שתף קטע נבחר

בפייסבוק ומול חלונות ניצולים: כך יתקיימו טקסי הזיכרון לשואה ולגבורה

בראשון לציון וביבנה יעבירו טקסים בשידור חי ברשת החברתית. ברחובות הטקס ישודר בהשתתפות התיאטרון המקומי; בגבעתיים יחלקו תשורות לשורדי השואה שגרים בעיר ובאשדוד תלמידים יופיעו מול חלונות חדרי ניצולים בבית אבות: "זה יהיה יוצא דופן"

 

 

זוכרים בשגרת הקורונה: ערים רבות ברחבי הארץ יעבירו הערב (יום ב') את טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה באמצעים טכנולוגיים, בעיקר באמצעות שידורים חיים בפייסבוק. באשדוד תלמידים יערכו טקס מול חלונות החדרים של ניצולי שואה בבית אבות וברחובות יתקיימו מפגשי זוּם יצירתיים לצד טקס בהשתתפות התיאטרון המקומי. בגבעתיים - תלמידי התיכונים יחלקו מאות ערכות שי לשורדים.

 

מצעד החיים הדיגיטלי: השלטים של הרמטכ"ל, ראש המוסד וראש השב"כ

 

קיבוץ יד מרדכי: עצרת וירטואלית בהשתתפות הנשיא

בקיבוץ שבדרום הארץ, העצרת המרכזית שגם נועלת את אירועי השואה בישראל התקיימה השנה באופן וירטואלי. בשגרה, לעצרת זו נוהגים להגיע ניצולי שואה ובני משפחותיהם, בני נוער, בכירי ציבור, חיילי ומפקדי צה"ל, אנשי זרועות הביטחון ואלפי אזרחים מכל קצוות הארץ.

 

טקס יום השואה ביד מרדכי (צילום: אלון דגני, אביב פרס)
אחת מהמשתתפות בטקס הוירטואלי(צילום: אלון דגני, אביב פרס)

טקס יום השואה ביד מרדכי (צילום: אלון דגני, אביב פרס)
טקס יום השואה ביד מרדכי(צילום: אלון דגני, אביב פרס)

העצרת, בסימן 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, עוסקת ב"מנהיגות במבחן המציאות". נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין דיבר על חשיבות זיכרון מוראות השואה גם בימים אלה, ויו"ר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, ציין את הסולידריות היהודית, ואת האחריות שמוטלת על מדינת ישראל, להמשך קיומו של העם היהודי.

 

מיוחד: ניצולי שואה בחלון של גבורה

 

בעצרת הובאו דברים בשם מרדכי אנילביץ', מפקד גטו ורשה שפיקד על המרד בנאצים ועוזריהם. בנוסף הוצגו דברי המשורר אבא קובנר, שהיה חבר מחתרת, מנהיג פרטיזנים ולוחמים מגטו וילנה ומראשי חבורת "הנקם". ניצולי שואה סיפרו את סיפורם הפרטי ועל התקומה המרגשת בארץ, ושורדי שואה ממרכז "עמך" שבבאר שבע קראו מכתב של ניצולים.

 

אשדוד: טקס מול חדרי ניצולים בבתי אבות

ביוזמת תלמידי העיר, טקס הזיכרון באשדוד ייערך השנה מול חלונות החדרים של ניצולי שואה המתגוררים בבית אבות. אלון בן-זאב (18) ואופיר שחר (18 וחצי) סיימו כיתה י"ב ובקיץ הקרוב הם צפויים להתגייס לצה"ל. עד אז, הם פעילים בנעשה בעיר.

 

הערב בשעה 19:30 הם יתייצבו מול בית אבות ברובע ג' בעיר, ויערכו טקס קצר מתחת לחלונות חדריהם של דיירי בית האבות שרובם ניצולי שואה. הם יקריאו "יזכור" וטקסטים נוספים שהכינו מראש, ישמיעו שיר ויסיימו עם ההמנון.

התלמידים יזמו: טקס יום השואה ברחוב מול חלון חדרם של ניצולי שואה שנמצאים בבית אבות (צילום: אבי רוקח)
התלמידים יזמו: טקס מול ניצולים בבית אבות(צילום: אבי רוקח)

התלמידים יזמו: טקס יום השואה ברחוב מול חלון חדרם של ניצולי שואה שנמצאים בבית אבות (צילום: אבי רוקח)
(צילום: אבי רוקח)

בשל הבידוד החברתי, כמובן שאין באפשרותם להיכנס אל תוך בית האבות, אבל הם מקווים שהדיירים ייצאו אל החלונות וישתתפו בטקס מרחוק. "זה באמת הולך להיות משהו יוצא דופן. אני באופן אישי מעולם לא ויתרתי על טקסי יום השואה, וגם הפעם היה לי ברור שאני לא מתכוון לוותר על הדבר הכל כך חשוב הזה", סיפר אלון. "אנחנו מאוד מתרגשים לקראת הטקס הזה. חלק מהמשפחה הרחוקה שלי נספתה בשואה, בפולין, ואחרים שרדו. אני לא הכרתי אותם, אבל את הסיפור המשפחתי אני מכיר היטב כך שזה מאוד מדבר אליי. הטקס שאנחנו עורכים הוא בעיקר חיבוק גדול מרחוק לאותם אנשים מבוגרים ששרדו את השואה, ועכשיו נמצאים סגורים בתוך בית האבות, מבלי שיש יכולת לבקר אותם", אמר.

 

ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי, התייחס לדברים: "ערכי הערבות ההדדית והאחריות המובילים אותנו, מתבטאים ביתר שאת בדאגה שלנו לבני הדור הוותיק בעיר, בהם שורדי ושורדות שואה הנמצאים בסיכון גבוה. במציאות המורכבת הזו, אנו מסייעים ביד אחת לכל תושב ותושבת הזקוקים לכך, וביד השנייה ממשיכים לשמר את ערכינו כעם וכחברה. זיכרון בני עמנו שנספו בשואה וגבורתם הם חלק בלתי נפרד מחיינו ומלווים אותנו תמיד.

 

"בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה יתקיימו ברחבי העיר 25 משמרות זיכרון, בהשתתפות בני נוער מתנועות וארגוני הנוער של אשדוד. הם יעמדו בצמתים מרכזיות ויקריאו עדויות של שורדי שואה וקטעי תפילה, וישירו יחד עם תושבי העיר את השיר 'ההליכה לקיסריה' ואת ההמנון הלאומי.

 

גבעתיים: תלמידים יחלקו ערכות למאות ניצולים

תלמידי בתי הספר התיכוניים בעיר, בליווי ההורים ובסיוע עובדי העירייה, יחלקו תשורות מרגשות ליותר מ-800 שורדי שואה הגרים בגבעתיים, הכוללות את דגל הלאום עם הכיתוב "אתם בליבנו" ואיגרת מאת ראש העיר רן קוניק. עוד בערכה: פרח מתנת פרויקט "פרח לניצול", איגרת מאת מפקדי צה"ל ועוגה מתנת חברת שטראוס.

בני נוער יחלקו לניצולי שואה בגבעתיים  תשורה מרגשת (באדיבות עיריית גבעתיים)
הערכות שיחלקו בני הנוער לניצולי השואה בגבעתיים(באדיבות עיריית גבעתיים)
בני נוער יחלקו לניצולי שואה בגבעתיים  תשורה מרגשת (באדיבות עיריית גבעתיים)
(באדיבות עיריית גבעתיים)

בני נוער יחלקו לניצולי שואה בגבעתיים  תשורה מרגשת (באדיבות עיריית גבעתיים)
(באדיבות עיריית גבעתיים)

את הפרויקט מרכז האגף לשירותים חברתיים בעירייה, ואל מלאכת האריזה נרתמו גם נשות קבוצת הפייסבוק "מאמאנט גבעתיים" - שהתנדבו לארוז את הערכות לקראת חלוקתן בבתי הניצולים.

 

בגלויה שצורפה לערכת השי מטעם ראש העיר נכתב: "לזכר בני עמנו הנספים, עבורכם שורדים יקרים שלנו ולמען עתיד העם היהודי והאנושות כולה, לא נשכח ולא נסלח. מחבקים ודואגים לכם תמיד". הפרח בפרויקט "פרח לניצול" ניתן בשם חיילי ומפקדי צה"ל, ומשתתפים בו הקרן לרווחת ניצולי השואה וארגון בית לוחמי הגטאות וצה"ל.

 

גם בתל אביב יחלקו בני נוער איגרת ו"פרח לניצול ל-10,500 שורדי השואה שמתגוררים בעיר. בנוסף, הערב תיערך ברחבת הכניסה לתיאטרון הבימה תפילת זיכרון לזכרם של ששת המיליונים שנרצחו בשואה – כחלק מהשתתפות הבימה ביוזמה הווירטואלית של מצעד החיים.

 

שגיא קדם (צילום: עיריית תל אביב )
"פרח לניצול" בתל אביב(צילום: עיריית תל אביב )

ראשון לציון: שידורים חיים בפייסבוק ו"זיכרון בסלון"

עיריית ראשון לציון תערוך השנה את טקס יום השואה והגבורה במרחב האנדרטה בעיר. הטקס יועבר בשידור חי בדף הפייסבוק העירוני החל מהשעה 19:00. מחר בשעה 10:00 בבוקר שוב יעלה שידור חי בפייסבוק העירוני, הפעם של "זיכרון בסלון" מביתה של ניצולת השואה מגדה ברץ (91).

 

ברץ הייתה בת 15 כשהגיעה לאושוויץ, ושקלה 25 קילו בלבד כשהסתיימה המלחמה. היא עברה בין מחנות עם אחותה, ואף חוותה את ידו האלימה של מנגלה. היא בנתה את חייה בישראל ויש לה שלושה ילדים, תשעה נכדים ואפילו נינים. היא השתתפה בקמפיין "ניצחנו" של עיריית ראשון לציון ותמונתה, לצד נכדה רב פקד אורן כפרי, פורסמו ברחבי העיר.

 

ראש העיר רז קינסטליך, בעצמו נכד לניצולי שואה, מסר: "בימים אלה כולנו מתמודדים עם מציאות לא פשוטה, אבל את הקושי האמיתי חווים התושבים הוותיקים. הם שנמצאים בקבוצת סיכון ומסתגרים בבתיהם, ובהם ניצולי השואה שנותרים לבד עם הזכרונות, הבדידות והקשיים. אנחנו צריכים להחזיק להם את היד, גם אם מטאפורית, ולאפשר להם לספר את שעברו לדור הצעיר. זו השליחות והחובה המוסרית שלנו".

 

 

 

יבנה: טקס בפייסבוק בהשתתפות התיאטרון המקומי

כמו בעיר היין, גם ביבנה טקס הזיכרון ישודר בפייסבוק העירוני. האירוע ייערך בהשתתפות חברי קבוצת התיאטרון המקומי, ראש העיר צבי גוב-ארי, ניצולי שואה ותושבים. בשל הנחיות משרד הבריאות, הטקס צולם והוקלט מראש ללא קהל.

 

בדומה למקומות נוספים בארץ, גוב-ארי ביקש מתושבי העיר לעמוד במרפסות בעת הצפירה. "השנה נבצר מכולנו לקיים את הטקסים העירוניים בשל המאמץ למנוע את המשך התפשטות נגיף הקורונה", אמר. "מחובתנו להמשיך להנחיל לדורות הבאים את זיכרון בני עמנו שנרצחו באכזריות על ידי הצורר הנאצי, לספר את סיפוריהם ולעולם לא לשכוח".

 

 

רחובות: טקס שהוקלט מראש ומפגשי זום

הטקס העירוני המרכזי לציון יום השואה והגבורה ישודר בעמודי הפייסבוק של עיריית רחובות, ובערוץ המקומי באפיק 98 בשעה 20:00. הטקס צולם מראש תוך הקפדה על הנחיות הבריאות.

 

בטקס יובאו דברי דבר ראש העיר רחמים מלול, דברי פתיחה מאת שלמה טולדו, קריאת "יזכור" מאת חנניה קורש, וקריאת אל מלא רחמים מאת החזן הצבאי ליאור ניצן. בטקס יודלקו נרות זיכרון, ויוצג סיפור חייהם של שישה ניצולי שואה. זאת בהשתתפות חניכי בימת הנוער רחובות, שילוו את הטקס גם בשירים בניהולו המוסיקלי של משה יוסף.

 

במערכת החינוך ברחובות יקיימו מחר, יום שלישי, מפגשי זום מותאמי גיל. אלה יכללו תכנים רלוונטיים בנושא השואה. ומפגשים עם ניצולים שיקריאו ספרי ילדים ויספרו את סיפורם, וכן באמצעות שיח תיאטרלי.

 

מפגשי זום מסוג זה יתקיימו גם עבור תלמידי החטיבות והתיכונים. התלמידים יוזמנו לשמוע את סיפורו האישי של ומחזיק תיק החינוך מר זהר בלום, דור שני לשואה, שיספר את סיפורו של אביו ז"ל ניצול השואה.

 

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות אמר: "האמצעים הטכנולוגיים מאפשרים לנו לזכור ביחד, לספר את סיפור השואה גם השנה, ולהביא את יום הזיכרון אל ביתם של התושבים".

 

פתח תקווה: תפילות ושירה בטקס מקוון

עיריית פתח תקוה, קיימה את הטקס לציון ערב יום השואה והגבורה באופן מקוון. הטקס הועבר בשידור בפייסבוק של ראש העיר, רמי גרינברג. במהלכו החזן יעקב בש הקריא את תפילת "אל מלא רחמים" והוקרא פרק תהילים. הטקס כלל קטעי שירה של ניקי גולדשטיין וסרטון על מדליקי נרות הזיכרון וסיפור הישרדותם.

 

ראש העיר הציג את הסיפור האישי של משפחתו: "אבי יעקב, יבדל לחיים ארוכים, היה נער צעיר בזמן המלחמה, אשר אולץ לעבוד במחנות עבודה ברומניה ובהמשך צעד בצעדות המוות. כמעט כל משפחתו נספתה בשואה, ורק כאן בארץ ישראל שיקם אבי, כמו ניצולי שואה רבים, את חייו והקים משפחה לתפארת. העיר פתח תקוה מכבדת את הניצולים ומחבקת אותם, ולא שוכחת את קורבנות השואה".

  ()

בתוך כך, ועדת השרים לסמלים וטקסים בראשות שרת התרבות מירי רגב, אישרה היום שורה של שינויים במתכונת הטקסים הממלכתיים במדינת ישראל בשל התפשטות נגיף הקורונה.

 

בין השאר, הוחלט כי מחר טקס הנחת הזרים ביד ושם יתקיים ללא השתתפות נשיא המדינה, רה"מ ונבחרי הציבור, וללא קהל. הטקס יצולם מראש וישודר במועד. הטקס "לכל איש יש שם" בכנסת יתקיים ללא קהל וגם הוא יצולם מראש וישודר במועד.

 

סלי מזון לחסידי אומות עולם והדלקת נרות עם שם

מנכ"ל עמותת "ממעמקים", ג'וני דניאלס, סיפר בשיחה עם אולפן ynet על הפעילות שאותה הוא מקדם: "העמותה הוקמה על ידי צעירים במטרה לעסוק בכל הקשור להנצחת השואה. בפעילות שלנו כאן ובמיוחד במזרח אירופה ראינו את קבוצת חסידי אומות העולם – ניצולי שואה בגילאי 80-90. אנחנו מביאים אליהם הכול הביתה, אוכל תרופות, כל מה שהם צריכים כדי שלא יצטרכו לצאת. מדובר באנשים שעשו הכול כדי להציל יהודים לפני 75 שנה, עכשיו התור שלנו לקום ולעזור להם".

 

דניאלס סיפר על תגובות הניצולים: "הם מאוד מתרגשים. אנחנו פועלים בסביבה של וורשה, אתמול נסעתי אלף ק"מ לגבול עם גרמניה לתת דברים לשני חסידי אומות עולם שגרים באזור, והם היו בשוק מוחלט, הם כל כך התרגשו שחשבנו עליהם, שזכרנו אותם,. אחד מהאנשים שהבאתי לו אוכל אתמול הציל 15 יהודים, כולל אבא של דודו פישר. אתמול עשינו שיחת וידאו ביניהם".

 

מנכ"לית "שם ונר", נורה סיפרמן, סיפרה במשדר ynet על היוזמה להדלקת נר זיכרון אישי שקיימת כבר משנת 2013. "השנה היה לנו די מאתגר כי יש לנו שיתוף פעולה כל שנה עם משרד החינוך וכל התלמידים מקבלים נרות הביתה, גם חברות קונות נרות ומחלקות לעובדים, והשנה היינו צריכים להתמודד עם המצב שאליו נקלענו. הרעיון הוא שכל אחד יכול להדפיס או להכין לבד תווית על שם קרוב משפחה, ולכן יצאנו במבצע ואני חייבת להודות שזו הפתעה לא רגילה. חששנו, אבל כמות הפניות היא מדהימה, של חברות ואנשים פרטיים, של ישובים. סיפרמן קראה לכלל הציבור ברחבי הארץ לשתף וירטואלית את הדלקת הנר הערב בשעה 19:00.


פורסם לראשונה 20/04/2020 16:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי רוקח
תלמידים באשדוד
צילום: אבי רוקח
מומלצים