שתף קטע נבחר

למרות הקורונה: הורים לילדים במעונות יום עשויים לשלם יותר

בדיון שנערך בוועדת הרווחה הודה סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר כי אין לו אפשרות להתחייב שלא יידרשו תשלומים נוספים. יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן: "חייבים להעמיד את הגנים בחזרה על הרגליים"

 

גופי החינוך הפרטי לגיל הרך הפגינו הבוקר מול הכנסת (צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)
הפגנת המעונות מחוץ לכנסת(צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)

 

הורים לפעוטות במעונות היום המפוקחים עשויים להידרש לתוספת תשלום בעקבות משבר הקורונה, כאשר הלימודים בהם יתחדשו. כך עולה מדבריו של סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אסף וסרצוג, בדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה בכנסת.

 

כזכור, המסגרות לגיל הרך, שבהן מתחנכים פעוטות עד גיל שלוש, נסגרו בהוראת המדינה לפני יותר מחודש, בשל משבר הקורונה, אך רבות מהן ממשיכות לשלם הוצאות קבועות (כמו שכירות), ומצד שני נדרשות להחזיר את הכסף להורים עבור התקופה שבה הן אינן פועלות. "אני אומר בכנות, אני לא יכול להתחייב שההורים לא ישלמו תשלומים נוספים לגנים. אם יהיה צורך בסיוע נוסף, נבחן זאת", אמר וסרצוג בדיון.

 

 

 

סגן הממונה הוסיף כי "אנחנו לקראת סיכום עם מעונות היום המפוקחים על מענק שמגלם החזר על ההוצאות הקבועות שנדרשו מאז פרוץ משבר הקורונה, יחד עם היערכות נדרשת לטובת חזרה לפעילות". לגבי הגנים הפרטיים, אמר כי וסרצוג "הם יהיו זכאים למענק גבוה מאוד, עד כ-30% מהמחזור החודשי שלהם עבור חודשים מרץ ואפריל, במסגרת מענק הסיוע לעסקים שהמדינה נותנת. הם יקבלו סיוע כמו כל שאר העסקים הפרטיים. אנחנו לא מתחילים לדבר עם כל אחד בנפרד, כי אז נצטרך לתת פתרון פרטני לכל עסק במדינת ישראל. העזרה שהעצמאים מקבלים מהאוצר היא עזרה אדירה בעשרות מיליארדי שקלים".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) שאלה בתגובה מדוע הורים שאיבדו פרנסתם עדיין צריכים לשלם למעונות במקום שהמדינה תעשה זאת. "העיקר של-36 שרים ו-16 סגני שרים מצאו תקציב", אמרה תומא-סלימאן. "חייבים להעמיד את מעונות היום והגנים בחזרה על הרגליים כדי שהמשק כולו יחזור לתפקד ולעמוד". תומא-סלימאן הוסיפה כי נציגי הגנים הפרטיים טוענים שהמענק מוגבל רק עד 10% מהמחזור החודשי, ולא 30% כפי שטענו במשרד האוצר, אך וסרצוג אמר כי זה לא נכון - וכי הגנים הפרטיים הם כמו שאר העסקים.

 

 

 

בתוך כך, כ-200 גננות המפעילות פעוטונים פרטיים ואינן זכאיות לדמי אבטהל הפגינו הבוקר מול הכנסת, במחאה על "התנערות המדינה מהגנים הפרטיים והמשפחתונים".

 

קרן אוחנה איוס, חברת פורום גני הילדים הפרטיים ויו"ר איגוד הגנים-חיב"ה, אמרה כי "אנחנו רוצים לתרגם את האהבה שלנו לילדים - לתגמול. סיימנו לחלק את הלב שלנו בחינם. אנחנו גוססים. אנחנו דורשים פיצוי, שיפוי, הכרה, פטור מארנונה עסקית, משימוש חורג כמו מוסדות חינוך. די לגזירת הקופונים על הגב שלנו. השקל שאנחנו נקבל צריך להגיע לילד ולא לרשויות המקומיות ולמדינה. לא נחזור לשגרה ללא קבלת התנאים שלנו. אל תזרקו לנו פירורים כמו לדגים. אנחנו רוצות להביא אוכל הביתה".

 

גופי החינוך הפרטי לגיל הרך הפגינו הבוקר מול הכנסת (צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)
הפגנת הגננות(צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)

גופי החינוך הפרטי לגיל הרך הפגינו הבוקר מול הכנסת (צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)
(צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)

מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, יניב בר אור, אמר כי "לא נפתח את המעונות עד שתתנו לנו פיצוי בגין ההפסדים ולא נחזור לשגרה עד שתציגו לנו מתווה שמותאם למעונות היום הפרטיים שכולל סבסוד ממשלתי ולא באמצעות ההורים לעלויות הגבוהות של הפעלת קבוצות קטנות במהלך החזרה לשגרה".

 

ארגון א.מ.א (איחוד מעונות ארצי), המרכז את המפעילים הפרטיים של המעונות המפוקחים (שאינם הארגונים הגדולים כגון ויצו, נעמת, אמונה, נשי חירות והחברה למתנ"סים), מסר כי "בשונה מהארגונים הגדולים והרשויות המקומיות, אנחנו לא קיבלנו מעולם נכסים מהמדינה, אין לנו תורמים מחו"ל, אין לנו דיבידנדים ולא גב פוליטי. אנחנו יזמי חינוך ורווחה שפועלים בשליחות משרד החינוך באזורים הכי קשים של מדינת ישראל והיום המדינה מפקירה אותנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פורום גני הילדים הפרטיים
הפגנת הגננות היום
צילום: פורום גני הילדים הפרטיים
מומלצים