שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

ועדת הקורונה: השפעת המשבר על הרשויות

יום אחרי ששר הבריאות ושר הפנים סיכמו להעביר לרשויות המקומיות מידע על פרטי הנדבקים בתחומן, נערך בכנסת דיון בנושא. "לאוכלוסיה הזרה בעיר אין נוהל ואין חוק, צריך להסתדר ולאלתר", אמר ראש העיר תל אביב חולדאי. בנוגע להקלות: "יש לתת מענה לאוכלוסיות המוחלשות - לא יינתנו הנחות בארנונה"

מסכות וקורונה (צילום: מוטי קמחי)
תל אביב, אתמול(צילום: מוטי קמחי)

הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם הנגיף קורונה ערכה הבוקר (יום ג') דיון בנוגע להשפעת המשבר על הרשויות המקומיות. ynet העביר את הדיון בשידור חי.

 

יש לכם מה לספר לנו על הקורונה? מידע שטרם נחשף? סרטונים או תמונות? כתבו למייל האדום

 

שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי סיכמו אתמול כי משרד הבריאות יעביר את פרטי הישראלים שנדבקו בנגיף הקורונה לידי הרשויות המקומיות שבהן הם מתגוררים.

בהודעה משותפת של המשרדים נמסר כי "פרטי חולי הקורונה וכן פרטי המבודדים יועברו למשרד הפנים, ומשם יועברו הנתונים לכלל הרשויות תוך חיסיון מידע ושמירה על צנעת הפרט, זאת במטרה לעקוב אחר יישום ההנחיות והאזהרות שניתנו לציבור".

 

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, אמר בוועדה: "הבנו שאנחנו נמצאים במשבר שעומד להיות גדול ביום שסגרו את בתי הספר. זה משתק את המשק כי ההורים נשארים בבית. מאותו רגע עשינו בעיניי את הדבר החשוב ביותר - חתכנו בהוצאות בצורה דרסטית והסתכלנו גם על ההכנסות". לדבריו, "צריך לפתור בעיות בלי שהנהלים עוזרים - למשל בנושא אוכלוסיית הזרים, שביום אחד כמעט כולה נותרה בלי הכנסה. זאת לעומת אזרחי ישראל, שלחלקם לפחות יש חסכונות, דמי אבטלה וכן הלאה".

רון חולדאי בישיבת מועצת עיריית תל אביב-יפו (צילום: מוטי קמחי )
ראש העיר ת"א רון חולדאי. "לזרים איו נוהל, אין חוק"(צילום: מוטי קמחי )

"אין להם נוהל ואין להם חוק, צריך להסתדר ולאלתר", הוסיף חולדאי, "במקרה הזה השגנו תרומות ונתנו להם תלושי מזון לשלושה שבועות, אבל אנחנו צריכים שהמדינה תמצא פתרונות - איך מבודדים את האוכלוסיה הזרה. זורקים אותם מהבתים, עוד מעט הם יהיו ברחוב. אנחנו צריכים עיכוב של חצי שנה שבמהלכה לא ניתן יהיה להוציא אנשים מהדירות שלהם".

 

בתגובה להצעה שלפיה תושבים יועברו לבתי הספר הריקים כפתרון ביניים, השיב חולדאי: "מה זה אומר להעביר אותם לבתי ספר? מי ייתן להם אוכל? אני יודע למצוא פתרונות ואני מציע פתרונות, אל תתנפלו עליי, אני מתמודד עם כל הצרות". ראש העיר ציין גם את האוכלוסיה המוחלשת בעיר, שאינה בעלת הכנסה מספקת. "אם בשגרה העירייה מחלקת 300 מנות מזון ביום, השבוע סיפקנו 700 מנות. יש אנשים שאין להם וצריך לעזור להם". הוא הוסיף כי מחלקי המנות הם אזרחים מתנדבים: "אם ניכנס למצב של סגר, המתנדבים יחששו לסייע ונצטרך להכניס לתמונה את הצבא שיחלק ויטפל באנשים".

 

חולדאי נשאל לגבי אפשרות של מתן הנחות בתשלום הארנונה לסטודנטים שגרים בתל אביב, אך חזרו בתקופה זו לבית הוריהם בערים אחרות, והשיב: "אין דבר כזה הנחה בארנונה, אנחנו לא יכולים לתת אותה".

  

משרד הפנים: "נוודא שלכל מבודד יש תנאי בידוד הולמים"

כאמור, משרד הבריאות יחל להעביר למשרד הפנים נתונים על אנשים הנמצאים בבידוד וכן על חולים מאומתים - מדי יום. בתדרוך של מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, בהמשך למינויו של השר אריה דרעי לאחראי מטעם הממשלה על המאבק בקורונה ביישובים החרדיים והערביים, צוין: "אנחנו מנחים את מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות לעבור מבודד-מבודד, ולבדוק איתו אם יש לו תנאי בידוד הולמים בבית. בעיקר בקרב החברה החרדית והערבית ואוכלוסיות מוחלשות, אין תנאים הולמים לבידוד.

 

"לכן, אנחנו נעביר אותם למתקנים כמו אכסניות, מלוניות וכן הלאה", המשיך כהן, "זאת במימון משרד הפנים, או שהרשויות ידאגו לזה ואנחנו נשפה אותם תקציבית. נוודא שההנחיות של משרד הבריאות ימולאו במתקנים השונים, ופיקוד העורף יסייע בהקפדה על תנאי הבידוד. כבר מחר או מחרתיים נתחיל להעביר מבודדים למתקן 'אור החיים' בבני ברק".

6 (צילום: משרד הפנים )
מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן(צילום: משרד הפנים )

כהן הוסיף כי המאמץ ימתקד באוכלוסיה החרדית והערבית. "במגזרים האלה חולה מאומת מסתובב ומדביק אחרים. אין זמן לחכות. האופן שבו הציבור הכללי מתנהג לא עובד בקבוצות הללו, צריך לדבר בשפה שלהם. פעמים רבות זו בעיה של הסברה והכוונה - אדם מקבל מקופת החולים הודעה שהוא חולה מאומת ולא יצרו איתו עוד קשר, אז הוא ממשיך להסתובב בחברה.

 

"לפעמים זה בגלל חוסר ציות להוראות. אנחנו נוודא שמגיעים לאדם הזה ומכוונים אותו לצאת מהבית למתקנים של פיקוד העורף, כדי שההדבקה לא תימשך", הסביר. "נתחיל בבני ברק ואחר כך נעבור לחברה הערבית, בדגש על מגזר הבדואים בדרום. לא מדובר בהוצאה בכוח, אלא בעובד סוציאלי שמצלצל למשפחה ומציע את הסיוע. זה נועד בסופו של דבר להקל עליהם".

 

כהן ציין כי המשרד נערך לכך שבחגי הפסח והרמדאן יהיו התקהלויות אסורות. "ביום הם לא יסתובבו, אבל בלילה יכולים להיות מפגשים המוניים", אמר לגבי המוסלמים המציינים את הרמדאן.

חיים ביבס (צילום: קובי קואנקס)
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס(צילום: קובי קואנקס)

בתוך כך, במכתב ששלח בשבוע שעבר אל מנכ"ל משרד הבריאות, ציין יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס כי "נוכח המצב במדינה כולה, והמשך התפשטות הנגיף, מקיימות הרשויות המקומיות פעולות נרחבות לסייע בידי התושבים להתמודד עם המצב, במכלול תחומי החיים אותם מנהלת הרשות המקומית, בהתאם להנחיות משרדך".

 

ביבס הוסיף: "ראשי הרשויות כולם מגויסים ועושים מלאכתם לילות כימים לייתן מענה לתושביהם, ואף יוזמים פעולות ושיתופי פעולה עם משרדי ממשלה, גורמי ביטחון וחירום, ארגוני המגזר השלישי ומתנדבים על מנת לסייע בידי כולנו למגר את הנגיף ולמגר את התפשטותו".

 

אתמול בירך ביבס על ההסכמה בין ליצמן לדרעי. לדבריו, "במהלך הימים האחרונים עשינו מאמצים רבים כדי לקבל את אישור הממשלה לקבלת המידע שיאפשר לנו ברשויות לשמור על תושבינו, להציע למבודדים שירותים נחוצים ולאכוף את ההנחיות של גורמי הבריאות והביטחון בהתאם לסמכויות שניתנו לנו. אנו ממתינים לקבלת הנתונים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
שכונת מאה שערים בירושלים
צילום: MCT
מומלצים