שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

מצוקת החינוך המיוחד: "כל שבוע כזה מוחק התקדמות של שנה"

הפסקת הלימודים בחינוך המיוחד בגלל הקורונה גרמה לפגיעה קשה מאוד בתלמידים. "אנחנו כבר רואים נסיגה, כל שבוע כזה מוחק התקדמות של שנה", טענו ההורים."כשמוציאים אותם מהמסגרת הם יוצאים מאיזון". משרד החינוך: "מספקים מענים טיפוליים וחינוכיים, נפעל להרחבתם"

ביטול הלימודים בגלל מגפת הקורונה גרם כאב ראש רב לכל ההורים שנאלצים להישאר עם הילדים בבית, אבל עבור ילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם מדובר בפגיעה קשה במיוחד. היעדר הטיפול הנחוץ, יחד עם החרדות והכעסים, גורמים לטענת ההורים להידרדרות בתפקוד הילדים והם מתריעים מפני נזק בלתי הפיך.

 

מגפת הקורונה – עדכונים אחרונים

עלה ל-7,589 מספר החולים בקורונה בישראל

  • בת 88, בת 67 ובן 76 מתו מהנגיף. מניין המתים בישראל עומד על 44
  • מוסיף להיות קשה מאוד מצבו של אופק סויסה, בן 22 מאשדוד, שנדבק בקורונה
  • שני חולי קורונה אושפזו בכפייה: "סיכנו את סביבתם"
  • חום ושיעול? התסמינים לבדם שוב לא מספיקים לבדיקה

 

  • יש לכם מה לספר לנו על הקורונה? מידע שטרם נחשף? סרטונים או תמונות? כתבו למייל האדום

 

ליאת קוזק עומר ()
ליאת ועומר קוזק. "אחרי כמה ימים התחילו ההתפרצויות"

 

 

"עומר ילד חייכן ושובה לב, מבסוט כמוטו לחיים. מדי פעם יש תקופות של נפילת מתח, לפעמים זה קשור לאיזון תרופתי ולפעמים לעצם העובדה שהוא כלוא בתוך עצמו, התסכול וחוסר האונים משתלטים עליו", סיפרה ליאת קוזק, אמא של עומר – תלמיד כיתה ז' מתל אביב שמאובחן על הרצף בתפקוד נמוך וזקוק לסיוע ותיווך תמידיים.

 

בשלושת השבועות האחרונים נמצא עומר בבית יחד עם אמו שבחל"ת ועם שני אחיו הצעירים. "בימים הראשונים היה נראה שעומר מסתגל למצב החדש", שיתפה. "לאחר כמה ימים החלו בהדרגה התפרצויות, בהתחלה רגעיות וקצרות, ומיום ליום המינון שלהן עלה, וכך גם העוצמה שלהן".

 

 

לדבריה, "ההתפרצויות מאופיינות בבכי, תזזיתיות, תוקפנות, אלימות כלפינו ואלימות כלפי עצמו שכוללת הטחת הראש בקיר וברצפה, הטחת חפצים וניסיונות לצאת מהבית. כל התפרצות כזאת גובה מחיר רגשי ופיזי כבד מעומר, מאחיו הצעירים, ומאיתנו. עוצמת ההתפרצות מתעצמת מיום ליום ואני חוששת מכל התפרצות שתבוא".

 

ליאת, כמו הורים רבים בחינוך המיוחד, נאבקת שיחריגו את המסגרות המיוחדות ויפתחו אותן מחדש: "אנא, הילדים שלנו מתפרקים, הילד הפרטי שלי מתפרק. זה פוגע בבריאות הנפשית והמנטלית שלהם פגיעה שחומרתה לא פחותה מכל מחלה אחרת".

ליאת קוזק עומר ()
ליאת ועומר קוזק. "הילדים שלנו מתפרקים"

ליאת קוזק עומר ()

משרד הבריאות אישר בתחילת השבוע למשרד החינוך לשלוח מטפלים פרה-רפואיים לבתי הילדים. אבל בפועל, מטפלים רבים חוששים להגיע בגלל הקורונה והילדים נשארים ללא טיפול.

 

סוגיית החינוך המיוחד בזמן הקורונה:

 

"אנחנו כבר רואים נסיגה", סיפר אורן הלמן, אב לילדה עם צרכים מיוחדים. "כל הישג נקנה בעמל ובייסורים במשך שנים, וכל שבוע כזה מוחק התקדמות של שנה שלמה. הבת שלי לא מקבלת הרבה מהטיפולים הפרה-רפואיים. אני משוחח עם הורים נוספים וכולם מיואשים, המשפחות נהרסות, ילדים נכנסים לחרדות, יוצאים מאיזון ויש רגרסיה נוראית.

 

"השינויים והפחדים מהקורונה קשים לכולם, אבל ילדי החינוך המיוחד מתקשים וסובלים יותר כי הם לא יודעים להתמודד ולא מבינים למה כולם לחוצים וחרדים. הם לא יחלו בקורונה ולא ידביקו אחרים, אבל יאבדו את היכולת שלהם להשתלב בחברה ויהיו סמויים על שולחן המדינה. החיים של הילדים ייחרבו ויהרסו".

אושר בן חמו אוראל ()
אושר ואוראל בן חמו. "כשמוציאים אותם מהמסגרת הם הולכים לאיבוד"

"יש קושי לילדים כשמוציאים אותם מהמסגרת והם הולכים לאיבוד", אמר אייל בן חמו מקריית שמונה, אבא של אושר, בן 15 וחצי על הרצף האוטיסטי ברמת תפקוד גבוהה, ואוראל, בן 11 וחצי ברמת תפקוד נמוכה-בינונית ואינו מדבר. "אנחנו עושים הכל כדי לקיים שגרה, אבל זה לא כמו הטיפולים במסגרות".

.

הוא הוסיף: "כשלוקחים להם את שגרת היום זה הופך לבלתי אפשרי. הם יוצאים מאיזון, חסרי סבלנות, כל הזמן מנסים לצאת החוצה, הם עצבניים. זה מוציא מאיזון את כל השגרה של הבית. אני מצפה שימצאו את הדרך לעזור לנו. גם הילדים וגם ההורים סובלים".

 

בעקבות המצב, שלח יו"ר אלוט, עמוס שפירא, מכתב למנכ"לי משרדי החינוך, הבריאות והרווחה בבקשה לפתוח את בתי הספר לחינוך מיוחד. "הפניות הרבות והעלייה בכמות הדיווחים מעידה כאלף עדים על הקטסטרופה שחניקת המשפחות מובילה אליה", כתב שפירא.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד קשוב לכאב ההורים ולאתגרים שהם נאלצים להתמודד איתם. לנוכח זאת. פעל להוציא לדרך שורה של מענים טיפוליים, בהם ליווי טלפוני, מפגשים בבית התלמיד, מפגשים מקוונים ושירותי חינוך וטיפול מרחוק.

 

"המשרד ער לקשיים של הגעת אנשי טיפול לבית התלמידים ולצורך בהרחבת המענים. לאור זאת, אנו שוקדים על גיבוש תוכנית הרחבה בתיאום עם משרד הבריאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים