שתף קטע נבחר

הבקשה נדחתה: מנדלבליט יגיב מחר לעתירות נגד ההסכם הקואליציוני

היועץ המשפטי לממשלה ביקש למסור את תגובתו רק אחרי שיימסרו ההתייחסויות של הליכוד וכחול לבן לעתירות בטענה שהוא אינו מייצג אותן. בג"ץ דחה את הבקשה והורה למנדלבליט להעביר את עמדתו בנושא כבר מחר

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש מבג"ץ למסור את תגובתו לשבע עתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן והטלת הרכבת ממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום רק לאחר שהמפלגות יגישו את תגובתן בנושא. עם זאת, בג"ץ דחה את הבקשה והורה למנדלבליט להגיב לעתירות כבר מחר.

 

בבקשה שהועברה הבוקר (יום ב') תחילה לעותרים ולמשיבים צוין כי בבקשת מנדלבליט נאמר כי "מובן שהוא אינו מייצג את הסיעות החתומות על ההסכם הקואלציוני ואת העומדים בראשן, והוא צד לעתירות בעיקר במסגרת תפקידו הכללי כאמון על ייצוג האינטרס הציבורי בתחום המשפטי והשמירה על קיום החוק".

 

בנוסף, מנדלבליט סבור כי לנוכח מהות העניין, יש מקום שהעתירות נגד ההסכם הקואליציוני להרכבת ממשלת האחדות יידונו בהרכב מורחב.

אביחי מנדלבליט (צילום: דנה קופל)
היועמ"ש מנדלבליט(צילום: דנה קופל)

עוד נאמר בבקשה לשינוי ההסדר הדיוני שהוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה ענר הלמן ועורכי הדין רן רוזנברג, אבישי קראוס ואודי איתן כי "מטבע הדברים, היועמ"ש יוכל לגבש את עמדתו בנוגע להוראות השונות בהסכם הקואליציוני, שנגדן מכוונות חלק מהעתירות, רק לאחר שיידרש, נוסף לטענות העותרים, גם לטענות הסיעות החתומות על ההסכם בעניינם של אותם סעיפים, לפרשנותן שלהן את ההוראות השונות, ולהבהרת הדברים על ידן ככל הניתן.

 

"לפיכך, ומשסוגיית ההסכם הקואליציוני תידון אף היא במסגרת העתירות, היועמ"ש מבקש לאפשר לו להגיש את תגובתו לעתירות רק לאחר הגשת תגובות הסיעות החתומות על ההסכם הקואליציוני, ולאחר שיינתן לו זמן סביר, בנסיבות העניין, להידרש לאמור בתגובות אלה, ולגבש את עמדתו בעניין הטענות המופנות כלפי הוראות בהסכם הקואליציוני".

חתימה על ממשלת אחדות ()
נתניהו וגנץ בחתימה על ההסכם הקואליציוני

 

העתירה הראשונה נגד ההסכם הוגשה על ידי 123 אנשי ביטחון, רוח והיי-טק, שמבקשים מבג"ץ להצהיר כי בהתאם לדין אסורה כהונה בתפקיד ראש הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות פליליות שיש עמן קלון.

 

עו"ד דפנה הולץ, שמייצגת אותם, אמרה: "אנחנו מתנגדים בתוקף ובנחרצות לבקשת מנדלבליט לעיכוב מתן תגובתו לטענותינו נגד ההסכם הפוליטי, זאת משום שלצורך גיבוש עמדתו המשפטית אין הוא נדרש לעיין בעמדות המשיבים האחרים בטרם הבעת עמדתו שלו.

 

"עמדתו המשפטית נדרש כי תהיה עמדה משפטית טהורה בהתאם לחוק ולפסיקה הקיימת. הוא אינו שופט בין שתי עמדות שעליו להכריע ביניהן בטרם מתן 'החלטה', אלא הוא צד משיב בהליך. הדחיפות המתחייבת, שעליה גם הוא הצביע, אינה עולה בקנה אחד עם בקשתו לעיכוב תגובתו לעתירתנו בסוגיית אי חוקתיותו של ההסכם הפוליטי".

 

בעתירה השנייה שהגישו העמותות "חוזה חדש" ו"משמר הדמוקרטיה" הן דורשות למנוע מנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

 

התנועה לאיכות השלטון הגישה אף היא עתירה, שבה היא מדגישה כי כיום נתניהו עומד כחבר כנסת מן המניין המבקש לקבל על עצמו את הרכבת הממשלה, ואין הוא מכהן כראש ממשלה נבחר אלא רק כראש ממשלה מכוח דיני הרציפות. במצב זה, טוענת התנועה, חל עליו הדין שחל על כל חבר כנסת המבקש לקבל את המלצת הסיעות ולאחריה את המנדט מהנשיא - ומבחינה זו, חלים עליו כל דיני הכשירות החלים על כל חבר כנסת אחר במעמד זה.


פורסם לראשונה 27/04/2020 10:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלו שלום
היועמ"ש מנדלבליט
צילום: שלו שלום
מומלצים