שתף קטע נבחר

מה עומד מאחורי האפשרות לעסקת שבויים חלקית עם חמאס

בימים האחרונים גברו הסיכויים להגיע לעסקה "הומניטרית" בעניין השבויים והנעדרים שבידי חמאס. בישראל אף מציינים לטובה את הגישה הפרגמטית של סינוואר. אלו הסיבות שבגללן חמאס רוצה עסקה, והן אינן כוללות סיוע רפואי בתמורה למידע

 

הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד ()
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
 

בימים האחרונים גברו הסיכויים להגיע, על פי פרסומים בתקשורת הערבית, לעסקה חלקית, "הומניטרית", בעניין השבויים והנעדרים שבידי חמאס. העיתון "א-שרק אל-אווסט" ציטט גורמים בחמאס לפיהם הארגון שואף לעסקה חלקית ונפרדת בזמן הקרוב, כעסקה מקדימה לעסקה כוללת יותר.

 

הגורמים ציינו כי לא מדובר בעסקה במובן המסורתי שלה, אלא בעסקה הומניטרית לשחרור ילדים, נשים ואסירים חולים הכלואים בישראל בתמורה למידע על גורלם של הישראלים שמוחזרים בעזה.

 

הסיכויים גברו מפני שלחמאס נוצר אינטרס לבצע עסקה כזאת בזמן הקרוב בהקשר לאיום נגיף הקורונה ומפני שלממשלת ישראל יש עניין להיענות ליוזמה כזאת של חמאס כדי להקל על סבלן של משפחות גולדין, אורון, מנגיסטו וא-סייד. לפי הערכות שונות, ישראל מתנגדת נחרצות לעסקת מידע מקדימה אלא מוכנה רק לעסקה כוללת.

 

המשא ומתן שמתנהל באמצעות מתווכים הוא אינטנסיבי וניכרת רצינות רבה משני הצדדים. בהקשר זה מציינים לטובה בישראל את הגישה העניינית והפרגמטית מצדו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. עם זאת הידיעות כאילו חמאס מבקש סיוע רפואי  ומכונות הנשמה תמורת מידע - אינן נכונות.  

 

זאת מהסיבה הפשוטה שישראל ביוזמתה מעניקה לחמאס בעזה, מתוך אינטרס ישראלי חיוני, את כל הסיוע הרפואי שהיא יכולה ואף מגייסת גורמים נוספים כמו קטאר וארה"ב וטורקיה להעביר סיוע לעזה. מכונות נשימה שבינתיים חסרות בישראל לא יועברו לרצועת עזה פשוט מפני שהן נחוצות כאן. בישראל יודעים שגולדין ואורון כבר אינם בין החיים, ובשל נסיבות נפילתם בשבי - השבויים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד אינם במרכז השיח הציבורי בישראל.

 

50 ()
יחיא סינוואר במתחם הבידוד שהוקם בעזה
 

מכאן שהרעיון לקשור בין סיוע רפואי לעזה לבין עסקה חלקית בעניין השבויים והנעדרים אינו ממש באינטרס של ישראל, וגם אינו באינטרס של חמאס. חמאס רוצה בעסקה שבמסגרתה ישוחררו אסירים מאנשי ארגונו מהכלא הישראלי רק תמורת מידע.

 

יש בממסד הביטחוני בישראל גורם בכיר ביותר שגורס אחרת, ומעוניין שישראל תתנה את מתן הסיוע הרפואי לעזה בקשר ישיר בעניין השבויים והנעדרים. עם זאת קיימת תזה שישראל צריכה לתת סיוע רפואי לעזה ככל שהיא יכולה ומבלי להעמיד תנאים.

 

אותם גורמים טוענים שעזה היא פצצה תברואתית מתקתקת, שאם תצא בה המגפה משליטה היא תתפוצץ לישראל בפנים גם בהיבט התברואתי וגם בהיבט הבטחוני. לכן אסור לקשור בין סיוע רפואי לעזה לבין עסקת שבויים ונעדרים. זו גם עמדתה של הנהגת חמאס ורצועת עזה ובראשה סינוואר, שמעוניינת בשחרור אסירים היושבים בכלא הישראלי.

 

הסיבות שבגללן חמאס מעוניין בעסקה חלקית

צריך להכיר בכך שעל פי התקשורת הערבית חמאס מעוניין בעסקת שבויים ונעדרים חלקית – "הומניטרית" כלשונו של סינואר - משלוש סיבות: האחת היא שהוא רוצה להוכיח לאוכלוסיית הרצועה שהוא דואג לעצירים הפלסטינים, הזקנים, הנשים והקטינים ולהביאם הביתה לעזה שבה המגפה לא התפרצה כדי שלא תפגע בהם המגפה בכלא הישראלי.

 

הסיבה השנייה היא שחמאס חושש כעת לשרידותו בשלטון אם המגפה תתפרץ ותפיל חללים רבים ברצועה. לפי שעה אין התפרצות של מגפת הקורונה בעזה בקנה מידה גדול אבל חמאס חושש שהגרוע עוד לפניו, למרות שהרוב המכריע של תושבי הרצועה הם בני פחות מ-60.

 

הארגון זקוק בעת כזאת להישגים שיבססו את הלגיטימיות שלו בשלטון ואם ישיג מישראל שחרור אסירים מבוגרים נשים וקטינים זה ישרת אותו היטב. אבל חמאס לא מוכן בינתיים לשלם מחיר ממשי תמורת שחרור כזה, ובינתיים הארגון ודוברים מטעם עצמם משגרים לחלל התקשורתי רמזים עמומים שנועדו ללחוץ על ממשלת ישראל. אפשר להעריך שבירושלים עדיין לא התקבלה הצעה ממשית של חמאס.

Benjamin Netanyahu and Naftali Bennett  (Photo: Reuters)
נתניהו. בישראל מעריכים את הפרגמטיות של סינוואר(Photo: Reuters)

הסיבה השלישית לכך שחמאס מעוניין בעסקה ה"הומניטרית" היא שהמגעים היו תקועים זמן רב וכי הוא מעוניין להשתמש במשבר הקורונה כדי להשיג לפחות פריצת דרך - עיסקה חלקית שתתניע תהליך שבסופו יקבל את האסירים - כולל אלו עם דם על הידיים - שהוא דורש.

 

בישראל מבינים היטב מה מניע את חמאס אך יחד עם זאת מעריכים מאוד את הפרגמטיזם שמגלה יחיא סינוואר. המטה לביטחון לאומי והעומד בראשו, איש השב"כ לשעבר, מאיר בן שבת, ערוכים לפעול על מנת לסיים את הסוגיה.

 

לדברי גורמים יודעי דבר, ישראל תבחן כל הסדר אפשרי כדי שעסקה הומניטרית הוגנת בעניין השבויים והנעדרים תתממש בזמן הקרוב. לכן הציבור בישראל ומשפחות השבויים והנעדרים נדרשים בשעה זאת לעצבי ברזל ובעיקר לא ליפול קורבן למניפולציות ולפייק ניוז שחמאס משתמש בהם כדי ללחוץ על ישראל להיענות למלוא דרישותיו המופרזות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
מומלצים