שתף קטע נבחר

הצהרונים הסגורים ישאירו את ההורים בבית: "לא יסכימו שנחזור לעבוד"

למרות מתווה החזרה לשגרה בגנים, המסגרות שמאות אלפי ילדים נשארים בהן עד אחר הצהריים - יישארו סגורות. "המשרות יצטמצמו, יוציאו אותנו לחל"ת", אמרו הורים בחשש. מפעילי הצהרונים זועמים: "איך מכריזים על חידוש פעילות מסגרות החינוך בלי הצהרונים? הממשלה חייבת לתקצב"

 

 

צהרון בירושלים. ארכיון ()
צהרון בירושלים. ארכיון

אחרי כמעט חודשיים בלי מסגרות חינוכיות, ילדי הגנים יחזרו ביום ראשון הקרוב ללימודים. אלא שמשיקולי תקציב, הצהרונים יישארו סגורים וימנעו מהורים רבים לחזור לעבודה בשל השעה המוקדמת שבה הם צריכים לאסוף את ילדיהם. מאות אלפי ילדים שרגילים להישאר אחרי הלימודים בצהרונים לפעילויות העשרה וארוחת צהריים - שבים הביתה רק ב-16:00 או ב-17:00. בינתיים, הנושא עורר תרעומת הן בקרב הורים שחוששים למקור פרנסתם והן בקרב מפעילי הצהרונים.

 

מחלוקת על מספר המטפלות וגובה הפיצוי: הקרב על מתווה הפעוטונים

 

יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי, אבי קמינסקי, הסביר כי בימי שגרה, ילדי הצהרונים מגיעים בהסעות מכמה גנים ובתי ספר - ובשל הנחיות משרד הבריאות עליהם לשמור על קבוצות קטנות וקבועות מאותו הגן. "המשמעות הכספית לתפעול קבוצות קטנות היא גבוהה ולכן הנושא עדיין בדיונים עם משרד האוצר בניסיון למצוא פתרון מוקדם ככל האפשר".

 

הנהגת ההורים מתחה ביקורת חריפה על המתווה שהוצע על-ידי משרד החינוך וטוענת שהוא לא נותן מענה אמיתי להורים ולילדים. "לחזור לפעילות רק במחצית מהשבוע לא יאפשר לילדים לשמור על שגרה חדשה, ובוודאי שלא יאפשר להורים להתפנות לפרנסה", ציינו בהנהגה. "כל מתווה שמוצע לגנים צריך להיות בשיתוף הצהרנים, כדי שישלימו זה את זה".

 

עדי כרמלי וילדיה רוני ועידו ()
עדי כרמלי וילדיה רוני ועידו

 

מאיה לבן, תושבת נס ציונה שבנה אביב חזר ללימודים בכיתה ב', נאלצת לעזוב את עבודתה אחרי ארבע שעות מהגעתה בגלל שאין צהרון. "שמחנו מאוד לחזור לשגרה, אבל עכשיו כשהבן שלי נשאר בלי צהרון אני נאלצת לצאת באמצע, לחמם לו ארוחת צהריים ולהישאר איתו בבית כי בעלי עובד", סיפרה לבן. "אביב התגעגע לבית הספר, אבל גם למדריכה בצהרון. אני מקווה שימצאו פתרון, בלי צהרונים לא ניתן לחזור לשגרה של עבודה, אני מאוד לא רגועה".

 

מאיה לבן ()
מאיה לבן ובנה אביב

גם עדי כרמלי, עובדת סוציאלית מכפר יונה ואם לתאומים בגן חובה, נותרה ללא סידור עבורם. כרמלי ובן זוגה עבדו במשך כל תקופת הקורונה, ונאלצו למצוא פתרונות מקוריים עבור ילדיהם שנותרו בבית. "חשבנו שנוכל לצאת לעבודה באופן רגוע, אבל עכשיו נתקשה לחזור לעבוד במשרה מלאה", סיפרה כרמלי. "במצב כזה ניאלץ לחזור הביתה באמצע יום העבודה כדי להוציא את הילדים מהגן, המשרה שלנו תצטמצם וכך גם השכר. ניאלץ לחפש מטפלת - שזו הוצאה כספית נוספת".

 

דקלה ארזי, שנוסעת מדי יום ממעלה אדומים לעבודתה בירושלים, תישאר בבית עם בתה נועם בת ה-4. "עד עכשיו היינו בחל"ת, וההודעה על חזרת הגנים שימחה אותנו, חשבנו שנוכל לחזור לעבודה. אמנם רק לשלושה ימים, אבל מלאים", אמרה ארזי. "עכשיו אצטרך לצאת לפחות חצי שעה לפני הזמן, ובפועל לעבוד אולי ארבע שעות. המעסיקים לא יסכימו שנחזור בתנאים כאלה וישלחו אותנו לחל"ת".

 

דקלה ארזי ובתה נעם ()
דקלה ארזי ובתה נעם

בחברה למתנ"סים, שמפעילה צהרונים רבים, דורשים מהמדינה להשלים את הפער שייווצר מהמתווה כדי לחדש את הפעילויות אחר הצהריים. מאז שנסגרו, צברו המרכזים הקהילתיים של החברה אובדן הכנסות שמאיים על כל הפעילות בחודשים הקרובים.

 

  (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
(צילום: אבי רוקח)

על מנת להפעיל את הצהרונים בשתי קבוצות - החברה צריכה להכפיל את עלויות ההפעלה, ומאחר שהמחיר להורים הוא אחיד ולא ניתן לייקרו, המרכזים הקהילתיים (שנחשבים למוסדות ללא כוונת רווח שאסור להם להיכנס לגירעון) דורשים סיוע מהממשלה. "להמשך פעילות המרכזים הקהילתיים של החברה בתחום הצהרונים, המעונות, החוגים ועוד, נדרש פיצוי של 300 מיליון שקל – עשירית מהמחיר שכל המשק משלם על כל חודש שבו הפעילות שלנו משותקת", אמרה קרן רייכבך סגל, יו"ר הנהלת המרכז הקהילתי באזור.

 

"הצהרונים הם החמצן של ההורים", הוסיפה לאה פדידה, נציגת ראשי המרכזים הקהילתיים. "בחודש אחד שבו אנחנו מושבתים, שעות העבודה המבוטלות של ההורים עולות למשק שני מיליארד שקלים. כדי שנוכל לפתוח את צינור החמצן הזה, המדינה חייבת לתקצב את עלות ההפעלה במתכונת המצומצמת".

 

"מי חושב בכלל לצאת לעבודה בשביל 4-3 שעות נטו?", תהה אחד ממפעילי הצהרונים. "מה חשבו לעצמם קברניטי המדינה כשהם נופפו בחידוש מסגרות החינוך בלי הצהרונים? על איזו שגרה מדובר? הממשלה חייבת להכניס את היד עמוק עמוק לכיס".

 

לדברי המפעיל, עלויות נוספות כרוכות בהצבת כוח אדם נוסף וגם הארוחות צפויות להתקייר בכמה מאות שקלים לכל קבוצה. "כנראה שאף אחד לא חשב על זה כשבנו את תקציב הוצאת המשק מהמשבר. בינתיים, ההורים לא יכולים לחזור לעבודה מלאה במשק ועשרות אלפי עובדי הצהרונים נמצאים בחל"ת".

 

  (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

במהלך הדיונים שהתקיימו אתמול בין משרדי החינוך לבריאות הוסכם כי עבור הגנים שבהם לומדים יותר מ-30 ילדים, על-מנת שלא יחולקו לשלוש קבוצות ובכך לצמצם את השהייה בגן ליומיים בלבד, יוכלו להגדיל את הקבוצות. במסגרת המתווה המתגבש במשרד החינוך, הלמידה בגנים תתקיים ברוטציה של שלושה ימים לכל קבוצה (ראשון עד שלישי ורביעי עד שישי). יום הלימודים יימשך שש שעות, ועל כל קבוצה תהיה גננת ומטפלת.

 

ההנחיות החדשות לגנים

משרד הבריאות אישר אתמול למשרד החינוך לקיים לימודים בקבוצות של 18 תלמידים - ולא 15 כפי שאושר עד כה. הילדים אינם מחויבים לעטות מסכות, אך הישיבה תתבצע תוך שמירה על מרחק של שני מטרים ככל האפשר. הצוות יידרש לעטות מסכות רק בפעילויות בחצר.

 

בדומה לבתי הספר, הורי הילדים יתבקשו לחתום מדי יום על הצהרת בריאות לפיה לילדיהם אין חום, וכי אינם משתעלים או סובלים מבעיות נשימתיות.

 

הגננות הונחו לצמצם ככל האפשר מגעים משותפים בצעצועים ולדאוג לניקיון ולחיטוי. כמו כן, הילדים יביאו עימם ארוחות מהבית וכל ילד יתבקש לאכול בנפרד ולא לשתף את החברים במזון. 

 

ממשרד החינוך נמסר כי "המציאות החדשה מצריכה תוספת תקציבית שמשרד האוצר עדיין לא אישר".

 

במשרד האוצר ציינו כי "לפי צו בריאות העם פעילות הצהרונים אינה מתאפשרת. משרדי האוצר והחינוך מגבשים מודל תקציבי עדכני לתוכנית ניצנים (תוכנית הצהרונים המופעלת כיום) שיתמוך בהפעלה בהינתן המגבלות הבריאותיות המחייבות קבוצות קטנות. משרד החינוך עובד על קול קורא שיושלם בקרוב ויפורסם לרשויות".


פורסם לראשונה 05/05/2020 22:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים