שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

בגלל הקורונה: צה"ל הגדיל את תקציב המזון בעשרות מילוני שקלים

ברקע התלונות על מחסור במזון בצבא בשל הגבלות הקורונה וההכשרות לפסח, קצינה בכירה סיפרה ל-ynet על רכש מזון בעשרות מיליוני שקלים. "בגלל העוצר יש תוספת של 30% חיילים להאכיל". בינתיים בשטח ממשיכים להתלונן על מחסור. וגם: כך ייראה ליל הסדר בצבא

 

 
צה"ל רכש בשבועיים האחרונים תוספות מזון ליחידות השונות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. זאת בעקבות משבר הקורונה שגרם לעוצר יציאות רחב ולתוספת של יותר מ-30% "פיות להאכיל". במקביל, לוחמים וחיילים ביחדות הקצה מתלוננים על מחסור באוכל או בגיוון של המזון.

 

"בחודש אחד הכוחות הסדירים בצה"ל גדלו ב-30-40% בגלל ההישארות של החילים בסופי השבוע בבסיסים, פלוס הגבלות הקורונה וההכשרות לפסח", אמרה ל-ynet קצינה בכירה מאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שמוביל את ההתמודדות עם אתגר המזון.

 

היא הוסיפה: "הגבלות הקורונה גרמו לנו להוציא ארוחות מחדרי האוכל החוצה. פלוגות וצוותים עברו באופן מלא לשהות בשטח עם משיכות מזון מהמטבחים, והוצאנו מאות ארונות חימום ורכבי שינוע". לדבריה, המתכונת העיקרית של הארוחות עד החג תהיה מנגלים בשטח, ארוחות ארוזות של סנדוויצ'ים והגשה עצמית ומהירה.

צה
עמדות אכילה בחוץ ומנגלים. זאת המתכונת בבסיסים עד לחג הפסח

צה

צה

בצה"ל הוציאו לכוחות שבשטח ניידות "אוכל וסע" שמכינות לחיילים מזון מהיר כמו פלאפל, נקניקיות ובורקסים, וגם מחלקות חטיפים וממתקים. בנוסף, הצבא גייס עשרות שפים וטבחים שנותרו ללא עבודה באזרחות, שמאיישים עכשיו את המטבחים הצה"ליים.

 

לפי נתוני הצבא, התגבור ברכש המזון לחיילים מתבטא בעלייה של 40% בשניצלים ובחזה עוף, 20% בירקות, 20% במוצרים טבעוניים ועלייה של 100% ברכש חלות לשבת.

 

התלונות מהשטח: "הקצבת מזון" ואוכל מועט

בינתיים ממשיכות לזרום תלונות מהשטח על מחסור באוכל או בגיוון במזון. בבסיס ההכשרות "הר קרן" של חטיבת גבעתי טענו לוחמים שבשבוע שעבר ניתנה להם "הקצבת מזון" שהתבססה בעיקר על ממרחים שונים. תלונות על מזון מועט או דליל הגיעו גם מבסיסים של הנח"ל ברמת הגולן, של חיל השריון בשיזפון ובבסיס סיירים של חיל האיסוף הקרבי( מערך הגנת הגבולות).

 

אמא לאחד הלוחמים מחטיבת גבעתי הביעה דאגה מהתלונות של בנה וחבריו, בעיקר מכיוון שנאסר על ההורים לבקר את הילדים עם משלוחי אוכל או לשלוח חבילות, בשל מגבלות הקורונה והפסח. "הורים רבים מתלוננים לא רק על עניין הכביסה, אלא גם על המחסור באוכל. הם באמצע אימון ולא יוצאים בכלל הביתה".

 

מפקד פלוגה באימון המתקדם של גבעתי השיב להורים: "אנחנו באירוע חריג ולא שגרתי. במועד זה אנו נקראים לבגרות ואחריות וייתכן שנופעל למשימות אזרחיות. אני מבקש מכל הורי החיילים לגלות אחריות אישית ולהגיע מוכנים עם כוחות לתקופה הקרובה שפוקדת אותנו. מצפה מכם לנהוג בבגרות ולחזק את הילדים מרחוק. לא יחסר כלום לחיילים".

צה
עמדת אוכל לחיילים בשטח. "עד שאחרון החיילים לא יאכל היטב - לא נירגע"

קצין מחטיבת גבעתי אמר ל-ynet כי "טענות שהועלו, תוחקרו על ידי מפקד החטיבה. אנחנו עושים הכל כדי שלחיילים יהיו את התנאים המיטביים".

 

"ראינו את התמונות של החיילים מהשטח וקיבלנו את התלונות", אמרה הקצינה הבכירה מאט"ל. "עד שאחרון החיילים לא יאכל היטב לא נירגע, ואם הבעיות נמשכות אז יש לפנות למוקד שלנו במרכז המזון שפתוח גם עבור הורים. תגברנו אותו לאור המצב".

 

היא הוסיפה: "מנות קרב זה אוכל לגיטימי, ואנחנו מספקים אותו בעיקר באימונים של שבועות מלחמה. אין לנו מחסורים מהספקים שאנחנו קונים מהם מזון".

 

ליל סדר צבאי מצומצם

כך או אחרת, ליל הסדר שיחוג ביום רביעי יהיה חסר תקדים בצה"ל. למרות שהרמטכ"ל החריג את הצבא בהתכנסות של עד מאה חיילים בחדר סגור, הגישה הכללית תהיה לציין את ארוחת ליל הסדר בקבוצות זעירות ובחוץ.

 

במקום לילות סדר המוניים עם מאות חיילים בחדר האוכל, המראה השכיח יהיה קבוצות חיילים של עשרה אנשים, סביב שולחן קטן, בפיזור נרחב בשטח או בבסיסים, חוגגים באופן מצומצם מאוד.

כבר לא סדר צה"לי גדול בחדר האוכל, אלא ליל סדר קטן ומצומצם (צילום: ג'ורג' גינסברג ) (צילום: ג'ורג' גינסברג )
כבר לא סדר צה"לי גדול בחדר האוכל, אלא ליל סדר קטן ומצומצם(צילום: ג'ורג' גינסברג )

אלפי לילות סדר צבאיים כאלה יצוינו גם בגזרות הביטחון השוטף תחת כיפת השמיים, ובתנאי שלא יירד גשם. ערכות ייעודיות לכך, הכוללות את ברכות החג, כבר הוכנו מראש. "דבר כזה לא היה בצבא מעולם", הוסיפה הקצינה. "אבל לא נוותר על ציון החג כהלכתו".

 

מדי שנה בימים שלפני ליל הסדר מגיעות תלונות מחיילים מכיוון שהכשרות הבסיסים גורמות לכך שחיילים מקבלים מזונות קרים ודלים. "הרבנות הצבאית מתחשבת השנה במצב והיא איתנו לכל אורך התהליך", הוסיפה הקצינה.

 

לפי מסמך הנחיות הכשרת הבסיסים לפסח, כלל המתקנים הצבאיים יוכשרו עד מחר, זולת מקרים באישור חריג של ראש מחלקת הרבנות הצבאית. "יש לתדרך על איסור הכנסת חמץ לבסיסים ולתלות שלטים בכניסה למחנות, בדגש על מגשי פיצה. יש לבצע את הכשרות המטבחים ללא חיכוך עם החיילים מהיחידה".

 

המענה לחיילים טבעוניים במהלך הפסח יתבטא, תוך התחשבות שגילתה הרבנות הצבאית, בקטניות מגוונות, חמגשיות יומיות מחמישה סוגים שונים, מארזי השלמות מזון שכוללים חטיפי חלבה, ממרחי טחינה וחומס. כמו כן יסופקו מעדני וגבינות סויה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוד אוכל בשווי עשרות מיליוני שקלים
מומלצים