שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

"חיים על החסכונות": העצמאים הקטנים שמופקרים מול הקורונה

שרון פתחה סטודיו לאימוני כושר שנותר שומם, ליאור ולירון נאלצו לסגור חנויות להלבשה תחתונה, וחיים שעוסק בהגברה ובתאורה נותר ללא פרנסה. הממשלה הבטיחה חבילת סיוע למשק בהיקף של 80 מיליארד שקל, אך רבים לא עומדים בקריטריונים. זהו סיפורם

 

 

רון ושרון כולצקר, בני 29 ו-27 מבאר שבע, לא ראו את זה בא. עד לפני כחודש העתיד היה ברור. רון, מהנדס מכונות במקצועו, בדיוק עזב מקום עבודה וכבר היה רגע לפני כניסה למקום עבודה אחר שיבטיח את עתידו. שרון, מאמנת כושר אישית, בנתה סטודיו בביתם. הם תכננו וחלמו איך תיראה המשפחה המאושרת שלהם עם תוספת של תינוק שיצא לעולם בעוד כשלושה חודשים, ואז בא נגיף קורונה וטרף את הקלפים.

 

מענק לעצמאים: איך ומתי אקבל את הכסף?

מספר המובטלים חצה את המיליון

המענק של נתניהו לפסח יגיע בזמן?

 

"זה מוזר, אני לא יודע מה יהיה מחר", מספר רון בשיחה עם ynet. "הדירה שאנחנו שוכרים זה העסק של אשתי, חדר הכושר, ועכשיו היא לא יכולה לקבל אנשים. אני בין עבודות. למזלי פוטרתי מהעבודה ועל פניו אני זכאי לדמי אבטלה, אבל אנחנו לא יודעים אם הם ייכנסו או לא. אין לנו שום הכנסה כרגע".

רון ושרון יצחק כולצקר ()
רון ושרון יצחק כולצקר

תוכנית הסיוע של הממשלה שהיקפה עומד על 80 מיליארד שקל, ומטרתה להביא לשמירה על יציבות המשק עם סיוע בגובה של כ-41 מיליארד שקלים למגזר העסקי, לא ממש מועילה לעסק של שרון שפתחה את העסק רק בשנה שעברה ב-2019 ולכן היא לא עומדת בקריטריונים לקבל את ההטבות. "זה לא אומר שאין לי הוצאות ושלא מגיע לי כסף להתקיים", היא אומרת. "זה קריטריון מטופש לגמרי. כל העסקים שנפתחו כמוני ב-2019 נמצאים באותה הבעיה".

 

שרון מוסיפה ומספרת: "אני בהיריון בחודש שביעי וזה מצב קשה, הכל הוקפא ואי אפשר להזמין כלום לתינוק. אנחנו לא יודעים מה לעשות. אוטוטו אני צריכה ללדת ואנחנו בקרייסס. למזלנו שאנחנו בלי משכנתא ובלי רכב וההוצאות האלה נחסכו מאיתנו". רון מוסיף ואומר: "יש לנו משפחות אבל אנחנו לא מבקשים מהם כדי לא להכביד. אנחנו חיים על החסכונות. אם זה יימשך עוד כמה חודשים לא תהיה ברירה אלא לבקש עזרה, כי יהיה לנו גם ילד בתמונה".

 

שניהם מבינים שגם כשיחזרו לשגרת החיים זה לא יהיה אותו הדבר ויהיה להם קשה מאוד לצמצם את הפער. "בתור שכיר, למצוא עבודה זה עניין של כמה חודשים, אני לא יודע מה יהיה המצב אחרי שהמשבר הזה ייגמר", אומר רון. "חברות יקצצו ולא אמצא כל כך מהר עבודה. אולי צריך להאריך את משך הזמן שזכאים לדמי אבטלה. מהנקודה הזו קדימה אם הכל ייגמר יש לפחות עוד שלושה חודשים עד שנצליח לחזור לעמוד על הרגליים. אנחנו דוחים בחודשים או בשנים דברים שרצינו לממש. אם רצינו לקנות רכב בחודש הבא אז זה לא יקרה בקרוב, ואנחנו לא מדברים בכלל על לקנות דירה".

רון ושרון יצחק כולצקר ()
רון ושרון, תומכים זה בזו
  

 

"אין לנו כל רשת ביטחון מהמדינה"

זעקת העצמאים נשמעת היטב במיוחד כשמדובר בזוג כמו ליאור ולירון הלוי מרחובות, הבעלים של רשת חנויות להלבשה תחתונה ומתנות. ארבע החנויות של בני הזוג נסגרו והעובדים נשלחו לחופשה ללא תשלום (חל"ת).

 

"ביום אחד עברנו מ-100% תפוקה למובטלים", הם מספרים. "אין לנו כל רשת ביטחון מהמדינה. במשך כל חיינו דאגנו לשלם את כל המסים והביטוח הלאומי בזמן וכחוק. היום, כשאנחנו צריכים את תמיכת המדינה, היא פשוט מתנערת מאיתנו. יודעים רק לקחת ולא לתת. זה יוצר מצב מעוות ומקומם. אנחנו חייבים לשלם את כל הזכויות הסוציאליות של העובדים שלנו, וטוב שכך – אבל מה איתנו?

 

"העסק ממשיך לייצר הוצאות גבוהות מאוד שאנחנו מחויבים לשלם, ויש גם הוצאות מחיה ומשכנתה. גם בעתות מצוקה אנו חסרי זכויות לחלוטין". לדבריהם, הלוואה בערבות המדינה לא יעילה והם חוששים בעיקר מהסחבת. "כבר שבועיים עברו מאז ההגשה של אותה בקשה ושום דבר לא קרה".

משפחת הלוי: לירון (האמא) 36, ליאור (אבא)- 40, מאור בן ה-10, שגיא בן ב-8 והילה בת ה-5 ()
משפחת הלוי
  

 

"מי שלא הצליח ישאר רעב"

חיים פריינטה, מאשקלון, גם כן באותה סירה. פריינטה בעל עסק להגברה ותאורה מרגיש שנפל בין הכיסאות. "אחרי פורים התחילו ביטולי אירועים. אין ימי זיכרון ואין יום עצמאות שזה הזמן שבו אנחנו מכניסים כסף", הוא מספר בשיחה עם ynet.

 

בשנתיים האחרונות השקיע חיים בעסק שלו יותר מ-190 אלף שקל. הוא לקח הלוואה למימון רכב ואפילו שילם 50 אלף שקל מקדמה לקניית בית. כמו עצמאים רבים גם הוא אמור לקבל כסף מעבודות שכבר ביצע. "אני אפילו לא יודע אם ישלמו לי בכלל על עבודות שכבר עשיתי, כי הכל סגור", הוא אומר. "אין עם מי לדבר. אני לא יודע איך אני מתקיים החודש, איך אני מביא אוכל הביתה.

משפחת פריינטה: לינוי בת 13, נתנאל בן 11, אוריאל בן 8, חיים פריאנטה (אבא) בן 46 ()
משפחת פריינטה: לינוי בת 13, נתנאל בן 11, אוריאל בן 8 וחיים בן ה-46
 

"אני לא זכאי לכלום מבחינת המדינה. ניסיתי לקחת הלוואה בערבות המדינה, אבל מכיוון שקניתי ציוד ונכנסתי לגירעון יצא שהנטו שלי הוא נמוך ולכן אני לא זכאי להטבה, כי צריכה להיות לי הכנסה של 10,000 נטו. אם לא הייתי משקיע בעסק אז הייתי זכאי להטבה. נקלעתי למצב שאני לא יודע איך לצאת ממנו".

 

הניסיונות שלו לקבל הלוואה בערבות המדינה לא צלחו. "שלחתי את כל הטפסים, החזירו לי תשובה שלא מגיעה לי הלוואה. אני חסום מכאן ומכאן. לא יודע איך נתקיים. הצלחתי לדחות כמה תשלומים, אבל זה היה עם ריביות גבוהות מאוד שאני לא יודע איך בעתיד אעמוד בזה. זו פשוט שיטת המצליח. יש מי שהצליח ומי שלא הצליח וישאר רעב".

 

איילה, אשתו, עובדת עם קשישים. במשרה מלאה. בשגרה היא משתכרת כ-6,000 שקלים בחודש. אמנם היא לא יצאה לחל"ת, אבל היקף העבודה שלה צומצם בחצי. פריאנטה אומר שהוא חבר בקבוצת המחאה של העצמאיים "גם אני שולמן". לדבריו, אחרי שהסערה תחלוף הוא וחבריו לקבוצה לא מתכוונים לוותר יותר ומתכננים להפסיק לשלם מסים.

 

"אי אפשר לדעת מה נקבל ומה לא נקבל"

משפחה נוספת שנקלעה למצב כלכלי קשה היא משפחת עשורי מנהריה עם ארבעה ילדים בגילאי שנה עד 7. שי, בן 40, הוא עצמאי שמנהל מרכז הזמנות לווילות לאירוח ולנופש ומייעץ לעסקים. אשתו, דנה, היא מהנדסת תעשיה וניהול שהוצאה לחופשה ללא תשלום. בני הזוג החליטו להקפיא את תשלומי המשכנתה ועצרו את כל הקניות למעט מזון הכרחי.

שי עשורי (צילום: שי עשורי)
משפחת עשורי(צילום: שי עשורי)
 

 

 

"בייעוץ העסקי יש לי מעט מאוד הכנסות", מספר שי. "אם פעם הכנסתי 15 אלף שקלים בחודש, כעת זה 3,000. אשתי מנסה להתפרנס ופתחה קבוצות ווטסאפ לייעוץ שינה ולגמילה מחיתולים בעלות של 100 שקלים למשתתף, היא עובדת מאוד קשה בשביל שכר קטן מאוד. אנחנו כל הזמן מנסים למצוא פתרונות.

 

"נוכל להמשיך להתנהל ככה במשך כחודשיים, לא מעבר. בכנות, אי אפשר לדעת מה כן ומה לא נקבל. מענק 2,000 שקלים לילדים זה מרווח נשימה, אבל אני לא בטוח שאקבל את המענק שלי כעצמאי. פתחתי את התיק שלי בדיוק בתחילת שנת 2019. אנחנו גם עדיין לא יודעים מה יהיה גובה החל"ת של אשתי. כשראש הממשלה הודיע על הכסף עבור הילדים, אמרנו לעצמנו 'הסתדרנו עד אפריל', אבל אנחנו לא יודעים מה יהיה אחרי אפריל. אנחנו מקווים שבמאי נסתדר עם החל"ת. חוסר הוודאות הוא הבעיה הכי גדולה".

 

והמצב קשה כמובן גם לזוגות צעירים שאינם עצמאים. לימור, בת 26, עובדת ברשת ביגוד ולומדת לתואר בתעשייה וניהול. ערן, בן 30, מנהל תיקי לקוחות בחברת השמה, שניהם הוצאו לחופשה ללא תשלום. השניים שוכרים דירה יחד ורכשו לאחרונה רכב באמצעות הלוואה מהבנק. בעל הדירה לא מוכן לשמוע על דחיית תשלום וגם בבנק הם לא זכאים להקפאת ההלוואה.

 

"אנחנו פותחים את כל החסכונות שהיו לנו", מספרת לימור. "לקחנו את הללוואה רק שבועיים לפני המשבר, והדבר היחיד שהבנק מוכן לעשות הוא להעניק לנו הלוואה נוספת כדי לסגור את הקיימת ולדחות את מועד הפירעון החדש. הצלחתי גם לדחות את תאריך תשלום חשבון החשמל ל-10 בחודש, אבל יש גם ארנונה ומים. אנחנו קונים אוכל ברמה המינימלית, רק מה שצריך. אם נצטרך ההורים יוכלו לתת טיפה, אבל זה לא ריאלי לבקש מאנשים שעובדים קשה כל חייהם לעזור לנו".

 

לימור ביקשה להעביר מסר למקבלי ההחלטות: "צריכה להיות עזרה גם לזוגות צעירים. אין שום חוק שמגן עלינו מפני בעלת הדירה שלנו. אנחנו עלולים לאבד גם את העבודה וגם את קורת הגג שלנו.

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רון ושרון. "לא יודע מה יהיה מחר"
מומלצים