שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock, עמית שאבי, ירון ברנר

לחצים צולבים: איום להפיל את החוקים נגד נתניהו אם גנץ יישאר יו"ר הכנסת

אמצעי הלחץ האחרון שנותר בארגז הכלים של יו"ר כחול לבן מוטל בספק: ח"כ יאיר גולן ממרצ מסר כי "אם גנץ רוצה את תמיכתנו בחבילת החוקים המדוברת - שיתכבד ויפנה את תפקיד יו"ר הכנסת". גורם מתווך בין נתניהו לגנץ: "זה ייקח עוד כמה שעות או עוד יום - אבל הם שואפים להסכם"

 

 

יו"ר הכנסת בני גנץ העומד בראש כחול לבן אִפשר להניח על שולחן הכנסת את החוקים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיהם מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול להרכיב ממשלה. אלא שאמצעי הלחץ הזה - האחרון בארגז הכלים של גנץ - נוטרל בצהריים (יום ב') בידי ח"כ יאיר גולן ממרצ, שהודיע כי "אם בני גנץ רוצה את תמיכתנו בחבילת החוקים המדוברת, שיתכבד ויפנה את תפקיד יו"ר הכנסת".

 

ח"כ גולן קרא לגנץ לפנות את כסאו, "לטובת נציג ותיק ומנוסה מהגוש שאינו פוזל לעבר ממשלת השחיתות והבזבוז. זה יהיה צעד ראשון להחזרת האמון שאבד". עם זאת, בתוך שעה קלה מסרה יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, כי המפלגה תתמוך ב"חוקים נגד שחיתות בכל מקרה ובכל זמן". לדבריה, "זה הדבר הנכון לעשות. חקיקה נגד שחיתות היא לא טריק ציני, היא עתיד הדמוקרטיה הישראלית".

3082 ()
אמצעי הלחץ נוטרל. גנץ ונתניהו

יאיר גולן  (צילום: יריב כץ)
דורש מגנץ לאפשר בחירת יו"ר כנסת חדש כצעד להחזרת האמון. ח"כ יאיר גולן (צילום: יריב כץ)

"חוקי נתניהו" כוללים ארבעה חוקים בסך הכל, המשמעותי שבהם קובע כי מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל להרכיב ממשלה. הצעת חוק נוספת מבקשת לקצוב את הקדנציות של ראש הממשלה לשתי קדנציות מלאות.

 

סיעת ישראל ביתנו הגישה בקשה לוועדה המסדרת לקבל פטור מחובת הנחה לחוקים נגד נתניהו, על מנת לקיים הליך חקיקה מהיר. פטור מחובת הנחה משמעותו דיון והצבעה בוועדה המסדרת שאחריו ניתן יהיה לדון מיד בהצעות החוק ואף לקיים עליהן הצבעה באופן מיידי במליאה.

 

"בשעה האחרונה אישרה ונתנה פטור נשיאות הכנסת לחוקים של ישראל ביתנו הנוגעים למועמדות לראשות הממשלה של ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום", נמסר מישראל ביתנו. "החוקים הונחו על שולחן הכנסת ובישראל ביתנו פנו כבר לוועדה המסדרת על מנת לקבל פטור מחובת ההנחה".

Авигдор Либерман в студии Ynet. Фото: Ави Муалем ()
רוצה חקיקה מהירה. ליברמן

עוד נמסר מישראל ביתנו כי השאלה היא האם יו"ר הוועדה ח"כ אבי ניסנקורן יכנס את הוועדה המסדרת עוד היום לפני כניסת יום השואה. בכנסת רואים בלוחות הזמנים הצפופים שנותרו עד לפיזור אוטומטי של הכנסת בתום 21 ימי המנדט של הכנסת, ככאלה המחייבים פעילות מהירה של דברי החקיקה.

 

לאחר שהפגישה הבוקר בין גנץ לנתניהו לא הולידה הסכם, אִפשר גנץ להניח את החוקים על שולחן הכנסת - הליך שאותו הוא עיכב עד היום. יצויין כי יו"ר הכנסת ממילא לא יכול לעכב חקיקה לזמן בלתי מוגבל ומחויב לאפשר לחברי הכנסת להניח את החוקים. כעת עולה השאלה האם גנץ יאפשר הליך חקיקה מהיר להצעות החוק הנוגעות לנתניהו באמצעות פטור מחובת הנחה ואם כן, האם יתמוך בהן עם מפלגתו.

 

הפגישה בין גנץ לנתניהו, שנמשכה כשעתיים ונערכה במעונו של ראש הממשלה בירושלים, נעשתה במאמץ נוסף להגיע להסכם על מה שהגדירו כ"ממשלת חירום לאומית". כאמור, הפגישה הסתיימה ללא הסכמות, כשמוקד המחלוקת הוא הוועדה למינוי שופטים. נתניהו רוצה שהוועדה תושבע לפני השבעת הממשלה, בניגוד לעמדת יו"ר כחול לבן. לפי שעה לא נקבעה פגישה נוספת בין הצדדים. בליכוד הבהירו הבוקר כי המגעים נמשכים בניסיון להוביל להסכם אחדות במהירות האפשרית.

 

בצהריים אמר גורם שמתווך בין נתניהו לגנץ כי "הם לא יפוצצו הסכם להקמת ממשלת חירום בגלל סעיף אחד הקשור לוועדה למינוי שופטים. זה ייקח עוד כמה שעות או עוד יום - אבל השאיפה שלהם להגיע להסכם".

 

אתמול נחשף ב-ynet כי גנץ שוקל, כאמצעי לחץ נוסף, אפשרות של הצבעה במליאת הכנסת על בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים. בזמן ממשלת מעבר, הוועדה לבחירת שופטים אינה מתכנסת, אולם בשיחות שהתקיימו בנושא נאמר בכחול לבן כי אם פניה של המערכת הפוליטית לבחירות נוספות ולשיתוק שיימשך עוד זמן רב - ייתכן שלא תהיה ברירה אלא לכנס את הוועדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי, אבי מועלם
בנימין נתניהו ובני גנץ
צילום: עמית שאבי, אבי מועלם
מומלצים