שתף קטע נבחר

 
צילום: נדב אבס, יריב כץ

תיעוד: העבודות ב"כביש 6 של הרכבת" בימי הקורונה

תנועת הרכבות תשוב עוד מעט, ובינתיים מנצלים בנתיבי ישראל וברכבת את ההשבתה כדי לקדם את פרויקט המסילה המזרחית שעוברת בתוואי של הרכבת העות'מאנית ומחברת בין לוד לחדרה. היא צפויה להיות אלטרנטיבה למסילות החוף ולהקל בעומסים

בעוד פחות מעשרה ימים תנועת הרכבות תתחדש ובנתיבי ישראל וברכבת מנצלים את התקופה השקטה לקדם את אחד הפרויקטים המבטיחים. מדובר במסילת הרכבת המזרחית, שמבוססת על תוואי הרכבת העות'מאנית, וצפויה להוריד את הלחץ ממסילות הרכבת העמוסות בישראל. צפו בעבודות במהלך משבר הקורונה.

 

העבודות על המסילה המזרחית של הרכבת

העבודות על המסילה המזרחית של הרכבת

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כבר בשנת 1917 סללו העות'מאנים את מסילת הרכבת שעוברת לאורכה של ארץ ישראל ובמרכזה. מאוחר יותר הבריטים המשיכו אותה עד לתחנת הרכבת בחיפה. לאחר קום המדינה, החלו לעבוד על מסילות החוף ותנועת הנוסעים עברה לשם. מרבית המסילה ההיסטורית הושבתה, ובחלקים מעטים ממנה מתקיימת תנועת מטענים בלבד, על מסילות רעועות.

 

עכשיו, יותר ממאה שנים לאחר שהוקמה, מונחת מסילת רכבת חדשה על התוואי ההיסטורי, שתהווה תחלופה למסילת החוף העמוסה לעייפה. המסילה המזרחית נעה לאורך התוואי של כביש 6 מלוד, דרך ראש העין ועמק חפר ועד לחדרה.

עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה (צילום: חברת נתיבי ישראל)
העבודות במקטע הצפוני. "מנענו השבתה של תנועת הרכבות"(צילום: חברת נתיבי ישראל)

רכבת עותמאנית ( באדיבות ארכיון מורשת, מוזיאון הרכבת)
הרכבת העות'מאנית. מחדשים את התוואי( באדיבות ארכיון מורשת, מוזיאון הרכבת)

רכבת עותמאנית ( באדיבות ארכיון מורשת, מוזיאון הרכבת)
( באדיבות ארכיון מורשת, מוזיאון הרכבת)

תכנון המסילה החל כבר בשנת 2008 ואמור היה להסתיים בשנת 2018, אלא שכמו מיזמי תשתית רבים בישראל חלו עיכובים של שנים רבות, בין היתר בשל העובדה שכדי להתחיל בעבודה נדרשה המדינה להפקיע שטחים רבים בתוואי המסילה.

 

בשנת 2016 נקבע שהפרויקט יסתיים בשנת 2022, אבל הדברים התעכבו וב-2018 הוחלט לחלק את האחריות על העבודות. חברת נתיבי ישראל קיבלה את האחריות על המקטע הצפוני, מחדרה לראש העין, שבמסגרתו יונחו מסילות חדשות. ואילו רכבת ישראל קיבלה את החלק הדרומי, מראש העין ללוד, שבו נדרש שיקום ושדרוג המסילה שמשמשת את המטענים והוספת מסילה נוספת.

  ()

  ()

מוטי לוין מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות רכבת בנתיבי ישראל (צילום: חברת נתיבי ישראל)
מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בנתיבי ישראל, האחראי על הפרויקט(צילום: חברת נתיבי ישראל)

היעד החדש שנקבע לסיום הפרויקט הוא 2026, אך בחברת נתיבי ישראל משערים שלפחות בחלקים שבאחריותם העבודות צפויות להסתיים בחלק הראשון של 2025.

 

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, הסביר שמעבר להיותה אלטרנטיבה למסילת החוף, המסילה החדשה תנגיש את הרכבת ליישובים חדשים, תאפשר הובלת מטענים משני נמלי הים ותפחית את הובלת המטענים בכבישים.

 

ברכבת ישראל מבטיחים שעם הפעלת המסילה המזרחית תגדל קיבולת הרכבות ברשת הארצית בכ-100 רכבות נוסעים ועשרות רכבות מטען נוספות מדי יום. לפי התוכניות, במסילה המזרחית צפויות לפעול שש רכבות נוסעים בשעה במהלך שעות השיא.

Transportation Minister Bezalel Smotrich  ()
סמוטריץ'. מסילה נוספת תעבור בכביש 90

בתוך כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר כי המסילה תיקרא "המסילה המרכזית", זאת מכיוון שמסילה נוספת תעבור בכביש 90, ממזרח למסילה החדשה. "הפרויקט מתוקצב בכשמונה מיליארד שקלים, אבל חסרים עוד כשלושה מיליארד שקלים להשלמתו", אמר ביחס למסילה המחודשת. "זאת הסיבה שחלק מהתחנות עדיין לא תוקצבו ויש דיון על התחנות המתוכננות מכיוון שהרכבת מהירה יותר עם פחות תחנות".

 

בניית התחנות היא השלב האחרון בפרויקט, ובינתיים ממשיכים בעבודות עליו. כעת, כשהרכבת מושבתת לתנועת נוסעים, מפרקים את מסילת "קשת השרון" במקטע שבין כפר סבא לראש העין, שצפוי להתחבר למסילה החדשה.

 

ומאיפה יגיע הכסף החסר למימון המסילה? לשר סמוטריץ' יש כיוון: "במסגרת ההסכם של העברת קריית המודיעין דרומה יש התחייבות לשירות רכבת, אבל לא נוכל לתת אותו על תשתית המסילות הקיימת מבלי שתהיה המסילה המזרחית. לרשות מקרקעי ישראל יש עודף תקציב ממימון הבסיסים החדשים משווי הקרקע של אלו שפונו, ולכן אפשר להעביר את מיליארדי השקלים לטובת קידום המסילה הזו, שתשרת עשרות אלפי חיילים בדרום".

 

"מנענו השבתה של תנועת הרכבות"

בינתיים באתר העבודות הסמוך לחדרה, עובד מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות רכבת בנתיבי ישראל, את העבודות על המבנה התחתון של המסילה. העבודות כוללות העתקת מגוון רב של תשתיות, בניית גשרים ועבודות עפר, כדי להביא את תוואי הרכבת לקו אופקי ומאוזן. כשהעבודות האלה יסתיימו, תחל הנחת המסילה ומערכות החשמל והאיתות של הרכבת.

 

"התוואי ההיסטורי הזה היה העורק הראשי לתנועת הרכבת בשנות ה-20 מהצפון לדרום, והיה בעצם רכבת מנדטורית בריטית למטרות צבאיות אסטרטגיות", הסביר. "בשטח אפשר עוד לראות את השרידים של המסילה, חלק ממנה יישאר גם לשימור".

עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה (צילום: חברת נתיבי ישראל)
(צילום: חברת נתיבי ישראל)

עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה (צילום: חברת נתיבי ישראל)
(צילום: חברת נתיבי ישראל)

לוין הוסיף: "הקורונה הביאה לסגר משמעותי במשק ולהפסקת תנועת הרכבות, וזה אפשר לנו לקצר עבודות שהיו אמורות להימשך חודשים לשבועות ספורים. כך מנענו את הפסקת תנועת הרכבות בהמשך בשביל עבודות התשתית"

 

במורד המסילה, סמוך לראש העין, מנהל בני יזדי את פרויקט המסילה המזרחית מטעם רכבת ישראל. באזור הזה העבודות מבוצעות בסמוך למסילת מטענים שפועלת גם במהלך הקורונה, עובדה שמאתגרת את התקדמות העבודות.

 

"המסילה באזור הזה רעועה ולכן צריך לשדרג אותה ולהכפיל אותה. יש כאן המון תשתיות שאנחנו צריכים להעתיק ולדאוג להגנת קווי התשתית לקראת החשמול העתידי", סיפר יזדי. "אנחנו נסיים את הקטע הספציפי הזה עד נובמבר ואז ייכנס לכאן צוות החשמול. בזכות האצת העבודות עכשיו נקדים את הסיום על הקטע הזה מ-2023 ל-2021".

עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה (צילום: רכבת ישראל)
המסילה שמשופצת ומורחבת בחלק הדרומי(צילום: רכבת ישראל)

עבודות תשתית מסילה מזרחית רכבת ישראל נתיבי ישראל קורונה (צילום: רכבת ישראל)
(צילום: רכבת ישראל)

לצד העבודה על המסילה המזרחית, בחברות התשתית מבצעים פרויקטים נוספים שיקלו על העומס ברכבת. בין היתר פרויקט החשמול, החלפת מערכת האיתות של רכבת ישראל והנחת מסילה רביעית באיילון.

 

ביצוע כל המיזמים הללו יסתיים בעוד כמה שנים ויוכל להקל על תנועת הנוסעים. עד אז, ברכבת מנסים לבצע מהלכים שיקטינו את העומס כמו הכנסת קרונות לנסיעה עירונית - שבהם רוב הנוסעים עומדים בקווים הפרבריים, הגדלת מספר הקרונות בכל רכבת והצרחה בין קווים שונים. כך למשל עד לפני שנה ברכבת מחיפה לכרמיאל נסעו קרונות דו-קומתיים שהועברו לקווי העומס, ובמקומם הוכנסו קרונות חד-קומתיים.

 

אבל לצד הפעולות האלה, הביקושים לרכבת הולכים ועולים והפתרון שיביא להקלה בעומסים הוא רק הגדלת תשתיות המסילות, עבודות שיסתיימו ברובן רק בעוד כמה שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חברת נתיבי ישראל
העבודות על המסילה המזרחית
צילום: חברת נתיבי ישראל
מומלצים