שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

עוד 637 מתו בספרד ביממה, בדרך למצב חירום בטוקיו

נמשכת הירידה במספר המתים והנדבקים החדשים בספרד, אבל הנתונים עדיין איומים. שבועיים אחרי דחיית האולימפיאדה: גוברת ההתפרצות בבירת יפן. אחרי שהואשמה על-ידי בעלות בריתה ב"פיראטיות ושיטות של המערב הפרוע" במרוץ להשגת ציוד רפואי – ארה"ב מכחישה: "לא סיכלנו משלוח מסכות לגרמניה"

ספרד, שלצד איטליה היא מוקד ההתפרצות הקשה ביותר של נגיף הקורונה באירופה, דיווחה בצהריים (יום ב') כי ביממה האחרונה מתו בשטחה עוד 637 בני אדם מהנגיף ואובחנו 4,273 נדבקים חדשים. בכך עלה ל-13,055 מספר המתים מהקורונה בספרד ול-135,032 מספר הנדבקים. המספרים מהיום, אף כי הם עודם קשים, מעידים על עוד האטה של הנגיף בספרד: אתמול דווח על 674 מתים בתוך יממה ועל 6,023 חולים חדשים. שלשום דווח על 809 מתים ו-7,026 חולים חדשים.

 

משבר הקורונה – עוד מהעולם:

 

צוות רפואי לוקח הפסקה ב מדריד ספרד נגיף קורונה הקורונה (צילום: gettyimages)
צוות רפואי במדריד(צילום: gettyimages)

  (צילום: רויטרס)
הסגר בספרד: הכיכר במדריד כמעט ריקה(צילום: רויטרס)

בימים האחרונים, נזכיר, חלה ירידה מסוימת במספר המתים והנדבקים החדשים היומי גם באיטליה, אם כי הוא מוסיף להיות גבוה מאוד. אתמול דיווחה איטליה כי עוד 525 בני אדם מתו ביממה החולפת וכי התגלו 4,316 נדבקים חדשים. מנגד, בבריטניה ובצרפת מדווחים בשבוע האחרון על מספרים גבוהים יותר של מתים מאלה שדווחו בהן בשבועות קודמים. אתמול דיווחה בריטניה על 621 מקרי מוות תוך יממה וצרפת דיווחה על 518. מספר המתים הכללי מהנגיף בעולם הגיע בצהריים ליותר מ-70 אלף ומספר הנדבקים ליותר מ-1.28 מיליון.

 

באסיה נערכים לאפשרות של התפרצות גדולה ביפן. התקשורת היפנית מדווחת היום כי ראש הממשלה שינזו אבה מתכנן להכריז מחר על מצב חירום בטוקיו ובערים אחרות ועל חבילת סיוע בשווי 550 מיליארד דולר למימון המלחמה בנגיף ולתמיכה בעסקים. הדיווחים האלה באים אחרי ימים ארוכים של ביקורת על האופן שבו ראש הממשלה מטפל במשבר.

נגיף קורונה יפן ראש ממשלת יפן שינזו אבה (צילום: gettyimages)
ראש ממשלת יפן שינזו אבה. מצב חירום(צילום: gettyimages)

נגיף קורונה יפן טוקיו (צילום: gettyimages)
הבירה טוקיו. האולימפיאדה נדחתה(צילום: gettyimages)

עד לפני כשבועיים נראו העניינים ביפן תחת שליטה מלאה והיא דיווחה על מעט מקרי הידבקות בנגיף, אבל מרגע שהוחלט לדחות את אולימפיאדת טוקיו מיולי הקרוב לשנה הבאה חלה לפתע עלייה חדה במספר הנדבקים הרשמי, והיו שטענו כי עד לרגע הדחייה ניסתה הממשלה להצניע את ממדי ההתפרצות כדי לאפשר את קיום האולימפיאדה השנה כמתוכנן. בממשלה מכחישים כי הסתירו מידע. עד כה זוהו בטוקיו 1,033 נדבקים, מתוכם יותר מ-100 אתמול ויותר מ-100 שלשום, עלייה מטרידה לעומת נתוני הימים שלפני כן. ברחבי יפן אובחנו יותר מ-4,000 חולי קורונה. מספר המתים עומד על יותר מ-80.

 

בדרום קוריאה, שרבים רואים בה סמל להצלחה במלחמה נגד הנגיף, הביע היום שר הבריאות קים גנג ליפ דאגה מהתרופפות המשמעת של הדרום קוריאנים בכל הנוגע לשמירה על מרחק זה מזה. לדבריו המשך התנהלות כזו עלול לגרום להתפשטות חוזרת של הנגיף, אחרי שנראה היה שהרשויות הצליחו להשתלט עליו. היום דיווחה דרום קוריאה על 47 נדבקים חדשים, המספר היומי הנמוך ביותר מאז 20 בפברואר, אבל יש דאגה מכך שדרום קוריאנים רבים מביאים איתם את הנגיף בשובם מחו"ל, מהמערב, אחרי שהחליטו לחזור הביתה בעקבות הטלת ההסגר בערים שבהן הם גרים.

 

רוסיה דיווחה הבוקר כי אבחנה כמעט אלף נדבקים חדשים בנגיף בתוך 24 שעות. 954 הנדבקים החדשים מביאים ל-6,343 את מספר הנדבקים הכללי ברוסיה. נדבקים זוהו בשלל אזורים ברחביה של מדינת הענק, אבל המוקד העיקרי נותר במוסקבה, שם זוהו עד כה 591 נשאים. 47 בני אדם מתו עד כה מהנגיף ברחבי רוסיה.

 

עד לפני כשבועיים, נזכיר, דיווחה רוסיה על מעט מאוד נדבקים בנגיף. בהתחשב בגודל העצום של אוכלוסייתה – יותר מ-140 מיליון בני אדם – בעולם הועלו ספקות בנוגע לאמיתות המספרים שסיפקה. אלא שבימים האחרונים מדווחת הממשלה במוסקבה על עוד ועוד נדבקים, והיא החלה לנקוט צעדים חריפים למאבק בנגיף כמו אלה שנקטו מדינות אחרות בעולם, ובראשם הטלת סגרים והגבלות תנועה חמורות.

 

4 מיליארד מסכות: סין מוכרת לכל העולם

מחוץ לאירופה מוקד ההתפרצות המדאיג ביותר הוא ארה"ב, שבה נדבקו בנגיף כבר יותר מ-330 אלף בני אדם – הרבה יותר מבכל מדינה אחרת בעולם. יותר מ-9,600 איש כבר מתו שם.

 

ביומיים האחרונים מואשמת וושינגטון על-ידי מדינות הנחשבות לבעלות בריתה, מאירופה עד דרום אמריקה, כי היא נוקטת שיטות בנוסח "המערב הפרוע" בניסיון לשים את ידיה על הציוד הרפואי הדרוש לה כדי לטפל באזרחיה. בצרפת ובגרמניה טענו גורמים בכירים כי ארה"ב משלמת מחיר גבוה בהרבה ממחיר השוק של מסכות מגן רפואיות המיוצרות בסין, ובכמה מקרים אף הצליחה להשיג חוזים לרכישת ציוד רפואי אחרי שבעלות בריתה כבר היו בטוחות שהצליחו לסכם על רכישת אותו הציוד. "הכסף לא רלוונטי, הם משלמים כל מחיר כי הם נואשים", סיפר בסוף השבוע לסוכנות הידיעות רויטרס גורם בכיר במפלגתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

שיא ארה
נשיא ארה"ב טראמפ. "שיטות של המערב הפרוע"(צילום: רויטרס)

