שתף קטע נבחר

האיחוד האירופי מזהיר את ישראל: סיפוח - הפרת הדין הבינלאומי

שר החוץ האירופי מזהיר מפני ההשלכות של סיפוח: "לא מכירים בריבונות ישראל על הגדה המערבית הכבושה. נמשיך לפקח מקרוב אחר המצב, ונפעל בהתאם". גם צרפת הבהירה כי המהלך עלול להעיב על הקשר בין ירושלים לפריז : "לסיפוח בגדה תהיה השפעה על היחסים"

 

 

יממה לאחר שמזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר שסיפוח יישובים ביהודה ושומרון הוא החלטה ישראלית, מזהיר היום (חמישי) שר החוץ של האיחוד האירופי מפני ההשלכות, וקובע כי "כל סיפוח יהווה הפרה רצינית של הדין הבינלאומי".  

 

"האיחוד האירופי רושם לפניו את ההסכם הפוליטי שיכול לסלול את הדרך להקמת ממשלה בישראל", מסר שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל. "עמדת האיחוד האירופי על מעמד השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967 נותרה ללא שינוי. בהתאם לדין הבינלאומי והחלטות מועצת בטחון רלוונטיות, כולל 242, ו-338 - האיחוד האירופי אינו מכיר בריבונות ישראל על הגדה המערבית הכבושה".

 

בורל הוסיף כי "האיחוד האירופי שב וקובע כי כל סיפוח יהווה הפרה רצינית של הדין הבינלאומי. האיחוד האירופי ימשיך לפקח מקרוב אחר המצב והשלכותיו הרחבות ויפעל בהתאם".

ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי (צילום: רויטרס )
מתבטא נגד הסיפוח - ולא בפעם הראשונה. בורל(צילום: רויטרס )

עם זאת, הוא אותת כי שיתוף הפעולה עם ישראל יימשך: "האיחוד מוכן לשתף פעולה מקרוב עם ממשלה ישראלית חדשה במאבק בנגיף הקורונה. שיתוף פעולה טכני נמשך ויתחזק בכל ההיבטים של המגפה. בריאותם של אזרחינו וטיפול בהשלכות הכלכליות של הנגיף הם בעדיפות ראשונה משותפת".

 

זו לא הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי - ושר החוץ בורל בפרט - מדגיש שישמור על עמדתו ארוכת השנים נגד הסיפוח. בעבר בלמה ישראל יוזמה של בורל להתבטא בחריפות בשם האיחוד האירופי נגד הסיפוח, והוא נאלץ לפרסם הודעה על דעת עצמו - שהובילה למתקפה נגדו מצד משרד החוץ הישראלי.

 

כמו בפעם ההיא, גם הפעם בורל קיווה להוציא הודעה רשמית מטעם האיחוד האירופי, ואולם מאחר שמדינות רבות התנגדו - הוא נאלץ להוציא אותה כהודעה מטעמו בלבד. גורמים מדיניים אמרו כי הפעם נרשם שיא במספר המדינות שהתנגדו לנוסח ההודעה שבורל הציע בשם האיחוד.

 

"האיום של בורל לא חדש. הוא כבר עשה אותו בעבר וגם אז מספר מדינות אירופיות התנגדו ושברו את הקונצנזוס. מדהים לראות שבהודעה הראשונה שלו לאחר החתימה על ההסכם להרכבת ממשלה כל מה שיש לבורל לומר זה איום נגד הסיפוח והתייחסות לקורונה", אמר אחד הגורמים.

מייק פומפאו (צילום: AFP)
הסיפוח החלטה של ישראל, אך ארה"ב תדון איתה בנושא. פומפאו(צילום: AFP)

Mahmoud Abbas  ()
"לא נעמוד מנגד". אבו מאזן

למרות ההתנגדות שמנעה פרסום הודעה בשם האיחוד כולו, מרבית מדינות האיחוד - בראשן גרמניה וצרפת - תומכות בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומתנגדות לסיפוח שבו הן רואות כמכשול להקמת המדינה הפלסטינית. נציין כי במסגרת תוכנית השלום האמריקנית "עסקת המאה", שמאפשרת לישראל ריבונות בחלק מהיישובים בגדה, נקבע שתקום גם מדינה פלסטינית שבירתה חלקים ממזרח ירושלים. הפלסטינים מתנגדים לתוכנית, שכוללת גם חילופי שטחים וחיבור באמצעות כבישים בין עזה ליהודה ושומרון.

 

שגריר צרפת באו"ם ניקולה דה-ריבייר אמר בדיון במועצת הביטחון כי סיפוח חלקים מהגדה המערבית יהווה הפרה בוטה של הדין הבינלאומי. "צעדים כאלה, אם ייושמו, לא יעברו ללא מענה. תהיה להם השפעה על מערכת היחסים שלנו עם ישראל", הוסיף דה-ריבייר.

 

ממשרד החוץ נמסר בתגובה להודעה של בורל: "מצער לקרוא שג'וזף בורל, מי שמתיימר להיות אמון על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, בוחר לקדם בצורה הזו את פניה של ממשלה חדשה של שותף מרכזי של האיחוד ומעדיף לראות את היחסים בין ישראל לבין האיחוד דרך הפריזמה של המגפה ושל 'מעמד השטחים'. על רקע עומקם של היחסים ולאור העובדה כי הודעה זו לא זכתה אתמול לתמיכת המדינות החברות באיחוד, אנו תוהים איזו מדיניות האדון הנכבד בוחר לייצג, ולא בפעם הראשונה".

 

שר החוץ ישראל כץ מסר: "אני מודה לידידותנו באירופה שהתנגדו להודעתו של בורל ומנעו בכך את אימוץ הטקסט בשם האיחוד האירופי. מדינות אלה מכירות בערך היחסים עם ישראל ואנחנו נמשיך לקדם את יחסים בין ישראל לאירופה ביחד איתן".

 

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר אמש כי הוא שמח על הקמתה של ממשל בישראל, והבהיר כי "סיפוח הגדה המערבית הוא החלטה שישראל תצטרך לקבל". הוא ציין כי את עמדותיו האישיות הוא ימסור למנהיגים הישראליים בחדרים סגורים, ואמר כי ארה"ב תדון עם ישראל בנושא באופן הדוק.

 

לאחר מכן נשא הנשיא הפלסטיני אבו מאזן נאום טלויזיוני בנוגע למשבר הקורונה ולרגל הרמדאן, ואמר כי "מזימת עסקת המאה וסיפוח חלקים משטחנו לא תעבור, והודענו לארה"ב ולישראל שאנחנו לא נעמוד מנגד. אנו ננקוט בכל פעולה נדרשת לשמירה על זכויותינו ועקרונותינו הלאומיים, ונראה בכל ההסכמים שלנו עם שתי המדינות כמבוטלים באופן מיידי".

 

דוברו של אבו מאזן הוסיף כי "לארצות הברית אין זכות להשתמש בשטחים הפלסטיניים, וגם לא לתת לגיטימציה להחלטה הישראלית לספח את השטחים הפלסטיניים. רק הפלסטינים יחליטו על גורל אדמתם, עליה יקימו את מדינתם העצמאית שבירתה ירושלים. לא יהיה שום ביטחון ויציבות ללא זכויות העם הפלסטיני שנקבעו על ידי החלטות בינלאומיות".

 

כחלק מהסכם הקמת הממשלה שנחתם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הכנסת בני גנץ, הסכימו השניים להתחיל לעבוד על סיפוח יישובים החל מ-1 ביולי. במסגרת ההסכם נקבע כי הסיפוח יהיה הנושא היחיד שיטופל ויקודם מלבד המאבק בקורונה. לגנץ אין וטו בנושא, ונתניהו – שמעוניין לקדם זאת במהירות לפני הבחירות בארה"ב – הכניס גם סעיף לפיו החוק יועבר בדרך המהירה ביותר.

 

בחודש ינואר האחרון, נזכיר, ביקרו ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן בוושינגטון לרגל הצגת עסקת המאה - ובסביבתו של נתניהו טענו כי הסיפוח קרוב מתמיד. עם זאת, הדבר לא עלה לאישור הממשלה מאז, וגם האמריקנים הבהירו כי הם מתנגדים למהלך שכזה ללא ממשלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מעלה אדומים. ארכיון
צילום: AFP
מומלצים