שתף קטע נבחר

צילום: AFP, MCT

אלפי שוטרים, עשרות מחסומים ותורים במרכולים: לקראת הסגר

מ-17:00 תיאסר התנועה בין הערים והסגר לחג השני ייכנס לתוקף. המשטרה פרוסה בכוחות מתוגברים כדי לאכוף את ההנחיות: "מאות ניידות ושוטרים יבצעו סריקות על כלל הצירים". בינתיים, בסופרמרקטים ברחבי הארץ נרשמה תנועה ערה של לקוחות. מפת החסימות

  

ב-17:00 הערב (שלישי) ייכנס לתוקף הסגר לחג השני בשל התפשטות נגיף הקורונה. בינתיים, במרכולים נרשמה לאורך היום תנועה ערה של לקוחות שהגיעו כדי לערוך קניות אחרונות. בינתיים, אלפי שוטרים נפרסים ברחבי הארץ ב-44 מחסומים בצירים מרכזיים שייצרו רצף חסימות בין השטחים העירוניים לשטחים הבינעירוניים.

 

מהמשטרה נמסר כי "לצד המחסומים יפעלו מאות ניידות ושוטרים שיבצעו סריקות על כלל הצירים ברחבי הארץ - תוך ביצוע 'מחסומים מדלגים' ואכיפה תוך כדי תנועה - ויאתרו אזרחים שלא יפעלו לפי ההוראות. אנו מדגישים בפני הציבור כי יש להימנע ממפגש מיותר עם השוטרים ולהישמע להנחיות על מנת שנוכל לשמור כולנו על בריאות כלל אזרחי מדינת ישראל.

  ()
מפת החסימות

 

לצד ההיערכות המשטרתית הענפה, יצאו כאמור אזרחים רבים לערוך קניות לפני שיחל הסגר. בסניף "רמי לוי" באשקלון אמר המנהל רונן ברנדר כי המחסור בביצים מורגש: "יש חוסר בכל המדינה ואנו מקבלים אספקה לאט לאט, אבל ההתנפלות כל כך גדולה שלא נשארו ביצים".

 

 

 

 

 

 
 

נגיף הקורונה - עדכונים אחרונים:

קורונה בישראל: 119 מתו עד כה, 11,868 נדבקו ואובחנו

יותר משליש מהנדבקים - בבני ברק ובירושלים

זוכרים בכל מצב: מצעד החיים במתכונת חדשה

ברקע ההתפשטות: האם מניין המתים מקורונה לא מדויק?

 צה"ל מאותת על חזרה לשגרה : לוחמים ישוחררו לחופשה

 

 

ברנדר הביע תקווה ש"עד יום חמישי כבר יגיע משלוח חדש וטוב". הוא סיפר: "שלשום קיבלנו משטח של ביצים שנמכר תוך שעתיים-שלוש", והוסיף כי לפי שעה כמות הלקוחות בהשוואה לתחילת המשבר פחתה, "אבל אנשים עדיין באים ורוצים לרכוש ביצים יחד עם שאר המוצרים הבסיסיים שהם צריכים לחג ולשבת". מנהל הסניף העיד כי "99 אחוזים מהלקוחות מקפידים על הגעה לסניף עם מסכות. אנחנו מודדים חום בכניסה ומכניסים אחד אחד לפי סדר. אין יותר מדי התנגדויות".

 

אריה מצרפי, תושב אשקלון שהגיע לסניף, אמר כי הוא "לא מעז לצאת מהבית בלי מסכה. אלו ההנחיות ויש בזה משהו. אנחנו רואים מה קורה בעולם. אני גם מוגדר כחלק מקבוצת הסיכון". עם זאת, היו גם כאלה שלא שעו להנחיות ונכנסו לסניף ללא מסכה. יוסף אטיאס, גם הוא תושב העיר, אמר: "הכול נקבע מלמעלה. זה לא משנה. המסכה לא נוחה לי והיא חונקת אותי. בעיניי זה שטויות. אני עם המסכה ביד בגלל ההנחיות - אבל לא מאמין בזה". עם זאת, נראה שלא חלק מהלקוחות לא מקפידים על ההנחיות: גם חלק מהעובדים בסניף נצפו ללא מסכת מגן; אחרים אמנם עטו מסכה על פניהם - אך באופן כזה שלא כיסה את הפה והאף.

 

מרמי לוי נמסר: "הרשת חילקה לכל העובדים מסכות. לפי הנהלים כל העובדים חייבים לשים מסכות.  אם עובד לא שם מסכה, הוא יקבל אזהרה. בפעם השנייה שיהיה ללא מסכה - הוא יושעה עד להודעה חדשה". 

 

בסניף של "רמי לוי" בקריית שמונה, עם זאת, לא נצפו הבוקר תורי ענק.  גם מדף הביצים במרכול היה מלא ולא נרשמה התנפלות. בכניסה מדדו חום לבאים ומי שהגיע ללא כפפות - קיבל. כלל הנכנסים, יש לציין, עטו מסכות - אם כי לא כולם הקפידו כל העת על כיסוי הפה והאף, כנדרש. שני אהרון, תושב העיר, אמר: "ממה שאני רואה - הרוב ממושמעים. בסך הכול אנחנו מתרגלים למצב". אהרון המשיך ואמר כי "לא חסר כלום. אנחנו, לפחות, לא מרגישים מחסור בביצים ובבשר. אנחנו עורכים את רוב הקניות במכולת השכונתית ולכאן מגיעים רק כדי לקנות את מה שאין שם". על חגיגות המימונה המצומצמות אמר: "לא משנה כמה אנשים ישנם - מסתדרים. עושים מימונה בבית. זו ההזדמנות ללמד את הילדים".

 

סיגל וגבי גולדפרב, תושבי חצור הגלילית, הגיעו לערוך קניות בקריית שמונה עם חזרתם מבדיקה רפואית. "באמת שלא חסר כלום. אנחנו לא קונים בהפרזה, לא צריך להשתגע", הם אמרו - והתייחסו גם לטענות על התרופפות המשמעת הציבורית: "אנשים עדיין מסתובבים בלי מסכות. אנשים מהמרכז באים לנופש בצימרים".   

 

מחסום בכניסה לירושלים (צילום: רויטרס, דוברות מרכז רפואי סורוקה)
מחסום בכניסה לירושלים(צילום: רויטרס, דוברות מרכז רפואי סורוקה)

אכיפת הנחיות משרד הבריאות בכינרת (צילום: דוברות משטרת ישראל)
אוכפים את ההנחיות(צילום: דוברות משטרת ישראל)

 

 

 

 

 
כמו כן, בסניף של רשת המרכולים ברחוב דבורה הנביאה בתל אביב עמדו רבים בתור עם מסכות וכפפות. רק בודדים יצאו מהבית ללא מסיכה או כפפות ומי שרצה להיכנס לסניף ללא מסכה סורב.  "זה לא קל, חם מאוד עם הכפפות והמסכה וגם יש פה תור מטורף, אבל עשיתי את זה", סיפרה ליהי פז, שהגיעה לסניף. "ש אנשים בפנים בלי כפפות אבל מעירים להם ואין כניסה בלי מסכות. אני מקווה שזה ייגמר בקרוב אבל עד אז צריך להתמגן ולהישאר בבתים".
 
רונן סרור מנס ציונה הגיע לסניף לאחר ביקור אצל אמו בבני ברק. "זה היה קצת קשה", אמר, "גם בגלל הקורונה וגם בגלל האווירה, אבל אין ברירה - עושים השלמות. אנשים די הקפידו על הכללים, יש גם כפפות בכניסה ואפילו על המרחקים הקפידו. אתה אולי מחכה הרבה בחוץ, אבל בפנים זה רץ מהר. אני חושב שאנשים הבינו את הרעיון, הם יותר סבלניים ונחמדים האחד לשני".

  

תושב שכונת רמות בי-ם: "הסגר עלינו - כמו על מצורעים"

בשכונת רמות בירושלים, שעליה הוטל סגר לאחר שהוכרזה "אזור מוגבל", הביע גוסטבו שנייברג - המתגורר במקום - זעם על המהלך: "המשמעת מתרופפת, אבל אין קשר בין ההתנהגות של התושבים לסגר. מה שעושה המחסום זה לסמן אותנו כאילו היינו מצורעים. זה לא מלמד או מחנך אותנו".

 

 

לדברי שנייברג, "נשאלת השאלה למה המדינה מצליחה להוציא חולים מבתיהם למלוניות ביבוד מכל הארץ ורק בירושלים לא? למה אנחנו נשארים סגורים עם המבודדים בקהילה? הופכים את רמות - שהיא השכונה הגדולה בארץ - ואת שאר האזורים הסגורים למדגרות קורונה".

 

"בודקים שאזרחים עומדים בהנחיות, נפעיל שיקול דעת"

כאמור, החל מ-17:00 יוטל סגר ברחבי הארץ ויחולו הגבלות תנועה. רב-פקד מתן נחום , קצין באגף המבצעים בתחנת קריית שמונה של המשטרה, אמר בריאיון ל-ynet כי "משעות הבוקר אנו במגמה של שמירת ההנחיות ולהקפיד על כך שכל אחד ישהה מחוץ לביתו עם מסכה - כדי שיתאפשר לצאת לקניות ולעבודה חיונית. אנחנו בודקים שאזרחים עומדים בהנחיות".

 

לדברי רפ"ק נחום, "רוב הקהילה די ממושמעת ורוב מי שמגיע מבחוץ - בדרך כלל עובדים במפעלים חיוניים ותושבים מהסביבה שצריכים לערוך קניות - שומר על ההנחיות. לצערי, יש גם כאלה שמנותקים ולא מבינים את הסולידריות שבדבר". הוא סיפר כי השוטרים שתחת פיקודו רשמו באחרונה דו"חות והטילו קנסות על מפרי ההנחיות: "אנחנו בודקים מי מגיע מסיבה חיונית ומי לא. יש גם את האזור האפור שבו חובה להפעיל שיקול דעת ולהתחשב באוכלוסייה. אנחנו די משתדלים לעשות את זה כמו שצריך".

 

קצין המשטרה הוסיף כי לא נרשמו אירועים חריגים עד כה "וגם ניתן לראות את זה בשטח. אנחנו חיים את השטח וכל מי שחלילה עשה טעות מבין זאת מיד. הוא קם והולך". על האכיפה באזורים התיירותיים אמר רפ"ק נחום : "אנחנו נתקלים מדי פעם במקרים חריגים, אך אנחנו נערכים אליהם ומעלים רחפן משטרתי שרואה נקודות שאנחנו לא יכולים להיכנס אליהן באופן רכוב. אם צריך - אנחנו מבצעים אכיפה ואנשים נוסעים הביתה".

 

גם בראשון לציון החלו להטיל קנסות בסך 500 שקלים החל מהבוקר בגין הפרת ההנחיות. גורם בעירייה אמר כי  "בחסות מזג האוויר וחול המועד זיהינו פריקת עול מצד האנשים והחלטנו בלב כבד להוריד את הכפפות בכדי שלא נהיה בצרה. יש פה בעיה אמיתית וצריך להחזיר אנשים לתלם. אנחנו עושים זאת בעקבות תמונת המצב העגומה שהחלה בסוף השבוע ונמשכה בכל חול המועד, בו נצפו אזרחים ומשפחות מתגודדים בפארקים ובגינות הציבוריות, כמו גם במרכז העיר ואף בחוף הים".

 

 

 


פורסם לראשונה 14/04/2020 11:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים