שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

איך יחולקו הכיתות וכיצד יישבו התלמידים? כל התשובות

האם יתקיימו חוגים, איך יתקיימו ארוחות הצהריים, מהן ההנחיות לגבי מורים עם מחלות רקע ומה בנוגע לאוניברסיטאות? חלק ב': התשובות לשאלות שלכם לקראת החזרה הצפויה ללימודים, ביום ראשון

 

50 ()
בית ספר יסודי ברמת גן

ברקע מהלכי היציאה ממשבר הקורונה, ביום שישי הקרוב תתקיים הערכת מצב שבסופה יוחלט רשמית אם אכן לחדש את הלימודים ביום ראשון, לפי המודל של משרד החינוך. אז מה קורה עם ילדי החינוך המיוחד? מה בנוגע למורים הסובלים ממחלות רקע או נמצאים בקבוצת סיכון והאם גם האוניברסיטאות ייפתחו? ynet עושה סדר. אחרי התשובות לשאלות אתמול , לפניכם תשובות לשאלות נוספות ששלחתם.

 

מי חוזר ללימודים, ואיך זה יתבצע : תשובות לשאלות, חלק א'?

יש לכם שאלות נוספות? שלחו לנו במייל האדום וננסה לענות.

 

מהו מתווה החזרה ללימודים של החינוך המיוחד?

תלמידי החינוך המיוחד שבו אל ספסל הלימודים כבר ביום שלישי שעבר. מדובר בכ-60 אלף ילדים מתוך 190 אלף בקבוצות של עד שלושה תלמידים. חלק מהתלמידים טרם שבו לבתי הספר בשל בעיות לוגיסטיות בהסעות, חלקם לא חזר ללמוד בשל בחירת ההורים מחשש שיידבקו בנגיף הקורונה או מטעמים אחרים והשאר צפויים להגיע למוסדות החינוך בקרוב. יצוין כי לפי מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך הנוגע לחינוך המיוחד - ימי הלימוד יפוצלו כך שקבוצות מסוימות ילמדו שלושה ימים בשבוע ובכל יום - שלוש עד ארבע שעות. בכל קבוצה יהיו שני אנשי צוות קבועים.

 

כמו כן, יש לציין כי חלק מהתלמידים מקבלים טיפולים פרא-רפואיים במוסדות החינוך. לכן, מקרים חריגים שבהם התלמידים אינם יכולים להגיע לבתי הספר בשל מגבלות רפואיות - הם יקבלו השלמת חומר בבית, מי באופן מקוון ומי באמצעות טיפולים רגשיים ואחרים.

 

בתוך כך, יודגש כי משרד החינוך נערך להחזיר את תלמידי החינוך המיוחד באותה מתכונת של תלמידי א'-ג', כך שיגיעו לבתי הספר חמישה ימים בשבוע וילמדו בקבוצות של עד 15 תלמידים חמש שעות ביום ולא כפי שנהוג כיום.

 

50 ()
חיטוי בבית ספר בחיפה

 

אינפו תכנית החזרה ללימודים ()
 

 

מהן ההנחיות לגבי מורים עם מחלות רקע ואנשי סגל המצויים בסיכון?

על-פי ההנחיות, מורים עם מחלות רקע שחצו את גיל 65 לא יגיעו לבתי הספר . כל כיתה תחולק לשתי קבוצות: באחת תלמד מחנכת הכיתה והקבוצה השנייה תלמד עם מורה מקצועי. ההגיון שעומד מאחורי החלוקה היא לשמור על קבוצות אורגניות - כך שבמקרה של הדבקה ניתן יהיה לבודד את הקבוצה שנדבקה בנגיף ולא לסכן את הקבוצה האחרת.

 

מתי ייערכו המרתונים לבגרויות?

משרד החינוך נענה לבקשות מורים ותלמידי כיתות י"א'-י"ב' הניגשים לבגרות ונערך לאפשר להם בהקדם לקיים מרתונים להכנה לבגרות בבתי הספר בקבוצות קטנות, אך טרם נקבע מועד לתחילת המרתונים.

תלמידים הניגשים לבגרות ומוריהם הביעו חשש שלא יצליחו להגיע למוכנות מיטבית לבגרות בהתבסס על למידה מרחוק בלבד. הם הסבירו כי קיים קושי לשמור על ריכוז ורציפות למידה בתנאים אלו. מורים המלמדים בבתי ספר תיכוניים אמרו כי ההוראה מרחוק אינה מהווה מענה מיטבי. הם הוסיפו כי התלמידים מגלים נכונות ורצון  אך הם מתעייפים ותמקשים להתרכז זמן רב.

 

מה בנוגע ללימודים באוניברסיטאות?

לפי שעה, טרם ניתן מענה לגבי החזרה ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה. הסטודנטים ימשיכו בלמידה מרחוק.

 שביתה בגנים בתל אביב (צילום: אפרת אקר)
גן ילדים בתל אביב(צילום: אפרת אקר)

כיצד מוסד חינוכי צריך לנהוג במקרה של גן או כיתה עם מעל 30 תלמידים?

על-פי המתווה של משרד החינוך, יש לחלק את הכיתה לקבוצות של עד 15 תלמידים לכל היותר. במקרים מסוימים יחולקו שתי הקבוצות לתת-קבוצות. יצוין כי המסגרות לפעוטות עד גיל שלוש יפעלו באופן שבו מספר הילדים בכל כיתה לא יעלה על 15. במידה ומספר הילדים בכיתה מסוימת יחרוג ממגבלה זו, הם יפוצלו לשתי קבוצות שביניהן תבוצע רוטציה יומית או שבועית.

 

האם הגננות יפקחו על כלל הקבוצות או שיתווסף איש צוות לאחת מקבוצות התלמידים?

 הנושא מצוי בדיון של הצוותים המקצועיים במשרד החינוך.

בית ספר יסודי ב רמת גן (צילום: AP)
בית ספר יסודי ברמת גן(צילום: AP)

 

נניח שיש לי שני ילדים בגילאי גן, כיצד ניתן להבטיח שלא ילמדו בימים הפוכים?

מוסדות החינוך ישתפו את ההורים ויתאמו איתם את השיבוצים.

 

האם עובד הוראה שאחד מבני משפחתו נמצא בסיכון חייב לשוב לעבוד?

עובד הוראה שאחד מבני משפחתו מחויב בבידוד או שמי מבני המשפחה המתגוררים עמו פיתח תסמיני קורונה כגון שיעול, חום וקשיי נשימה -  לא יגיע ללמד. בנוגע לתלמידים עצמם - נפוצו דיווחים כוזבים שלפיהם ילד המתגורר עם מי שמצוי בקבוצת סיכון לא יורשה לחזור לבית הספר. יודגש כי הדבר אינו נכון וההתייחסות היא למקרים שבהם אחד מבני המשפחה חולה.  מורה אשר נבצר ממנו לחזור לעבודה בבית הספר, עקב הנחיות משרד הבריאות, ימציא אישור רפואי מתאים.

 

אם ילד נשאר בבית בשל הנסיבות - הוא יוכל ללמוד מרחוק?

אם מדובר בתלמיד בכיתה א', ב' או ג' - הלמידה מרחוק תתבצע רק על-פי הקריטריונים הבאים: אחד מבני המשפחה חולה או שהילד עצמו חולה. הלמידה מרחוק תימשך, במקביל, עבור תלמידי כיתות ד'-י' והכנת תלמידי י"א' י"ב' לבגרות.

ידיעות ()
ביום ראשון יחזרו ללימודים?
 

באיזה מרחק יישבו התלמידים זה מזה ואיך יתקיימו הארוחות?

הצבת השולחנות בכיתה תבוצע באופן שמקנה את המרחק הפיזי הנדרש בין התלמידים, כשסמוך לשולחן יישב תלמיד אחד בלבד. בנוגע לארוחות צהריים - הם יתקיימו בכיתה תוך שמירה על כללי ההיגיינה. כל תלמיד יישאר במקום הישיבה שלו ויימנע מחלוקת או החלפת מזון עם חבריו. יש לאכול על מפית נקיה ולא ישירות על השולחן.

 

האם התלמידים והמורים יעטו כפפות?

תידרש שמירה על היגיינה, כמו שטיפת ידיים. במקביל, מורים טענו כי מתן פטור לתלמידים מעטיית מסכת מגן בשיעורים יסכן אותם ולכן רבים מהם הודיעו כי ייעדרו ביום א' אם הנושא לא ייפתר עד אז. המורים טוענים כי הם חשים "מופקרים" וכי מתווה החזרה לבתי הספר מסכן אותם.  "בכל מקום עבודה מקפידים על הנהלים, בונים מחיצות ושומרים מרחק וכמובן מקפידים על מסכות", אמרה אחת המורות. "נדהמנו לשמוע שהתלמידים אינם מחויבים לעטות מסכות וקבוצות למידה יכללו 15 תלמידים בחלל כיתה שאינו גדול. ילדים מתקשים לשמור על מרחק ועלולים להדביק כמו כל אחד אחר".

 

דבריה של אותה מורה מגיעים בעקבות הנחיה שלפיה תלמידים בכיתות א'-ג' מתל אביב והשרון יעטו מסכה רק בהפסקות. 

 

מהן ההנחיות לגבי הסעות מבית הספר לילדי כיתות א'-ג'?

משרד החינוך בוחן את הסוגיה ויעדכן בהמשך.

 

מהן ההנחיות לגבי שימוש בחדרי השירותים בבתי הספר?

התלמידים יידרשו לשמור על כללי היגיינה של שטיפת ידיים תוך הקפדה שלא תהיה התקהלות במקום.

 

האם יתקיימו חוגים?

לא, לא יתקיימו חוגים ושיעורים במסגרת תל"ן. אל תצפו גם לשיעורי ריתמוסיקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיטוי בית ספר בראשון לציון
מומלצים