שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי, ראובן כהן/דוברות עיריית חיפה

תובעים את סין על הנגיף: "שיקרתם, פצו אותנו כלכלית"

מדינת מיזורי בארה"ב תובעת את המשטר בבייג'ינג: "שיקר על הסכנה, השתיק את מי שרצה לחשוף – וגרם לנו נזק של עשרות מיליארדים". אחוזות של טראמפ הוציאו לחל"ת מאות עובדים: "אי אפשר להחזיק אותם בלי שיעשו דבר". ספרד: עוד 435 מתו ביממה, זרים לא ייכנסו למדינות שנגן לפני הקיץ

מיזורי הפכה למדינה הראשונה בארצות הברית התובעת את ממשלת סין בשל הטיפול שלה בהתפרצות נגיף הקורונה. בתביעה שלה טוענת מדינת מיזורי כי תגובתה של סין להתפרצות הראשונית בעיר ווהאן גרמה לתושבי מיזורי נזק כלכלי אדיר. משרד החוץ הסיני דחה את הטענות, ומסר בתגובה כי הן אבסורדיות וכי אין להן שום בסיס מעשי או משפטי.

 

משבר הקורונה – עוד בעולם:

 

  (צילום: AP)
מפגינים נגד הסגר במדינת מיזורי(צילום: AP)

את התביעה האזרחית הגיש התובע הכללי של מיזורי אריק שמיט לבית משפט פדרלי, וסין מואשמת בה בין השאר ברשלנות. בכתב התביעה נכתב כי ייתכן שלמיזורי ולתושביה נגרם נזק של עשרות מיליארדי דולרים, וסין נדרשת לפצות אותם פיצוי כלכלי.

 

"ממשלת סין שיקרה לעולם על הסכנה ועל אופיו הזיהומי של הנגיף, השתיקה אנשים שרצו לחשוף אותו – ולא עשתה די כדי לעצור את התפשטות המחלה", מסר שמיט, רפובליקני, בהצהרה. "חייבים למצות איתם את הדין על מעשיהם". בתביעה מואשמת ממשלת סין גם בהחרפת המגפה על-ידי כך שאגרה לכאורה מסכות וציוד הגנה במקום למסור אותם למי שזקוק לו.

מפת ארה

אחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה (צילום: AP)
אחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה. העובדים נשלחו הביתה(צילום: AP)

נגד סין כבר הוגשו תביעות דומות בבתי משפט אמריקניים בשם בעלי עסקים בארה"ב. מומחים למשפט בינלאומי אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי סביר להניח שהניסיון למצות את הדין עם סין בבתי משפט אמריקניים ייכשל. המשפט הבינלאומי מעניק לממשלות זרות הגנה נרחבת מתביעות בבתי משפט בארה"ב. מומחים מעריכים שחלק מהתביעות נגד סין בארה"ב נועדו לשרת מטרות פוליטיות של רפובליקנים שיתמודדו בבחירות בנובמבר.

 

  (צילום: AP)
מפגינים במיזורי נגד הסגר(צילום: AP)

בימים האחרונים דווח בארה"ב כי המודיעין האמריקני בוחן את האפשרות שהנגיף החל את דרכו במעבדה בווהאן, ולא בשוק כפי שטוענת סין. אתמול הדגיש ארגון הבריאות העולמי שלפי כל הראיות הזמינות – מקורו של הנגיף בבעלי חיים, והוא לא יוצר או עבר מניפולציות במעבדה. גם מכון ווהאן לווירולוגיה, שנטען כי ייתכן שממנו יצא הנגיף, דחה את הטענות שהוא יצר את הנגיף או שמתחומיו הוא יצא.

 

אין עבודה במאר-א-לאגו

הנשיא דונלד טראמפ הגן הלילה על החלטת החברה שלו להוציא מאות עובדים לחופשה ללא תשלום, אחרי שאחוזת מאר-א-לאגו שלו בפלורידה חשפה השבוע כי הוציאה לחופשה ללא תשלום 153 עובדים. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר טראמפ: "אתה לא יכול להחזיק מאות עובדים שיעמדו ולא יעשו כלום". בין העובדים שהוצאו לחל"ת יש טבחים, שוטפי כלים ונהגים. באחוזת מאר-א-לאגו נוהג טראמפ לשהות כשהוא יוצא לחופשות מהבית הלבן.

  (צילום: gettyimages)
הנשיא טראמפ. סין: "טענות חסרות בסיס"(צילום: gettyimages)

גם אתר אחר בבעלות טראמפ בפלורידה, שבו רצה תחילה לארח את ועידת ה-G7 השנה, הוציא לחופשה ללא תשלום 560 עובדים. יצוין כי חבילת החילוץ הכלכלי של הממשל הפדרלי אוסרת ספציפית על עסקיו של טראמפ לקבל הלוואות לשעת חירום והטבות אחרות שנועדו לעזור לעסקים להמשיך להחזיק עובדים במהלך משבר הקורונה.

 

בינתיים באירופה, ספרד – ממוקדי התפרצות החמורים ביותר באירופה – עדכנה בצהריים כי עוד 435 בני אדם מתו מהנגיף ביממה האחרונה. בפרק הזמן הזה התגלו עוד 4,211 נדבקים. בכך עלה מספר הנדבקים בנגיף בספרד ל-208,389 ומספר המתים ל-21,717. אף שהמספרים המגיעים מספרד עדיין קשים, זה ימים ארוכים שהם נמצאים בירידה. בשיא ההתפרצות, נזכיר, נרשמו בספרד יותר מ-8,000 נדבקים ו-900 מתים ביום.

 

בתוך כך, גורם רשמי בארמון הנשיאות הצרפתי אמר בצהריים כי האפשרות שגבולותיו של אזור שנגן באירופה ייפתחו לאזרחים זרים לפני הקיץ נראית לא-ריאלית כרגע. אזור שנגן כולל 27 מדינות, בהן רוב מדינות האיחוד האירופי. בין המדינות החברות באזור זה אין ביקורת גבולות, ויש אליהן ויזה אחידה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים