שתף קטע נבחר

צילום: AFP, MCT

אוסטריה: בדיקות לכל הדיירים והעובדים בבתי האבות

כמו בשאר אירופה ובישראל, מוסדות סיעודיים הם מוקדים ראשיים של התפרצות קורונה באוסטריה. שווייץ תפתח בתי ספר ומספרות, בגרמניה מסתמן: אין אוקטוברפסט השנה. בריטניה נערכת לשיא ההתפרצות: 861 מתו ביממה, הסגר יוארך. ניו זילנד: רה"מ והשרים קיצצו 20% משכרם כדי להזדהות עם האזרחים

אוסטריה, אחת המדינות האירופיות שהצליחו יותר מכול במאבקן בנגיף הקורונה, מתכננת לערוך בדיקות קורונה לכל הדיירים והעובדים בבתי האבות במדינה במסגרת ניסיונה לעצור את התפשטות הווירוס. כך הודיע היום (ה') שר הבריאות שלה.

 

זה שבועות ארוכים שהמוני מקרי מוות מהנגיף נרשמים בבתי אבות באירופה, בארה"ב וגם בישראל, והתוכנית שעליה הכריזה וינה היא הגדולה ביותר עד כה למיגור ההתפשטות במוסדות הסיעודיים ובבתי הדיור המוגן.

 

משבר הקורונה – עוד מהעולם:

 

  (צילום: AFP)
קנצלר אוסטריה קורץ. מתחילים לחזור לשגרה(צילום: AFP)

"ההתמקדות הראשית שלנו בשבועות הקרובים תהיה בעריכת בדיקות קורונה לכל העובדים והדיירים בבתי האבות ובמוסדות הסיעודיים", אמר שר הבריאות רודולף אנשובר. "אנחנו מדברים, גבירותיי ורבותיי, על כ-130 אלף איש". נכון להיום מסוגלת אוסטריה לערוך יותר מ-10,000 בדיקות קורונה ביום, אבל עדיין פחות מ-15 אלף, היעד שהציב הקנצלר סבסטיאן קורץ. אוסטריה, נזכיר, החלה שלשום את ההסרה ההדרגתית של הגבלות-הסגר ברחבי המדינה, ובין השאר אפשרה את פתיחתם של חנויות עשה זאת בעצמך, מרכזי גינון ובתי עסק קטנים. מ-1 במאי תותר פתיחתן של חנויות גדולות יותר ושל מספרות.

 

אחרי שאוסטריה, דנמרק ונורבגיה הכריזו על שורה של הקלות, גם שווייץ חשפה היום את "אסטרטגיית היציאה" שלה. ממשלת שווייץ הודיעה כי הסרה הדרגתית של הגבלות תחל ב-27 באפריל, ואז יותר בין השאר לבתי חולים לקלוט מטופלים לכל מטרה שהיא, בכלל זה ניתוחים אלקטיביים. למספרות ולמכוני עיסוי יותר לפתוח את שעריהם. לבתי ספר ראשונים, לחנויות ולשווקים יותר להיפתח מ-11 במאי, ובשלב השלישי, ב-8 ביוני, תותר פתיחתם של בתי ספר לגילאים מבוגרים יותר ואוניברסיטאות.

  (צילום: AP)
שר הבריאות האוסטריה. 130 אלף מחכים לבדיקה(צילום: AP)
 

בריטניה: הזכות להיפרד בבית האבות

בינתיים גרמניה השכנה, שמתכננת גם היא להסיר בהדרגה הגבלות החל מסוף החודש, דיווחה היום כי 315 בני אדם מתו בתחומיה מנגיף הקורונה ביממה החולפת. בכך הגיע מספר המתים בגרמניה ל-3,569. בסך הכול התגלו במדינה 130,450 נדבקים. היום הודיע ראש ממשלתה של מדינת המחוז בוואריה כי סביר להניח שהשנה יהיה בלתי אפשרי לקיים את האוקטוברפסט, פסטיבל הבירה הגדול בעולם. כשישה מיליון מבקרים מגיעים למינכן מדי שנה כדי להשתתף בפסטיבל, רבים מהם בחו"ל. הפסטיבל אמור היה להיפתח ב-19 בספטמבר ולהימשך עד 4 באוקטובר. החלטה סופית בעניין תתקבל בתוך שבועיים.

פסטיבל בירה אוקטוברפסט מינכן גרמניה (צילום: gettyimages)
באוקטוברפסט במינכן. החלטה בתוך שבועיים(צילום: gettyimages)

בעוד מדינות באירופה מתכננות כבר את הסרת הסגר, בבריטניה מעריכים ששיא ההתפרצות בממלכה ממשמש ובא. היום דיווחה בריטניה על 861 מתים מנגיף הקורונה בבתי החולים בתוך יממה – העלייה היומית הגדולה ביותר זה חמישה ימים. הערב האריכה הממשלה בשלושה שבועות את הגבלות-הסגר שהטילה ב-23 במרץ.

 

בבריטניה בתי הספר, הפאבים, המסעדות ורוב החנויות סגורים, ולרוב התושבים מותר לצאת מבתיהם רק לצרכים חיוניים או כדי להתעמל. עד כה מתו בבתי חולים בבריטניה 13,729 בני אדם מקורונה, אבל המספר האמיתי כנראה גבוה בהרבה, משום שלא נכללו בספירה מתים בבתי אבות, במוסדות סיעודיים ובמוסדות אחרים. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שבעצמו נדבק בנגיף, ממשיך להתאושש באחוזת צ'קרס, אחרי שקודם לכן השבוע שוחרר מבית החולים. מלשכתו נמסר כי הוא אינו עובד, אלא מתמקד בהחלמה. שר החוץ דומיניק ראב ממשיך למלא את מקומו.

בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה לאחר שחרורו מאשפוז בשל קורונה (צילום: gettyimages)
ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון אחרי שחרורו מבית החולים(צילום: gettyimages)

אתמול הודיע שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק כי מערכת הבריאות מתכוונת מעתה להתיר ככל האפשר לקרוביהם של אנשים המתים מקורונה בבתי אבות להיפרד מהם. הודעתו באה בצל דיווחים שלפיהם מטופלים קשישים מוצאים עצמם מתים לבדם אחרי שבתי אבות ובתי חולים אסרו לחלוטין כניסה של מבקרים.

 

עוד 551 מתו בספרד, 525 באיטליה

בארה"ב הודיע הערב אנדרו קואומו, מושל מדינת ניו יורק, המדינה שנפגעה קשה מכול בהתפרצות הקורונה, כי הוא מאריך בשבועיים את ההוראה להישאר בבית ולהימנע מהפתיחה של בתי עסק. המועד החדש לפקיעת ההוראה הזו הוא 15 במאי. בימים האחרונים יש ירידה עקבית במספר הנדבקים החדשים בנגיף בניו יורק, והרשויות שם מעריכות כי המדינה עברה את שיא ההתפרצות, אבל הן אינן רוצות להסתכן בהתפשטות מחודשת.

 

רוסיה, מדינת ענק שבתחילת המגפה דיווחה באופן תמוה על מעט מאוד מקרי קורונה אך בשבועיים האחרונים מסתמנת כמוקד של התפרצות הולכת ומחמירה, דיווחה היום על 3,448 נדבקים חדשים בתוך יממה – עלייה נוספת במספר הנדבקים היומי. בסך הכול זוהו עד כה 27,938 נדבקים ברוסיה. עוד 34 בני אדם מתו שם ביממה החולפת, ובכך הגיע מספר המתים במדינה ל-232.

 

הערב נאלץ נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להודיע על דחיית חגיגות יום הניצחון על גרמניה הנאצית שנועדו תחילה ל-9 במאי. החגיגות, לציון 75 שנה לניצחון על הנאצים, היו אמורות לכלול מצעד צבאי ענקי בכיכר האדומה במוסקבה, בהשתתפות מנהיגים מהעולם.

  (צילום: AP)
עובדים ראשונים חוזרים לעבודה, השבוע במדריד(צילום: AP)

בניו זילנד הודיעה אתמול ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן כי היא, שרי ממשלתה ומנכ"לים בשירות הציבורי יקצצו 20% בשכרם לששת החודשים הקרובים על רקע המשבר הכלכלי הנלווה למגפת הקורונה. ארדרן הסבירה כי הצעד נועד להביע הזדהות עם האזרחים הניו זילנדים שבעצמם מוצאים עצמם כעת בקשיים. פירוש הדבר שהיא תוותר על כמעט 50 אלף דולר ניו זילנדי.

 

"הקיצוץ הזה כשלעצמו לא ישנה את מצבה הכספי של הממשלה, אבל העניין כאן הוא מנהיגות", אמרה, וציינה כי הקיצוץ הוא תרומה קטנה להפחתת האי-שוויון בשכר בחברה הניו זילנדית. "אם אי פעם היה זמן לסגור את הפער – עכשיו זה הזמן", הצהירה. גם מנהיג האופוזיציה סיימון ברידג'ס הודיע כי יקצץ 20% בשכרו.

ראש הממשלה של ניו זילנד ג'סינדה ארדרן נגד נשק אוטמטי ()
ג'סינדה ארדרן. עכשיו זה הזמן

בתוך כך, בשני מוקדי ההתפרצות הגדולה הראשונים באירופה, ספרד ואיטליה, ממשיכים לקוות לדעיכה משמעותית בהתפשטות הנגיף בעקבות הסגר הכללי שנאכף בהן זה יותר מחודש. בצהריים דיווחה ספרד כי עוד 551 בני אדם מתו מהנגיף ביממה החולפת. אף שמדובר בעלייה מהיממה הקודמת, אז נרשמו 523 מקרי מוות, עדיין מדובר במספר נמוך בהרבה מזה שנרשם בספרד מדי יום בשיא ההתפרצות – יותר מ-900 ביממה. ביממה החולפת התגלו עוד יותר מ-4,100 נדבקים חדשים, מספר גבוה יותר מבימים האחרונים, אבל ברשויות הספרדיות מאמינים כי הסיבה לכך היא הגידול במספר הבדיקות.

 

איטליה דיווחה הערב על 525 מתים ביממה לעומת 578 מתים אתמול, אבל במספר הנדבקים החדשים שזוהו חלה עלייה חדה – מ-2,667 אתמול ל-3,786 היום. כך או כך, עדיין מדובר במספר נמוך בהרבה ממספר הנדבקים היומי שדווח בשיא ההתפרצות באיטליה, מספר שהגיע לעתים קרובות ליותר מ-7,000 ביום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הקנצלר קורץ. החנויות נפתחות
צילום: AFP
מומלצים