מדינות ברחבי העולם, נזכיר, גם העשירות שבהן, עושות מאמצים כבירים להשיג ציוד רפואי כמו מסכות מגן ומכונות הנשמה, בצל מחסור כבד. יצרנית מכונות ההנשמה 3M הודיעה ביום שישי כי הבית הלבן הורה לה לחדול מהעברת מכונות שהיא מייצרת מארה"ב לקנדה ולאמריקה הלטינית, והזהירה כי להוראה הזו יהיו "השלכות הומניטריות משמעותיות". ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הזהיר שחסימת משלוחי הציוד מארה"ב לקנדה היא טעות שעלולה לפגוע בסופו של דבר ארה"ב, משום שאנשי רפואה קנדים מגיעים מדי יום לעבוד בדטרויט, הסמוכה לגבול הקנדי-אמריקני.

 

בגרמניה, שר הפנים של ברלין אנדראס גיסל טען כי 200 אלף מסכות שהיו אמורות להגיע לארצו ממפעל של 3M בסין הוחרמו בבנגקוק. לדבריו החרמתן היא מעשה של "פיראטיות מודרנית". "אפילו בזמנים של משבר בינלאומי אתה לא צריך לנקוט שיטות של המערב הפרוע", אמר. בברזיל סיפר שר הבריאות לואיז הנריקה מנדטה בשבוע שעבר שבייג'ינג דחתה הזמנות ציוד שהגיעו מברזיל, ועשתה זאת אחרי שהממשל האמריקני שלח לסין יותר מ-20 מטוסי מטען כדי לקנות את אותו הציוד.

 

גורמים אמריקניים דוחים את התלונות. דוברת של שגרירות ארה"ב בתאילנד טענה היום כי ארה"ב לא ידעה דבר על משלוח המסכות לגרמניה שהוחרם בבנגקוק ולא נקטה שום צעד בניסיון להסיט את המשלוח הזה: "אנו מודאגים מהניסיון הנרחב לגרום פילוג במאמץ הבינלאומי באמצעות קמפיינים של הפצת דיסאינפורמציה", אמרה הדוברת. שלשום טען הנשיא טראמפ כי "לא היה שום מעשה של פיראטיות".

 

סין, מקור ההתפרצות של הנגיף, דיווחה אתמול כי מאז 1 במרץ מכרה כבר קרוב לארבעה מיליון מסכות למדינות זרות. במהלך התקופה הזו היא ייצאה 3.86 מיליארד מסכות, 16 אלף מכונות הנשמה ו-2.84 מיליון טונות של ערכות לבדיקת קורונה. בשבוע האחרון התלוננו שלל מדינות, בהן הולנד, הפיליפינים, קרואטיה, טורקיה וספרד, כי חלק מהציוד הרפואי שקיבלו מסין הגיע פגום או אינו עומד בתקנים, אבל במשרד החוץ הסיני דחו את רוב התלונות הללו. ברקע מרחפת כל העת המתיחות בין בייג'ינג למערב סביב ההאשמות שמשמיעים גורמים בארה"ב ובאירופה ולפיהן סין הסתירה מידע על הנגיף בראשית ההתפרצות וכך מנעה מהעולם להיערך לקראתו טוב יותר. בסין מאשימים כי מדובר בניסיון לעשות "פוליטיזציה" למגפה.

 

בתוך כך, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר היום מהסכנה שנשקפת מההסגר שהוטל במדינות רבות בעולם למי שסובלים עוד מלפני כן מאלימות במשפחה, בעיקר נשים. "עבור נשים וילדות רבות האיום הגדול ביותר נשקף מהמקום שבו הן אמורות להיות בטוחות יותר מכול – בתיהן שלהן", מסר בהצהרה. הוא ציין כי מרחבי העולם מגיעים דיווחים על עלייה חדה בפניות למוקדי סיוע, כעת כשבמקרים רבים נאלצים הקורבנות להסתגר בבית יחד עם מי שמתעללים בהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בבית חולים בברשה, איטליה
צילום: רויטרס
מומלצים