שתף קטע נבחר

הלוחמות שידמו את חמאס וחיזבאללה: החל גיוס היחידה האדומה

היקף של פלוגה, דרגות אדומות, ונ"ט ופצמ"רים כמו בעזה ובלבנון: צה"ל מקים אחות יבשתית לטייסת האדומה - יחידה לדימוי אויב שתתבסס על לוחמות. "משימה מאתגרת, והבנו שאין סיבה שחיילות לא יבצעו אותה", אמר קצין מזרוע היבשה. צפו בהן מתאמנות

 

 

בזרוע היבשה בצה"ל גייסו בימים האחרונים את המחזור הראשון של היחידה לדימוי אויב, המכונה היחידה האדומה, שבה ישרתו רק לוחמות, לכול אורך שירותן. תפקיד הלוחמות יהיה לדמות את לוחמי חיזבאללה וחמאס, והן יעברו הכשרה של כשלושה חודשים וחצי בבסיס צאלים שבנגב. במסגרת מסלול ההכשרה הן יעברו טירונות קרבית ברמת רובאי 03, בנוסף לאימון הקמה עם מפעילות ההאמר שבצאלים.

 

ביחידה צפויות לשרת קרוב ל-100 לוחמות, והיקפה יהיה כשל פלוגה. לאחר גיוס הלוחמות נערכה במתקן הלחימה בשטח בנוי בצאלים תצוגת תכלית, שבה השתתף סגל היחידה – ברובו קצינים שהגיעו מיחידות קרביות. "זו משימה מאתגרת, ומעבודת המטה שעשינו הבנו שאין סיבה שחיילות לא יבצעו אותה", הסביר ל-ynet קצין מזרוע היבשה המעורה בפרטי התכנית. "כול תרגיל יקבל ערך מוסף, ידרוש מהמפקדים בצה"ל לחשוב יותר כי מולם תהיה יחידה שלמה על כול רכיביה שכול כולה אויב, תמיד. זה יהיה המקצוע שלה".

לוחמות היחידה האדומה (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

לוחמות היחידה האדומה (צילום: דובר צה
נשקים אישיים, כמו בעזה ובלבנון(צילום: דובר צה"ל)

הדרגה האדומה (צילום: דובר צה
המיתוג: דרגות אדומות(צילום: דובר צה"ל)

לאורך ההכשרה יעברו הלוחמות שבועות של למידת רזי האויב, מצפון ומדרום, תכנים פרטניים על צורת הקרב של חיזבאללה וחמאס, נשקיהם, דפוסי הפעולה שלהם בהגנה ובהתקפה, וייחשפו לחלק מהמודיעין הקיים על ארגוני הטרור הללו. בהכשרה ובתרגילים העתידיים שבהם ישתתפו הלוחמות הן יצוידו בנשקים אישיים ובמטולי נ"ט הדומים לאלה הקיימים בעזה ובדרום לבנון.

 

הלוחמות צפויות ללמוד את הלחימה המדויקת של ארגוני הטרור הללו, בתנאי שטח שונים: מנהור, שטח בנוי, שטח פתוח ושטח "סגור" – פאתי השטח הבנוי.

 

חיילות היחידה צפויות להיערך לקראת כול תרגיל מול כוחות "כחולים", שהם למעשה כוחות מחטיבות החי"ר של צה"ל, ויתכוננו למתווים מסוימים שיוגדרו להן מראש. מדובר במארבים, לקיחה בשבי, ירי מנגד, הטעיה, הסתערות ואיגוף – כל זה כדי להקשות ככל הניתן על הכוחות שיתרגלו מולן באימונים. ובדומה לטייסת האדומה בחיל האוויר, שם אפילו לטייסים ניתנים כינויים ערביים, גם ביחידה האדומה יענדו דרגות בצבע אדום.

 

מפלוגה לגדוד?

בעשור האחרון ניסו בצה"ל וריאציות שונות של דימוי אויב כמו השכרת כוחות אזרחיים מיוצאי יחידות קרביות, שמתחפשים ללוחמי אויב ומתנהגים כמוהם. בשנים האחרונות הנהיגו בצה"ל גם שימוש בכוח פלוגתי או גדודי כאויב. חלק מאותן וריאציות צפויות להמשיך, במקביל לפעילות היחידה האדומה.

 

זאת, לאור העובדה שבצה"ל בחרו להקים יחידה בהיקף קטן יחסית, של פלוגה אחת בלבד, מה שיאפשר לגדודים מעטים לתרגל מול היחידה, בהם גם גדודי מילואים. עם זאת, הקצין לא שלל את האפשרות שבהמשך תוגדל היחידה החדשה להיקף של גדוד.

 

לוחמות היחידה האדומה (צילום: דובר צה
הלוחמות ישתמשו גם ברחפנים(צילום: דובר צה"ל)

היחידה האדומה תתמודד מול יחידות זרוע היבשה בתרחישי לחימה שונים, גם בשטחי האימונים בצפון. האימונים ייעשו באמצעות ירי דו-צדדי על-בסיס טכנולוגיית לייזר וכדורים חסרי קליע. לאימונים יצטרפו יכולות התחקור והצילום המתקדמות שקיימות כיום במרכז אימוני היבשה שבצאלים, שיסייעו בין היתר לתחקור האירועים ולמידה מהאימונים.

 

"ללוחמות יהיו גם פצצות מרגמה, אמצעי הסוואה ואמצעים נוספים כמו רחפנים, שקיימים כיום בקרב אויבינו", ציין הקצין. "היחידה תוכרז כמבצעית בסביבות חודש נובמבר בתרגיל פלוגתי או גדודי שתערוך. טרם נקבע נגד איזו יחידה בצה"ל.

 

בזרוע היבשה מקווים שעם הכשרת היחידה האדומה, תרגילים לא יסתיימו רק בתיקו או בניצחון. הקצין סיפר כי בתרגילים בשימוש ביחידה האדומה, יוכלו המפקדים לתחקר בצורה משמעותית יותר. "נוכל לדעת את מיקום ותפקוד כול חוליה באמצעות טכנולוגיים", אמר. "נראה איפה הכוחות טעו ומה יש לשפר. למדנו בנושא קצת מהטייסת האדומה וגם מהגרמנים ומהאמריקאים, להם יש חטיבה אדומה שלמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
"תרגילים יקבלו ערך מוסף"
צילום: דובר צה"ל
מומלצים