שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

ארה"ב: חצי מיליון נדבקו בקורונה, יותר מ-2,000 מתו ביממה

מניין המתים ברחבי המדינה חצה את ה-18 אלף ובפעם הראשונה מאז פרוץ המגפה יותר מ-2,000 מתו בתוך יממה אחת. בבית הלבן מצביעים על סימנים אופטימיים שלפיהם "העקומה מתחילה להשתטח", אך מזהירים: יש להמשיך לשמור על ההגבלות. טראמפ: לא ימותו יותר מ-100 אלף

 

 

יותר מ-2,000 בני אדם מתו בתוך יממה אחת בארה"ב מנגיף הקורונה, ומספר הנדבקים בה חצה כבר את ה-500,000. כך עולה מנתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שהתפרסמו הלילה (בין שישי לשבת). ביממה האחרונה אובחנו עוד כ-35 אלף נדבקים בנגיף בארה"ב.

 

לפי נתוני האוניברסיטה, שעוקבת אחר המצב בארה"ב ובשאר העולם, עד כה מתו במדינה 18,693 בני אדם מהנגיף - מעט פחות מהמספר באיטליה, שבה עדיין יש יותר קורבנות מכל מקום אחר בעולם. במבט עולמי, כ-1.7 מיליון בני אדם כבר נדבקו בנגיף ומתוכם מתו יותר מ-102 אלף. הנתון החיובי - בעולם הבריאו כ-376 אלף מהחולים.

  (צילום: רויטרס)
יותר מחצי מיליון ברחבי ארה"ב. חולה בברוקלין(צילום: רויטרס)

  (צילום: רויטרס)
2,215 מתו ביממה האחרונה(צילום: רויטרס)
 

זו הפעם הראשונה מאז פרוץ המגפה שבמדינה אחת בלבד מתים יותר מ-2,000 בני אדם תוך יממה. המוקד הראשי של ההתפרצות בארה"ב הוא מדינת ניו יורק, שדיווחה הלילה על 777 מתים מהנגיף. למרות המספר הנוראי, הוא קטן ב-22 ממספר השיא שעליו דיווחה ביממה שלפני כן. מספר הקורבנות הכולל בניו יורק, 7,884, מהווה יותר מ-40% מכלל הקורבנות ברחבי ארה"ב.

 

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, אמר כי מספר המאושפזים בטיפול נמרץ במדינה נותן שביב של תקווה לקראת איזון במספר החולים במצב קשה. לדבריו, אתמול דווח על 17 חולים פחות משלשום, וכי ייתכן שמדובר בתוצאה של מדיניות הריחוק החברתי שהונהגה בניו יורק. "מה שאנחנו עושים עכשיו ישפיע על חייהם - או מותם - של אלפי בני אדם", אמר קואומו בתדרוך לעיתונאים. "תמשיכו לעשות את מה שאתם עושים, תישארו בבית, זה עובד. אנחנו משטחים את העקומה".

 

בתדרוך היומי בבית הלבן אמש אמר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי הוא מאמין שבסופו של דבר בארצות הברית ימותו פחות מ-100 אלף בני אדם. הוא הוסיף כי הוא מאמין שארצו קרובה לשיא ההתפרצות, וטען כי המצב מתחיל להתייצב. הנשיא הודיע כי יכריז ביום שלישי הקרוב על צוות חדש, שיורכב ממומחים רפואיים ואנשי עסקים, שמטרתו תהיה לקבוע מתי ואיך תחודש הפעילות הכלכלית בארה"ב. הנשיא הבהיר כי הוא לא יעשה זאת עד אשר נדע שהמדינה שלנו בריאה".

 

 

מייק פנס ודונלד טראמפ בתדרוך על נגיף הקורונה (צילום: AP)
"לא נגיע ל-100 אלף מתים". טראמפ מנסה להרגיע(צילום: AP)

  (צילום: AFP)
מושל ניו יורק קואומו: "אנחנו משטחים את העקומה"(צילום: AFP)

אחד הכתבים שאל בתדרוך את טראמפ מה יהיה המדד שבעזרתו הוא יקבע שארה"ב מוכנה לחידוש הפעילות הכלכלית, והנשיא הצביע על ראשו ואמר: "זה נמצא ממש פה". הנשיא ציין כי הוא יקשיב למומחיו השונים וכי בסופו של דבר ייאלץ לקבוע החלטה סופית: "אנחנו חייבים לפתוח את המדינה שלנו", הוא אמר.   

 

מתאמת תגובת הבית הלבן להתפרצות, ד"ר דבורה בירקס, אמרה שרשויות הבריאות רואות לראשונה "השתטחות של העקומה" ברחבי ארה"ב, אך הזהירה שיש להמשיך לשמור על כללי הריחוק החברתי. לדבריה ה"סימנים" מעודדים, אך ייתכן שארה"ב עדיין לא הגיעה לשיא ההתפרצות: "לכן כל יום אנחנו צריכים לעשות את מה שעשינו אתמול, ובשבוע שלפני כן, ובשבוע שלפניו", היא אמרה אמש.

 

מומחי הבריאות בארה"ב העריכו לפני שבועות אחדים שגם אם האמריקנים ימלאו אחר ההנחיות, מספר המתים עלול לנוע בין 100 ל-200 אלף. טראמפ עצמו אף אמר לפני כעשרה ימים שלהבנתו יהיה קשה להימנע מלפחות 100 אלף מתים ואף הציג תחזית קודרת שלפיה ימותו לא פחות מ-240 אלף בני אדם. עם זאת, בימים האחרונים המודלים שמשמשים את המומחים מציגים תחזית קודרת מעט פחות. ב-CNN דיווחו הלילה כי לפי אחת התחזיות, על בסיס מודל של חוקרים באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, עד אוגוסט ימותו בארה"ב יותר מ-61 אלף בני אדם. המודל הניח שהנחיות הריחוק החברתי ימשיכו להיות בתוקף עד מאי.

 

מוקדי החירום בניו יורק קורסים: "שובר לב"

בעוד העיר ניו יורק חוותה את השבוע הקשה ביותר ומניין הקורבנות ממשיך לטפס, המוקדנים של 911 מדווחים כי הם נדרשים לענות לשיחה חדשה כל 15 שניות. בצד השני של קו הטלפון הם מוצאים, לדבריהם, "פאניקה". המערכת כל כך עמוסה שבעיר ניו יורק החלו לשלוח הודעות הקוראות לאנשים להתקשר למוקד "רק במקרי חירום המאיימים על חיי אדם".

צוותי רפואה נגיף נגד קורונה  ניו יורק ארצות הברית (צילום: AFP)
מוקדי החירום קורסים. "שובר לב"(צילום: AFP)

מחלקת הכבאות ציינה כי בכל יום היא מקבלת יותר מ-5,500 פניות לשליחת אמבולנסים – נתון הגבוה ב-40% מהממוצע. הם מדווחים כי זמן התגובה לשיחות הדחופות ביותר הוא יותר מ-10 דקות – שהן כ-7 דקות יותר מבזמן רגיל. אנשים שמבקשים עזרה לטיפול ב"פציעות קלות" עלולים לחכות כמה שעות. "כשאנחנו מסיימים שיחה אחת, אחרת צצה", אמרה המוקדנית מוניק בראון, "אין דקה לנוח".

 

המוקדנים מתחילים כל שיחה בשאלה "האם אתה צריך את המשטרה, הכבאות או עזרה רפואית?", וכך מדרגים את חשיבות השיחה. בראון ועמיתיה עובדים בדרך כלל במשמרות של 16 שעות. מכבי האש מקבלים יותר מ-300 פניות לדום לב ביממה ולדבריהם, כ-200 מהם מתים. לפני שנה לצורך השוואה – התקבלו 64 שיחות כאלה בממוצע ליום.

 

קיילאייטן הוא פרמדיק שמגיב לעשרות שיחות בכל יום. הוא סיים את המשמרת שלו עייף, רעב ומותש מנטלית. "כמעט כל מטופל שראיתי משבע בבוקר ועד 23:00 בלילה נדרש לפינוי לבית חולים וחיבור למכונת הנשמה. לחלק מהמטופלים נאלצנו לבצע החייאה באמבולנס - זה פשוט שובר לב", אמר.

רחובות ריקים נגיף קורונה  ניו יורק ארצות הברית (צילום: AFP)
רחובות ניו יורק ריקים(צילום: AFP)

הוא תיאר כיצד ביתה של מטופלת מבוגרת רצתה להתלוות לאמה לבית החולים, אך כדי למנוע את הפצת הנגיף גם הקרובים ביותר לא מורשים לעלות על האמבולנס. "יש סיכוי טוב שהיא פשוט לא תראה את אמא שלה יותר. זה פשוט נורא".

 

לפחות 688 עובדים בשירותי החירום הרפואי אובחנו כחולים בקורונה. אחד הפרמדיקים אף היה במצב קשה במשך שלושה שבועות.

 

קיילאייטן סיפר כי הוא שותה רק מים בזמן עבודתו, אוכל ב-6 בבוקר לפני העבודה ורק כשהוא חוזר הביתה אוכל שוב. הוא מספר כי אין כיור לשטיפת ידיים באמבולנס אז הוא מקפיד להשתמש בעיקר במחטא ידיים ומתקלח פעמיים ביום. "אצלנו זה לא אם, אלא מתי? מתי התסמינים יתחילו להופיע אצלנו ומתי נדבק בנגיף - אין לנו דרך להתחמק מזה", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים