שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock, עמית שאבי, ירון ברנר

משבר במו"מ: גנץ עזב את מעון רה"מ בתום פגישה

ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן נועדו בניסיון נוסף לגבש ממשלת חירום לאומית, אך מחלוקת על הוועדה לבחירות שופטים הובילה לסיום הפגישה. לא נקבעה פגישה נוספת. גורם בכחול לבן אמר כי גנץ שהוא יו"ר הכנסת יאפשר להניח על שולחן הכנסת את החוקים נגד נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו הבוקר (יום ב') במעון ראש הממשלה בירושלים במאמץ נוסף להגיע להסכם על מה שהגדירו כממשלת חירום לאומית. לאחר כשעתיים, שבהן לא הגיעו הצדדים להסכמות בנוגע למחלוקת סביב הוועדה למינוי שופטים, עזב גנץ את הפגישה. נתניהו רוצה שהוועדה תושבע לפני השבעת הממשלה, בניגוד לעמדת יו"ר כחול לבן.

 

מהליכוד נמסר לאחר מכן כי "המאמצים לאחדות עדיין נמשכים מתוך כוונה להקים ממשלת חירום לאומית בהקדם".

 

 

בנימין נתניהו בני גנץ (צילום: אלכס קולומויסקי רויטרס)
לא מצליחים להגיע להסכמות. בני גנץ ובנימין נתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי רויטרס)

 

גורם בכחול לבן אמר כי גנץ, המכהן כיו"ר הכנסת, יאפשר להניח על שולחן הכנסת את החוקים נגד נתניהו. לפי שעה לא נקבעה פגישה נוספת בין הצדדים.

 

צוותי המשא ומתן קיימו שיחות לאורך הלילה ובשעות הבוקר הגיעו להסכמה באחת המחלוקות המכריעות, מה שאפשר את קיום הפגישה בין נתניהו לגנץ. "אפשר לחתום", אמר גורם המעורה בפרטים, והוסיף כי "הדברים תלויים ברצונו של נתניהו לעשות את זה". גורם בכחול לבן ציין כי "הצדדים מאוד קרובים לסגור. אם יהיה רצון הדדי, אפשר שבתוך שעה יהיה הסכם", אך כאמור, הצדדים שוב נפרדו ללא פיתרון שיוביל לממשלה המיוחלת.

 

חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון (יש עתיד-תל"ם) קרא לגנץ שוב שלא להסכים לשיתוף פעולה עם נתניהו. יעלון צייץ הבוקר בטוויטר: "בני גנץ, ראית את קהל האלפים זועק - 'אל תיתן מנדט למושחת'. אל תטעה שוב. לא נשתף איתך פעולה ב'משחק כפול', שמטרתו להכניס אותך לממשלה רעה. החוקים חשובים מדי מכדי שתשחק בהם משחק פוליטי. הדרך היחידה היא שתפסיק את המו"מ עם נתניהו. לא תשתמש באצבעותינו, כדי להצטרף לממשלת חסינות ושחיתות".

 

 

 
 
 
 

 

אתמול נחשף ב-ynet כי גנץ שוקל אמצעי לחץ נוסף: אפשרות הצבעה על בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים. בזמן ממשלת מעבר, הוועדה לבחירת שופטים אינה מתכנסת, אולם בשיחות שהתקיימו בנושא נאמר בכחול לבן כי אם פניה של המערכת הפוליטית לבחירות נוספות ולשיתוק שיימשך עוד זמן רב - ייתכן שלא תהיה ברירה אלא לכנס את הוועדה. מלבד הוועדה לבחירת שופטים, בכחול לבן שוקלים גם להצביע על הוועדה לבחירות דיינים והוועדה לבחירת קאדים גם כן בכנסת.

 

היוזמה נבחנה ברקע ההבנה שנפלה בימים האחרונים ש"חוקי נתניהו", שאמורים למנוע כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום, לא צפויים לעבור ברוב בכנסת בהיעדר תמיכתם של יאיר לפיד ואביגדור ליברמן.

 

יו"ר ישראל ביתנו כתב אתמול בפייסבוק: "בני גנץ, זוהי שעת המבחן האמיתית שלך. כמי שמכיר את נתניהו טוב מכולם, אני מעריך שהוא לא יחתום איתך על הסכם קואליציוני לא היום ולא מחר. בינתיים כל מה שהוא עושה זה למשוך זמן. אני שב ודורש ממך לאשר מחר בישיבת נשיאות הכנסת את חמשת החוקים שהגישה ישראל ביתנו ולהניחם על שולחן הכנסת. ביניהם הפסקת כהונה של ראש ממשלה בממשלת מעבר שהוגש נגדו כתב אישום, התפטרות ראש הממשלה או שר עקב הגשת כתב אישום והצעת חוק החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן".

 

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) אמר אתמול לאולפן ynet שמפלגתו לא תשתף פעולה עם האיום של גנץ ולפיו יקדם את החקיקה נגד נתניהו אם תימשך הסחבת במו"מ על הקמת הממשלה. "זה כל כך נלעג: קודם כל נכנעים, מנהלים את המו"מ מהמקום שנתניהו רוצה ועכשיו מאיימים באקדח ריק?", אמר. "אנחנו אומרים לגנץ דבר פשוט: לא נשתף פעולה עם הניסיון לשפר את תנאי הכניעה שלך. אתה רוצה את שיתוף הפעולה שלנו? תודיע חד-משמעית שהמו"מ עם נתניהו נגמר. במקרה כזה נלך לשלוש קריאות ונעביר את החקיקה הראויה הזאת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, רויטרס
בנימין נתניהו ובני גנץ
צילום: AFP, רויטרס
מומלצים