שתף קטע נבחר

פרשת הצוללות של גבי אשכנזי

חרף היותו גולנצ'יק, אשכנזי התנהל בחודשיים האחרונים כמו איש חיל הים: הוא העביר את הזמן מתחת למים ונתן לבני גנץ לחטוף את כל האש הציבורית

 

גבי אשכנזי (צילום: מוטי קמחי)
גבי אשכנזי(צילום: מוטי קמחי)

לפי הביוגרפיה הצבאית שלו גבי אשכנזי הוא איש גולני, דמות אותנטית שמחוברת לאדמה וללוחמים. ב"ארץ נהדרת" הלכו עם הדימוי הזה עד הקצה ואסי כהן גילם אותו כסחבק עממי שאוכל חול להנאתו. כבר אז החלו לחישות על כך שהפוליטיקה זקוקה לאדם כזה, שפיו וליבו שווים, כדי שיחליף את התחמנים בנימין נתניהו ואהוד ברק.

 

 

אבל לפי התנהלותו הפוליטית נדמה שאשכנזי דווקא צמח בחיל הים. מאז הצטרפותו לכחול לבן הוא מתנהל כמו צוללת שבמרבית הזמן שטה מתחת לפני המים. הוא זה שפעל מאחורי הקלעים לפירוק המפלגה וגם בישל בשקט את ממשלת האחדות הלאומית. בני גנץ נתפש עכשיו כטירון שהגיע לפלוגה ותיקה שעשתה לו את זובור הקבלה האופייני. מרחו את גופו בזפת ונוצות וגלגלו אותו בחוצות העיר.

 

אשכנזי נותר נקי ללא רבב אחרי שבכל זמן המו"מ הותיר את גנץ לבדו מול הביקורת הציבורית. רק כמעט חודשיים אחרי הבחירות הוא הוציא את הפריסקופ מעל המים והואיל להתראיין לתקשורת במוצ"ש ולגמגם הסבר רפה לסיבוב הפרסה שעשה ולהצטרפות לממשלה תחת נאשם בפלילים.

פרשת הרפז לימדה שניתן היה לזהות את קווי האופי החמקמקים האלה בדמותו כבר בהתנהלותו כרמטכ"ל. בשנת 2010 נחשף הניסיון-לכאורה להכפיש אותו ולבנות תדמית חיובית לאלוף יואב גלנט, מועמדו של שר הביטחון דאז ברק (האחרון החליט שלא להאריך את כהונתו של אשכנזי לשנה הרביעית והדבר גרם ליחסים מתוחים ביניהם).

 

לאחר מכן התברר שהמסמך הזה זויף בידי בועז הרפז, קצין מודיעין במילואים, שחיפש את קרבתו של אשכנזי. זה לא טרח לוודא את האמיתות של המסמך ובמקום זאת הכניס קצינים בכירים לסוד ויצר מחול שדים בצה"ל. מבקר המדינה קבע לאחר בדיקת הפרשה ממצאים חמורים כלפי הרמטכ"ל: "נתן יד להתנהגות הפסולה של ראש לשכתו וינר, לאסוף מידע מכפיש על שר הביטחון, לא העביר את מסמך הרפז לגורמים המתאימים ותרם להפצת מידע בלתי מבוסס ולהעמקת הקרע" (מקורביו של אשכנזי הדליפו את המסמך המזויף לתקשורת).

 

המשטרה המליצה להעמידו לדין בשל מעשים אלה, אבל היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין החליט אחרת בנימוק שהמעשים אינם חוצים את הרף הפלילי. עם זאת קבע כי "אין בהחלטתו כדי להשליך, לשנות או להקהות כהוא זה מקביעותיו הקשות של מבקר המדינה, במישור הערכי והציבורי, על התנהגותם של אשכנזי ווינר, שבוודאי איננה הולמת קצינים כה בכירים בצבא".

אלוף (מיל') יום טוב סמיה הביא את האירוע הזה כמקרה בוחן למנהיגות לקויה בספרו "מנהיגות ברגעים של אמת", המבוסס על עבודת הדוקטורט שלו. סמיה, שהיה אלוף פיקוד הדרום בתפקידו האחרון, עמד לאחר פרישתו בראש ועדת חקירה צבאית שבדקה את הפגיעה של הרפז במערך המודיעין. הוא מכיר היטב את הפרשה.

 

סמיה תקף את שר הביטחון ברק ואת הרמטכ"ל אשכנזי על התנהלותם בפרשה: "הם פעלו בצבא כאילו הוא נחלתם הפרטית... בעיצומו של מבצע 'עופרת יצוקה' הם השתמשו בנציגים, שליחים וקצינים בכירים שלא השכילו להתחמק מהוראות וממהלכים שדגל שחור מתנוסס מעליהם... השימוש שעשו בטכנולוגיה, ביועצים, במהלכים ובמניפולציות מתבצע בצבא ובמערכת הביטחון רק במאבק נוכח פני האויב"

 

 

ברק נבעט מן הפוליטיקה, אולי גם בעקבות התנהלותו בפרשת הרפז. אשכנזי נכנס לפוליטיקה למרות חלקו בפרשה. כיום, כשהוא מועמד לכהן כשר בכיר, ראוי לבחון אם יש לו את האישיות והקודים האתיים הנדרשים ממי שצריך להיות שותף להחלטות לאומיות כבדות משקל.

 

הרזומה והמוניטין שאשכנזי משתמש בהם לצורך מעמדו הפוליטי כוללים את השירות שעבר בצה"ל. הוא לוחם נועז ללא ספק, ומפקד שהוביל גייסות לקרב בהצלחה. אלו הן הדרישות לקידום בצה"ל שהביאו אותו עד לראש הפירמידה.

 

תפקיד הרמטכ"ל שונה מזה של שאר האלופים תחתיו. ההבדל אינו רק בפלאפל נוסף שמונח על כתפיו, אלא באחריות שונה לחלוטין. הוא נציג הצבא כלפי הממשלה והציבור והתנהלותו היא מודל לחיילים וגם לאזרחים. האם ההתנהגות הפסולה שייחס לו מבקר המדינה, ולא נסתרה ע"י היועמ"ש ("נתן יד... לאסוף מידע מכפיש על שר הביטחון, לא העביר את מסמך הרפז לגורמים המתאימים ותרם להפצת מידע בלתי מבוסס ולהעמקת הקרע"), הולמים איש ציבור?

 

אשכנזי, שלפי הסכם הקואליציה יהיה שר החוץ וחבר בקבינט הביטחוני, מעורר שאלות כבדות משקל לגבי מידת כשרותו לכהן בתפקידים בכירים אלה. בנוסף, גנץ צריך לחשוש שאשכנזי יחתור תחתיו, כפי שעשה לחבריהם המשותפים מן העבר - יאיר לפיד ומשה יעלון. כי מי מכיר את האיש בצוללת.

 

  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים