שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

בג"ץ דחה את העתירה נגד ההגבלות בבני ברק: "ידה של הזכות לחיים על העליונה"

שלושת שופטי בית המשפט העליון קבעו שהעתירה שהגישו עורכי דין תושבי העיר אינה עומדת בקנה אחד עם המציאות בשטח נוכח אחוז מקרי ההדבקה הגבוה והסיכון לחיי אדם: "הנתונים הצביעו על כך שבני ברק מהווה מוקד תחלואה חריג ומשמעותי. לא נעשתה כל הפליה"

בג"ץ דחה הערב (שלישי) את העתירה לביטול החלטת הממשלה על הכרזת בני ברק "כאזור מוגבל" בשל אחוז הנדבקים הגבוה בנגיף הקורונה. שלושת שופטי בית המשפט העליון – יצחק עמית, ענת ברון ויוסף אלרון דחו פה אחד את העתירה.

 

בני ברק בימי הקורונה (צילום: יריב כץ)
מוקד תחלואה חריג. בני ברק(צילום: יריב כץ)

את העתירה הגישו ארבעה עורכי דין תושבי העיר, שביקשו צו לביטול ההכרזה עליה כאזור מוגבל וגם דרשו שיחולקו מוצרי מזון בסיסיים לתושבים - כשרים לפסח. העותרים טענו בין היתר לפגיעה אנושה בחופש העיסוק, פגיעה בחירותם של אנשי העיר ופגיעה בחופש התנועה שלהם. הם גם הלינו נגד ההסתה כלפי הציבור החרדי ותושבי העיר. העירייה תמכה בעתירה והצטרפה לטיעונים שהועלו בה.

 

עיריית בני ברק גרסה כי "אין דם תושביה של בני ברק סמוק פחות מדמם של תושבי ערי ישראל האחרות" והביעה דעתה מלכתחילה בפני הרשויות כי "אין זה נכון לנקוט בצעדים הדרקוניים שאין להם אח ורע בתולדות ימי מדינתנו שננקטו כלפי העיר בני ברק בלבד".

 

 

 

 

 

 

בהחלטתו כתב השופט יצחק עמית: "גורמי המקצוע גיבשו, נכון למועד כתיבת שורות אלה, מספר פרמטרים לשם בחינת השאלה אם ומתי יש להכריז על אזור מסוים 'אזור מוגבל' - כמות החולים באזור בהשוואה לאזורים אחרים, שיעור התחלואה באזור בהשוואה לשיעור הכללי באוכלוסיה, צפיפות התושבים ואיתור תחלואה נשימתית מובהקת באזור. על רקע פרמטרים אלה, וכאמור בחוות הדעת שנזכרה לעיל, הנתונים הצביעו על כך שבני ברק מהווה מוקד תחלואה חריג ומשמעותי – מספר החולים, קצב ההדבקה והצפיפות הצריכו נקיטת צעד תקדימי של הכרזה על העיר כ'אזור מוגבל'.

 

עוד אמר השופט: "רשמנו לפנינו את התחייבות המדינה כי פיקוד העורף פעל ופועל לסייע לעיר בהיבטים של מוצרים ושירותים חיוניים. כפי שנמסר, עד כה חולקו כ-13,800 מנות מזון, לרבות מארזי מזון ליחידים ולמשפחות, חולקו חומרי הסברה מותאמים לאוכלוסייה הייחודית של בני ברק וניתן סיוע מיוחד לאוכלוסיות בסיכון בדגש על מזון ותרופות. המדינה פועלת להוצאת חולים מאומתים ומבודדים מהעיר למלוניות ייעודיות שהוכנו במיוחד לשם כך, כדי למנוע מעגלי הדבקה עם החולים. המלוניות הוכשרו והותאמו תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של האוכלוסייה החרדית ובדגש על חג הפסח בפרט".

 

"עומדות רגלינו במצב חסר תקדים של חשש להתפשטות מהירה של מגפת הקורונה בשיעורים גבוהים, על כל הכרוך בכך בהיבט של תחלואה, תמותה וקריסה של מערכת הבריאות. באיזון האופקי שבין הזכויות, אנו מציבים הפעם מול הפגיעה בחירויות ובזכויות יסוד כמו חופש התנועה את הזכות לחיים ולשלמות הגוף, מצב בלתי שכיח במקומותינו. באיזון אופקי זה, ידה של הזכות לחיים על העליונה", קבע השופט עמית.

 

הוא סיכם כי בשל הסיכון הגבוה לחיי אדם דינה של העתירה כאמור להידחות, חרף תחושת העלבון שחשו התושבים: "איננו רואים מקום להתערב בהחלטת הממשלה. גם אם ניתן להבין את תחושת העלבון הצורב שעלתה מבין דפי העתירה, עלבונם של תושבי בני ברק. אין לנו אלא להפנות לתגובת המדינה, שדחתה מכל וכל את הטענה להפליה כביכול נגד תושבי בני ברק בשל השתייכותם החברתית והדתית. מעמידים אנו את הממשלה בחזקתה כי בנושא זה ההחלטה התקבלה על פי המלצות גורמי המקצוע ומטעמים עניינים בלבד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים