שתף קטע נבחר
צילום: AFP, מוטי קמחי

שחררו את המבוגרים לחזור לעבוד

ההמלצה הגורפת לבני 67 ומעלה להישאר בבית בגלל הקורונה מתעלמת מהנתונים: הגיל לכשעצמו לא מהווה סיכון, אלא השילוב עם מחלות הרקע

 

  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

לאורך השבוע האחרון דנה הממשלה באסטרטגיית היציאה ממשבר מגפת הקורונה. בין כלל ההחלטות שהתקבלו לאחר דיון לילי ארוך הייתה ההמלצה לבני 67 ומעלה לעבוד מהבית, ולהימנע – ככל האפשר – משהייה במרחב הציבורי. אמנם הסיכון לסיבוכים ותמותה מהנגיף גבוהים יותר בקרב הקשישים, אך במקום לקבוע הגבלות לפי גיל, טועה משרד הבריאות כשהוא לא מפרסם את גורמי הסיכון ולא מדגיש את הצורך בהסגר לסובלים ממחלות רקע, במקום ההמלצה הגורפת לבידוד האוכלוסייה המבוגרת.

 

 

התמותה מקורונה עד גיל 79 ללא גורמי סיכון נמוכה. על פי הנתונים שנאספו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה, תשעה מתוך עשרה חולים שמתו מהנגיף סבלו ממחלות רקע. הבריטים בדקו יותר מ-4,000 מקרי מוות ומצאו של-91% מהחולים היו בעיות בריאותיות אחרות שאינן קשורות לווירוס. הנפוצות ביותר היו מחלות לב, דמנציה ומחלות נשימה. כך גם באיטליה: הגיל הממוצע של המתים הוא 79.5, מחצית מהם היו בעלי שלוש מחלות רקע, ורוב המתים מתחת לגיל 40 היו גברים עם מחלה קשה.

 

במחקר של אוניברסיטת גואנגג'ואו בסין נמצא שעבור נדבק בקורונה שסובל ממחלת רקע אחת בלבד - גדל בכמעט 80% הסיכון להגיע למצב קשה, להתאשפז בטיפול נמרץ או למות. במקרים של חולים הסובלים משתי מחלות רקע – מצב לא נדיר במיוחד – הסיכויים גדלים משמעותית ומוערכים בכ-160% יותר בהשוואה לאדם בריא.

 

אמנם הסיכון לתמותה עולה עם הגיל, אבל המנבא המשמעותי ביותר לסיבוכים הוא מחלות הרקע של החולה. בן 30 עם אסתמה וסוכרת נמצא בסיכון גדול יותר מבן 70 בריא. הנתונים מישראל אינם שונים ומורים על כך שהתמותה בקרב חולים עד גיל 79 ללא מחלות רקע - נמוכה.

 

בעשורים האחרונים תוחלת החיים בישראל עולה. בני 65 ומעלה נראים ומרגישים צעירים, ורבים מהם יכולים ורוצים לעבוד ולתרום. שיעור ההשתתפות של הקשישים בשוק העבודה זינק בשני העשורים האחרונים מ-8.5% בשנת 2000 ל-21% ב-2016.

 

היציאה לעבודה מסייעת להפגת הבדידות שקשה גם ככה בגלל ההנחיות לריחוק חברתי, משפרת את איכות החיים ובמקרים רבים בעלת חשיבות קריטית לשרידותם הכלכלית שנפגעה באורח קשה במהלך המשבר. מרבית הקשישים המצויים במעגל העבודה הינם עובדים מצוינים בעלי ידע וניסיון רב, ויסייעו כעת למשק שנמצא בטלטלה קשה. לכן אין סיבה אמיתית למנוע מהבריאים שבהם לחזור ולעבוד תוך הקפדה על כללים והנחיות שקבע משרד הבריאות.

 

אין ספק שישראל יוצאת למסע הכרוך בסיכונים ועל מקבלי ההחלטות לפעול תוך בקרה ומעקב על מנת לוודא שהצעדים שנקטנו אינם פזיזים מידיי. יחד עם זאת, ההמלצה של הממשלה למנוע מקשישים לחזור לשגרה ולשוב לשוק העבודה פוגעת בתרומה האפשרית של מבוגרים בריאים הנמצאים ב"מעגל התרומה". המסר המתמקד בגיל הכרונולוגי מזניח מסרים חשובים יותר הצריכים להיות מכוונים באופן ברור לאוכלוסייה בכל הגילאים הסובלת ממחלות רקע.

 

  • פרופ' חיים ביטרמן הוא המנהל המדעי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים