שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

"מלאכים בכתום": חיילים מחלקים מאות אלפי מנות לקשישים

מאות חיילים החלו בחלוקת מארזי מזון לאוכלוסיות מבוגרות ומעוטות יכולת. תחת מבצע "משמרות זהב" חולקו עשרות אלפי מנות בכל הארץ - גם בבני ברק. "אנחנו דופקים על הדלת והתגובות נעות בין בכי מתרגש, מחיאות כפיים ומילים חמות", סיפר ל-ynet סא"ל אדרי שאמון על החלוקה

 

 

מלאכים בכתום: חיילי פיקוד העורף החלו במבצע "משמרות הזהב", שבמסגרתו יחולקו מארזי מזון לבני 65 ומעלה שלהם אין תמיכה משפחתית, וכן למעוטי יכולת שזקוקים לסיוע תחת הגבלות התנועה החריפות של משבר נגיף הקורונה.

 

היום (ה') חולקו 116 אלף מנות מזון על ידי 145 חיילים במחוז דרום. באזור ירושלים חולקו כבר 22 אלף מנות ובהן 500 לניצולי שואה בבית שמש. בצפון חולקו 22 אלף מזון בידי 170 חיילים. מארזי המזון כוללים בין היתר קופסאות שימורים, סוכר, מצות, חבילות טונה או סרדינים, ביצים, שמן, תבלינים, טחינה, נייר טואלט ועוד. חבילות המזון שהוכנו נועדו להספיק לחמישה ימים - ואז תחודש האספקה על ידי החיילים.

 

בימים האחרונים חולקו מארזי מנות ליותר מ-110 אלף תושבים ברחבי הארץ, גם בבני ברק, עבור קשישים בעיקר. חיילי פיקוד העורף, תחת ניהול ושליטה של מחוזות הפיקוד, עוברים בין הבתים מצוידים באמצעי מיגון, ומחלקים את המארזים עד לפתח הבית וללא קרבה לדיירים.  

חיילים מסייעים לאוכלוסיה (צילום: דובר צה
חיילים מסייעים לאוכלוסייה(צילום: דובר צה"ל )

חיילים מסייעים לאוכלוסיה (צילום: דובר צה
"מבכי דרך מחיאות כפיים ועד למילים חמות"(צילום: דובר צה"ל )

חיילים מסייעים לאוכלוסיה (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )
חיילים מסייעים לאוכלוסיה (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

 

המבצע, שבו משתתפים אלף צוותים ניידים מפיקוד העורף, החל לאחר מיפוי מדויק של מרכז הסיוע הארצי שהוקם בפיקוד ושבו יושבים יחד נציגים מעשרות ארגוני סיוע, עמותות רווחה ומשרדי ממשלה. מפקד פיקוד העורף, האלוף תמיר ידעי, אישר אישית את תוכנית המבצע שמתקיים בשטח שלוש פעמים בשבוע: בימי ראשון, שלישי וחמישי. המטרה היא להקל על אוכלוסיות בעלות סיכון להדבקה ולחסוך מהן את פוטנציאל ההידבקות עם יציאתן מהבית. המבצע בא גם לתת מענה לסירוב של רשתות השיווק להעניק עדיפות במשלוחים לקשישים, שלרוב סל הקנייה שלהם קטן יותר - וכנראה משתלם פחות.

 

סא
סא"ל אלעד אדרי(צילום: דובר צה"ל )

 

כאמור, הרעיון מאחורי התוכנית היא ליצור תשתית בידוד מלאה לבני ה-65 ומעלה, עם אספקה מלאה, כך שיימנע מהם הצורך לצאת מהבית. בחלק מהמקומות חיילי צה"ל מחליפים למעשה מתנדבים ברשויות מקומיות, שלא יכולים לבצע את המטלה בגלל השלכות שונות של המשבר והנחיותיו. "בבני ברק חילקנו אלפי חבילות מזון לאזרחים, שקיבלו אותנו בצורה חמה", אמרו בפיקוד העורף. "הצורך לסיוע לבני ברק גדל בעקבות הנחיות משרד הבריאות", הוסיף מפקד נפת גנים בפיקוד העורף, אל"מ במיל' חזי זכריה. "נמשיך לסייע כתף אל כתף עם ארגוני ההתנדבות בבני ברק, כפי שאנו מסייעים להם בשגרה ובחירום".

 

"בבני ברק מתפתח מבצע לכמה שבועות לפחות", אמר ל-ynet אחד ממפקדי כוחות צה"ל בשטח העיר החרדית, סגן אלוף אלעד אדרי מפיקוד העורף, שאמון בשלב זה על חלוקת המזון לקשישים בעיר. סא"ל אדרי נמצא עם כוחותיו בימים האחרונים במחנה צריפין שבראשון לציון. יחד, הם מגיעים מדי בוקר למחסן של מחלקת הרווחה העירונית ואורזים מאות חבילות מזון לצד רשימת כתובות. "אנחנו נערכים אף להכפיל ומעבר לכך את כמות המזון שנחלק לתושבי העיר בשבוע הבא, לפני ליל הסדר", המשיך המפקד. "אני מזהה התנהגות מופתית של התושבים, יש נוכחות גדולה של המשטרה ברחובות, ומנעד התגובות שאני והלוחמים מקבלים כאשר אנו דופקים על הדלתות - נע בין פרוץ בכי של התרגשות מול החיילים שבאים לסייע, דרך מחיאות כפיים והוקרת תודה ועד למילים חמות. לא היה שום חיכוך וגם הלוחמות מבצעות את המשימה הזו, ללא שום בעיה".

 

אדרי, שהוכשר והכשיר כוחות לחלץ לכודים מאתרי הרס ומתקיפות כימיות, מעולם לא אומן לתרחיש שעמו הוא מתמודד בימים אלה. "התרגשתי גם מהמשימה הזו", סיפר. "החיילים ממוגנים היטב וכלוחמים אנחנו לא חוששים לפעול בשום מקום, גם לא מול אתגר ביולוגי שכזה. לא עלה לי בראש אף פעם שאבצע משימה כזו בעורף, אבל לא מפתיע אותי לעבוד עם האוכלוסיה ולסייע לה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דו"צ
"משמרות הזהב" של פיקוד העורף
צילום: דו"צ
מומלצים