מהר מהר, בואו נהרוס את החוף ביפו
בימים אלה מקודמת תוכנית לכריית מנהרה לניקוז נתיבי איילון לחוף ביפו. וזה מוזר, כי לפני פחות מ-20 שנה מנענו בדיוק את הרעיון האווילי הזה
מגפת הקורונה מצוינת למי שרוצה לפעול בזמן שאזרחי המדינה ספונים בבתיהם, מטה לחמם נשבר והם מובהלים מדי ערב בידי מי שרוממות שלטון, תועלת והפחדה בגרונו. אבל לא רק לבנימין נתניהו ובני גנץ היא הועילה, אלא גם לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שנמנע מלפעול בשקיפות. ככה זה כשלא מחליפים ראש עיר עשרים וכמה שנים. הוא נתקע ומתחיל לחזור על עצמו.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
בימים אלה מתכננת העירייה לחזור ולעשות את מה שמנענו ממנה – עמותת יפו יפת ימים ואנוכי שעמדתי בראשה - כבר לפני כמעט 20 שנים: היא מתכננת להחיות תוכנית לכריית מנהרה שתנקז את נתיבי איילון ליפו, ובכך תזהם ותהרוס את החוף היפה שהצלנו מייבוש רק לפני 15 שנים בעזרת אותה עירייה בדיוק. אכן מוזרות דרכי הפוליטיקה.
כבר לפני 20 שנה ביקשה הרכבת מסילה רביעית באיילון (זה עוד לא קרה), ומכיוון שאי אפשר להרחיב את הנחל, כי מישהו היה מספיק חכם למכור לבנייה את הקרקעות בשוליים, עלה הרעיון שאת השיטפונות הגדולים שמגיעים כל 50 או 100 שנה, יטו לחוף של יפו.
אנחנו בעמותה טענו שחבל על המים, ושאם נכשיר בריכות השקטה באדמות הכתר שבין חירייה לצומת לה-גרדיה, ועוד המון בריכות קטנות בנחל עניבה ליד מודיעין, בכלל לא יגיעו שיטפונות. איכשהו הצלחנו לשכנע.
וחוץ מזה, אמרנו, אם הרכבת כל כך חשובה, ואתם לא יכולים למנהר את האיילון ולכסות אותו כי הרכבת צריכה שישה מטרים גובה בשביל החשמול, אז קחו נתיב נסיעה מהכביש ושימו עליו מסילה של תנועה מוטורית שלא צריכה שישה מטרים גובה. זה פשוט וזול: זה יעלה הרבה פחות מ-2.5 מיליארד שקל, אפשר לעשות את זה מחר, להוריד לחץ מהרכבות, וכל זה בלי לחרב את חוף הים של יפו ובלי לבזבז מים שאפשר להחדיר.
אז כאמור, הרעיון האווילי הזה נעצר ב-2003, ובמקביל, באופן מפתיע ובלי להגיד לאף אחד שהיא עושה את הדבר הנכון, ציוותה רשות המים על הכשרת אגמי השקטה בין חירייה ללה-גרדיה. והנה, אף שהאנגלים תיכננו את זה כבר לפני 100 שנה, ולכן שמרו את נתיב האיילון כאדמות כתר, זה אכן עובד. חכמים האנגלים.
אבל מסיבה לא ברורה – ובחסות הקורונה - מתקשות רכבת ישראל, עיריית תל אביב וחברת נתיבי איילון, לראות את הפתרון מול עיניהן, ומנסות שוב לכרות מנהרה מיותרת שתועלתה מפוקפקת ועלותה גבוהה.
והן לא לבד. מתברר שזה טרנד כזה, להוציא לפועל מהלכים סביבתיים מפוקפקים בחסות הקורונה. בגליל העליון, למשל, עסוק משרד הביטחון בימים אלה ברעיון ענק: איך מעבירים דרך טנקים בנחל כזיב. יש נחל נפלא, אחד היפים, ושמורת טבע סביבו, אז בואו נסלול בו דרך לטנקים.
האם ניצל משרד הביטחון את הקורונה, בזמן שהמטיילים ואוהבי הטבע בבית, כדי לפתוח גם במלחמה על הגליל? הגיוני. שכן מדינת ישראל הרי מוקפת אויבים מבפנים והטבע הוא אויב ותיק של הממסד. בינתיים ח"כ מיקי לוי הגיש שאילתה בעניין לשר הביטחון. המשך יבוא
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "הסיבה שנחל האיילון לא עלה על גדותיו בחורף הזה נובעת משתי סיבות: הראשונה שכמות הגשמים המשמעותית ירדה באזור העיר ולא באגן ההתהוות של הנחל, והשנייה היא שתעלת האיילון עדיין לא הוצרה. בהתאם להמלצות גורמי המקצוע מטעם המדינה, הנחת מסילת הרכבת הרביעית באיילון מחייבת מכלול של פתרונות ניקוז, כאשר אגן הניקוז בפארק אריאל שרון הוא רק אחד מהם. לפי אותן המלצות, יש להקים מובל לניקוז מי הנחל ישירות לים, ולכן עיריית תל אביב-יפו עומדת על כך שההמלצות הללו יישומו במלואן.
"פתרונות הניקוז שאמורים לתת מענה להצרת נחל האיילון בשל הנחת מסילת הרכבת הרביעית נקבעו על ידי המדינה ומקודמים על ידי נתיבי איילון, ולא על ידי עיריית תל אביב-יפו.
"הקמת מובל הניקוז הינו צורך חשוב מאין כמותו, במיוחד לנוכח פרויקט הנחת המסילה הרביעית, אשר צפוי להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר במידה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון. לצערנו, המלצת צוות הות"ל במשך השנים להקמת מובל ניקוז להטיית נחל אילון לים התיכון לא אומצה ולא נכללה בתכנון, על אף נחיצותה הברורה והמיידית.
"הקמת המובל נמצאת כיום בהליכים ראשוניים של תכנון, אך אלו לא כוללים בשלב זה תכנית ביצוע ריאלית המלווה בלוחות זמנים, תקצוב, תיאום ביצוע וכיו"ב. משכך, ומתוך מחויבותנו לחיי אדם, נפעל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת שלא תוקם מסילה רביעית בטרם כניסת מובל הניקוז לשלבי ביצוע משמעותיים".
- צור שיזף
הוא סופר ועיתונאי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com