שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock, עמית שאבי, ירון ברנר

האפשרויות של גנץ ונתניהו: המפתחות לממשלה או בחירות

הסכם למרות הכול, זחילה של גנץ לשותפיו הקודמים, ירידה של האוזר-הנדל מהעץ, עריקים משמאל - ואולי משהו שאיש לא דמיין? 22 ימים למנוע עוד מערכת בחירות

 

בנימין נתניהו, רובי ריבלין ובני גנץ (צילום: חיים צח, לע
בנימין נתניהו, רובי ריבלין ובני גנץ(צילום: חיים צח, לע"מ)

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין סירב הפעם להיכנס למשחק הפוליטי. הוא נכווה ממנו מספיק. מערכת בחירות שלישית לא דומה למערכת בחירות ראשונה ולא למערכת בחירות שנייה. למרות הלחץ הכבד שידע שיופעל עליו משני הצדדים, ריבלין קיבל החלטה פשוטה: הוא לא משחק לידיו של אף אחד מהצדדים.

 

יו"ר כחול לבן בני גנץ לא יקבל ארכה שתשמש אותו לאיומים בחקיקה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונתניהו לא יקבל את המנדט לצורך 28 ימים של מבצע לכידת עריקים. ריבלין אומר להם: רוצים ממשלה? תתכבדו ותעשו זאת ב-21 הימים שיעמדו לרשותכם מרגע שהכדור עובר אל הכנסת.

 

 

בכך, הנשיא דילג הישר אל ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. עכשיו, לא רק גנץ ונתניהו יוכלו להציג יחד ממשלה, אלא כל אחד מהם יוכל לעשות את זה בנפרד אם יעלה בידו. ולא רק הם. למעשה, החל ממחר בלילה, מועד פקיעת המנדט, כל חבר כנסת שרואה עצמו מסוגל, יוכל לגייס 61 חתימות ולהציג ממשלה.

 

22 ימים (21 החל ממחר בחצות) הם הרבה מאוד זמן במונחים של הפוליטיקה המסוחררת של השבועות האחרונים. 22 ימים שבהם נתניהו וגנץ עוד יכולים להתקרב שוב, לחתום על הסכם ולו רק משום שכל החלופות האחרות רעות. אלה יכולים גם להיות 21 ימים שבהם גנץ עוד יוכל לעשות סיבוב פרסה, לחזור לבעלי הברית הקודמים שלו, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, ולמי שהיו שותפים להבנות איתו, אנשי הרשימה המשותפת, ולנסות לבנות משהו על חורבות המבנה שקרס.

 

תרחיש כזה לא יעבור חלק. קודם כל גנץ יידרש לפנות את מקומו כיו"ר הכנסת ולהביא להצבעה את בחירתו לתפקיד של ח"כ מאיר כהן - לפי התכנון המקורי. אבל ביש עתיד של לפיד ובתלם של בוגי יעלון רואים בו עכשיו אדם שהמיר את דתו, ויצטרך להוכיח יותר מבעבר נאמנות למי שהביאו אותו כפסע מלשכת ראש הממשלה. זה אומר עוד פשרות וויתורים מצד גנץ.

 

 

50 ()
ריבלין מטיל את המנדט על גנץ. עוד יום אחד

כל שינוי שיבקש יו"ר כחול לבן לעשות בכנסת בחוקי יסוד, לצורך העברת "חוקי נתניהו" שימנעו ממנו כהונה תחת כתב אישום, מצריך רוב של 61 ח"כים. ואין לו רזרבות. כולם יצטרכו להרגיש מגויסים. למזלו של גנץ, מטרת העל של הגוש שאליו הוא שייך הייתה ונשארה הזזת נתניהו. לרוע מזלו, חלק מהנסיבות השתנו.

 

במהלכיו האחרונים גנץ סייע בהקמת סיעה ימנית נפרדת חדשה בכנסת, "דרך ארץ" של צביקה האוזר ויועז הנדל, שבכל רגע נתון עשויה לשבש לו את התכנית. ולא בפעם הראשונה. האוזר והנדל היו מי שדחפו בכל הכוח לאחדות ועכשיו ניצבים מולה רגע לפני הפיצוץ הסופי. בכוחם לסיים את המשבר הזה בכל רגע, אם רק ירדו מהגדר לאחד הצדדים: יאפשרו לגנץ להקים ממשלה צרה בתור התחלה, או יאפשרו לנתניהו להקים את ממשלתו החמישית ולצאת לדרך.

 

יש עוד כמה תרחישים: כבר עכשיו מופעלים לחצים כבדים מהליכוד על מי שסומנו כחוליה חלשה של המחנה היריב, בניסיון ללקט עוד שניים לשורות נתניהו. הצטרפותה של אורלי לוי לבלוק הימין מעמידה אותו על 59, ובסביבתו כבר עולות לאוויר אפשרויות כמו פנינה תמנו שטה, שעזבה את יש עתיד לטובת אחדות, או שני חברי מפלגת העבודה עמיר פרץ ואיציק שמולי, שלשיטת רבים בליכוד כבר איבדו הכול ממילא, ואין להם מה להפסיד גם אם יכנסו.

 

ויש גם את האפשרות השלישית שהוזכרה: כל ח"כ יכול לאסוף 61 חתימות. זה תרחיש בעל סיכויים קטנים, אך קיימים. בסיבוב הקודם, בתנאים קשים יותר, איש לא הצליח, אבל זה לא אומר שאין כבר עכשיו בדיקות היתכנות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
נתניהו וגנץ
צילום: גיל יוחנן
מומלצים