שתף קטע נבחר

"נזק בלתי הפיך": מינוי הרופא שהפיץ חומרי פדופיליה יעוכב?

המדינה ביקשה לעכב את מינוי ד"ר אברהם ברקאי לתפקיד פיקוח על שירותי בריאות התלמיד - וזאת עד שתתקבל הכרעה סופית בעניינו. בפרקליטות מאמינים: סיכוי גדול שבית הדין הארצי לעבודה יבטל את המינוי

המינוי שמעורר סערה: הפרקליטות פנתה היום (חמישי) לבית המשפט בבקשה לעכב את ביצוע פסק הדין השנוי במחלוקת, שלפיו רופא שהורשע בהחזקת חומרי פדופיליה יוכל לעבוד כרופא פיקוח על שירותי בריאות התלמיד בלשכת הבריאות במחוז הצפון. הפרקליטות מבקשת לעכב את המינוי עד להכרעה בערעור שיוגש בנושא.

גזר דין של ד
המינוי יעוכב? ד"ר ברקאי(צילום: אבישג שאר-ישוב)

הרופא, ד"ר אברהם ברקאי, מומחה ברפואת ילדים, נעצר לפני כ-10 שנים כאשר במחשבו נמצאו כ-190 אלף קבצים של תמונות וסרטונים שהוגדרו פורנוגרפיים-פדופיליים. הוא הורשע בהחזקתם וכן בהפצת החומרים שכן אפשר לאחרים להתחבר למחשבו ולקבל את התמונות והסרטונים. בשנת 2011 הוא הורשע ונדון למאסר של שנה וחצי, אולם בערעור קוצר העונש והועמד על חצי שנת מאסר שריצה בעבודות שירות, וכן בקנסות ופיקוח.

 

לנוכח עברו, המינוי לתפקיד נתפס כבעייתי ביותר וגרר תגובות זועמות מצד הורים ובכירים בארגונים השונים. שר החינוך רפי פרץ אף כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אדם שהורשע בעבירות מין לא ייכנס בשערי אף מוסד חינוכי. נקודה. אני עובד מול משרד הבריאות ומשרד המשפטים כדי לוודא את זה".

 

המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה, המייצגת את נציבות שירות המדינה, הגישה את הבקשה נגד מינויו של ברקאי לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת. הדיון בערעור צפוי להתקיים בבית הדין הארצי לעבודה.

ישיבת הסיעה הראשונה של מפלגת ״ימינה״ שנערכת כעת במלון רמדה בירושלים (צילום: שלו שלום)
"לא ייכנס בשערי אף מוסד חינוך". השר פרץ(צילום: שלו שלום)

במסגרת פסק הדין שכבר ניתן, קיבל בית הדין האזורי את תביעת ד"ר ברקאי, והורה על ביטול החלטה קודמת של נציב שירות המדינה בעניין. לפי עורכת הדין ליטל סדובסקי, שהגישה את בקשת העיכוב, הנציב שקל בהחלטתו את ריבוי העבירות שבהן הורשע ברקאי, לצד שיקולי חופש העיסוק, שיקולי שיקום, שיקולי האינטרס הציבורי ומידת הפגיעה באמון הציבור במערכת.

 

הערכה: הערעור יתקבל

בפרקליטות חושבים כי בפסק הדין נפלו טעויות משפטיות מהותיות, המצדיקות התערבות נוספת, ומאמינים כי סיכויי הערעור להתקבל גדולים ביותר. בינתיים, מבקשת המדינה כאמור להורות על עיכוב ביצוע פסק הדין, כך שתעוכב כניסת של ד"ר ברקאי לתפקיד עד להכרעה סופית.

 

לטענת הפרקליטות, אם ביצוע פסק הדין לא יעוכב, והמדינה תצטרך לקלוט את ד"ר ברקאי לתפקיד, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך שאינו עומד בקנה אחד עם האחריות הציבורית המוטלת על המדינה. הדבר עלול לפגוע גם באמון הציבור בשירות המדינה ובתפקודו התקין.

 

לאחר הרשעתו של ברקאי, ועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות קבעה כי הוא אינו מסוכן ללקוחותיו. רישיונו הותלה לשנתיים, ובמשך חמש שנים נוספות נאסר עליו לטפל בקטינים, אלא בנוכחות בגיר נוסף. בשנת 2016 הותר לו לחזור ולעסוק במקצועו ללא סייג. למרות זאת, פסל הנציב את קבלתו לשני תפקידים קודמים, במקרה אחד בשל טענתו של הנציב כי קיים קשר בין העבירות החמורות בהן הורשע לבין התפקיד. במקרה השני, הורה על פסילתו לאחר שהרופא הסתיר את עברו הפלילי מוועדת המכרזים.

 

השופטים בבית הדין לעבודה, שאישרו את מינויו של ד"ר ברקאי, כתבו בהכרעתם כי "מדובר בתפקיד הכולל עבודה משרדית - פיקוח על מתן השירות בבתי הספר באמצעות איסוף המידע הממוחשב בלשכה המחוזית, ופיענוחו לשם מתן כלים להבנת התהליכים". לדבריהם, "התפקיד אינו תפקיד קליני טיפולי - המשמש בתפקיד זה לא נדרש לבדוק את התלמידים וגם לא לשוחח איתם או לבוא עימם במגע".

 

עוד קבעו השופטים, כי "ועדת הבוחנים קיבלה את כל המידע על עברו הפלילי של ד"ר ברקאי, ובכל זאת בחרה בו לתפקיד פה אחד. חברי הוועדה ציינו כי הוא רופא מנוסה בתחום הקליני והניהולי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבישג שאר-ישוב
ד"ר אברהם ברקאי
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים