפה של הצווים והתקנות למניעת התפשטות נגיף הקורונה. שר הביטחון נפתלי בנט היה היחיד שהתנגד להחמרה שביטאה מעבר מ-30% ל-15% עובדים במקומות העבודה.

 

עובדי מעטפת שאינם עוסקים בליבת העבודה אלא במתן שירותים לעובדי הליבה – לא יעבדו אלא אם שהותם חיונית להמשך הפעילות השוטפת. במקום שנהוג לעבוד בו במשמרות ישבץ המעסיק, ככל הניתן, את אותם העובדים בכל משמרת, על למנוע חשיפה לעובדים נוספים.

 

באותו נושא, החיוב לבדוק חום בכניסה למקומות עבודה תוחלף במילוי יומי של טופס הצהרת בריאות על ידי העובד. העובד יגיע למקום העבודה עם הטופס המלא לאותו יום, ועל המעביד לאסוף ולשמור את הטפסים כאמור. לעניין עובד שאינו מועסק במסגרת עסק או משלח יד של המעסיק – הצהרה יכולה להיעשות בעל פה.

שליח של wolt (צילום: יח
טייק אווי ייאסר. שליחויות בלבד(צילום: יח"צ)

טיילת בתל אביב ריק (צילום: רויטרס)
הטיילת בתל אביב(צילום: רויטרס)

לכל עובד יוקצה ציוד אישי קבוע ככל הניתן, ובכלל זה מקלדת, עכבר וטלפון קווי. ציוד בשימוש של יותר מאדם אחד, יעבור חיטוי קפדני לפני כל העברה מאדם לאדם. מעסיקים יחויבו להנחות עובדים על שמירה קפדנית של כללי היגיינה ובכלל זה שטיפת ידיים. במקומות עבודה תיאסר עלייה של יותר משני אנשים במעלית בו זמנית.

 

השרים שקלו הקלה בנושא השווקים ולבסוף החליטו כי בעל דוכן בשוק קמעונאי רשאי לפתוח חנות מקוונת, שממנה יוכל לספק מוצרים בשירות משלוחים בלבד. הכל בתנאי שהשוק והדוכן עצמו סגורים לקהל.

 

מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים הוחרגו מהאיסור על פתיחת חנויות ומעבדות לציבור. הן יורשו לקבל לקוחות בבית העסק בהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי משלוחים מותרים לכל סוגי המוצרים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

 

יוטל עונש מאסר של שישה חודשים או קנס כספי על מי שיפעיל חנות או מעבדה בדרך של פתיחה לציבור בניגוד לתקנות.

 

 

 

 

עוד נדרשה הממשלה לאשר להקצות 600 חיילים לסיוע למשטרת ישראל באכיפת הוראות תקנות שעת חירום. זאת במטרה לאפשר את הרחבת הנוכחות המשטרתית במרחב הציבורי וכדי ליצור נוכחות ובולטות בימי קורונה. החיילים לא יבצעו משימות ולא ישתתפו בפעילות ליבה משטרתית. לא יוענקו לחיילים סמכויות שוטר. הם יוצבו במשימות לצד שוטרים ויפעלו בהתאם להנחיות השוטרים.

 

מדובר צה"ל נמסר כי החיילים הוקצו לביצוע סיורים, בידוד שטחים ואבטחתם, חסימת צירים ועוד. הכוחות עברו הכשרה למשימה במרחב האזרחי והוצגו להם מאפייני ואתגרי המשימה. עוד ציין דובר צה"ל בהודעתו כי החיילים יפעלו בצמוד לשוטרים ויענדו תג ועליו דגל ישראל - מפקדים יישאו נשק.

מפקדים יישאו נשק, חיילים בהכשרה עם תג ועליו דגל ישראל (צילום: דובר צה
מפקדים יישאו נשק, חיילים בהכשרה עם תג ועליו דגל ישראל(צילום: דובר צה"ל)

החל ממחר בצהריים - מאות יצטרפו לכוחות המשטרה. החיילים בתדרוך (צילום: דובר צה
החל ממחר בצהריים - מאות יצטרפו לכוחות המשטרה. החיילים בתדרוך(צילום: דובר צה"ל)

"צה"ל ימשיך לסייע ככל שיידרש בהתמודדות עם התפשטות הקורונה", נכתב בהודעה. מפקד בסיס האימון של חטיבת גולני, סגן אלוף סיוון בלוך אמר לחייליו: "אימנו אתכם להילחם מול אויב בלבנון, סוריה, איו"ש, ועזה. הפעם אתם נלחמים מול אויב קצת אחר - הקורונה. עלינו לעשות את המשימה בצורה הטובה, האיכותית והמקצועית ביותר, זו חובתנו".

 

במידה שמשטרת ישראל תידרש להקצאת חיילים נוספת, שר הביטחון והשר לביטחון פנים רשאים להגדיל את הקצאת החיילים עד ל-1,400 חיילים תוך תיקון החלטת הממשלה. החיילים יאבטחו את השוטרים בתפעול מחסומים לאכיפת תקנות הקורונה. החיילים לא יפעילו כלפי אזרחים סמכויות כלשהן לרבות הטלת קנסות ותשאול. הצוותים המשותפים לא יפעלו לאכיפה בבתי מגורים או בעסקים אלא במרחב הציבורי בלבד. אין כוונה לעשות שימוש בכלי רכב מבצעיים של צה"ל.

טיפול בחולי קורונה במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה (צילום: דפנה נבו)
מחלקת הקורונה בהלל יפה(צילום: דפנה נבו)

שר הפנים אריה דרעי, שמונה על ידי נתניהו להיות הפרויקטור מטעם הממשלה למאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה ביישובים החרדיים והערביים, עדכן את הממשלה בצעדים שננקטים בתחום זה. קודם לכן התקיימה ישיבה בעניין בהשתתפות נתניהו, דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר הביטחון נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון וגורמי המקצוע.

 

בישיבה הוחלט שמשרד הפנים, בתיאום עם פיקוד העורף, ירכז את העברת חולי קורונה ואנשים שהוכנסו לבידוד ביישובים החרדיים והערביים למלוניות כדי למנוע המשך ההדבקה בנגיף. הדגש יינתן על אוכלוסיות מוחלשות. משרד הפנים יעבוד בתיאום עם הרשויות המקומיות. כבר ביום ראשון הושכרו בתי מלון ומבנים בירושלים ובני ברק לשם העברת מבודדים.

 

משרד הבריאות עדכן אתמול כי מספר הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל עלה ל-4,695 בני אדם. לפי העדכון האחרון, 16 מתו מהנגיף, בהם אדם שאושפז עוד קודם לכן עם מחלות שונות. חמישה בני אדם נוספו למניין החולים שבמצב קשה, ובסך הכל ישנם 66 חולים מונשמים בבתי החולים השונים.


פורסם לראשונה 30/03/2020 22:18

 

השתתף בהכנת הידיעה: קובי נחשוני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מתפללים בירושלים
צילום: AFP
מומלצים