שתף קטע נבחר

צילום: AFP

הדיפלומטיה הרפואית של ארדואן

בצל הקורונה שלחה טורקיה ציוד רפואי לעשרות מדינות. היא מקווה לפייס בסיוע גם את האיחוד האירופי וארה"ב, שמאיימת עליה בסנקציות בגלל ה-S-400 מרוסיה. משלוחים קושטו בציטוטי משורר מהמאה ה-13 – ובמסר מארדואן לטראמפ: הטורקים הראו סולידריות, תזכרו

מקושטים בדגלי טורקיה ובחותמות נשיאותיות, הארגזים העמוסים בציוד רפואי מוטענים לתוך מטוסים ומשוגרים ליעדם: הם חלק ממבצע סיוע ענקי שבמסגרתו שולחת טורקיה אספקה לעשרות מדינות מאז התפרצות מגפת הקורונה.

 

משבר הקורונה – עוד בעולם:

 

 

"יש תקווה אחרי הייאוש – והרבה שמשות אחרי החשכה", נכתב במסר המצורף לכל משלוח. המילים הללו הן ציטוט של ג'לאלודין רומי, משורר סוּפי מהמאה ה-13. הן משקפות תקווה לא רק לימים טובים יותר במאבק נגד נגיף הקורונה, אלא גם לימים טובים יותר עבור יחסי החוץ רוויי-המתחים של טורקיה.

 

יחסיה של טורקיה עם בעלות בריתה האירופיות בנאט"ו ועם ארה"ב מתוחים בימים אלה, בין השאר בשל מחלוקת בין הצדדים על החלטת אנקרה לרכוש מרוסיה מערכת להגנה מפני טילים ובשל סוגיות זכויות אדם והסנקציות המערביות על איראן. הממשלה הטורקית רואה במשבר הקורונה הזדמנות לשכך את המתח הגואה סביב המחלוקות האלה.

  (צילום: רויטרס)
ארדואן. "כולנו באותה סירה"(צילום: רויטרס)

אף שטורקיה עצמה מתמודדת עם התפרצות קורונה אדירה בשטחה – אחת ההתפרצויות הקשות בעולם, עם 140 אלף נדבקים וכמעט 4,000 מתים – בשבועות האחרונים היא הספיקה לשלוח ציוד ל-61 מדינות, בהן ארה"ב, ספרד, איטליה, צרפת ובריטניה. אם להסתמך על החישובים שלה, טורקיה מדורגת שלישית בעולם בהיקף התרומות של ציוד בהתפרצות הקורונה. המדינות שלהן תרמה קיבלו ממנה בין השאר מסכות, חליפות מגן, ערכות בדיקה, חומרי חיטוי ומכונות הנשמה.

 

במכתב שצירף לדונלד טראמפ במשלוח שהעבירה ארצו לארה"ב כתב נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי הוא מקווה ש"רוח הסולידריות" שטורקיה הפגינה תעזור לפוליטיקאים אמריקנים "להבין טוב יותר את החשיבות האסטרטגית של היחסים בינינו".

נגיף קורונה טורקיה דיפלומטיה סיוע ש נשלח ל ארה
משלוח טורקי של ציוד לארה"ב(צילום: רויטרס)

מעל טורקיה, נזכיר, מרחף בימים אלה איום של סנקציות אמריקניות בעקבות החלטתה לרכוש את מערכת ה-S-400 הרוסית להגנה מפני טילים. המערכת נרכשה בשנה שעברה אבל טרם נפרסה במלואה, והממשל האמריקני חושש כי הפעלתה בטורקיה, מדינה החברה בנאט"ו, עלולה לשמש את הרוסים לאיסוף מידע על יכולותיהם של מטוסי ה-F-35, שבפיתוחם הייתה אנקרה מעורבת. בעקבות ההסכם הטורקי עם רוסיה סילקה ארה"ב את טורקיה מפרויקט ה-F-35.

 

שר החוץ הטורקי, מלבוט צ'בושולו, טוען שהסיוע שהגישה טורקיה לארה"ב כבר שיפר את היחסים עם וושינגטון. "האם הייתה אווירה חיובית אחרי הסיוע האחרון שטורקיה שלחה? כן, ויש אווירה חיובית גם בעיני הציבור האמריקני", אמר. עם זאת הוא הדגיש כי "ליבת הבעיות בינינו לבין ארה"ב נותרה בעינה".

 

מסכות לא יפתרו את הבעיות

ביום שבת האחרון גם קרא ארדואן לאיחוד האירופי להגביר את שיתוף הפעולה שלו עם טורקיה לאור הסיוע שהגישה אנקרה למדינות החברות באיחוד במהלך המגפה. "אני מקווה שהאיחוד האירופי מבין כעת שכולנו נמצאים באותה סירה", אמר.

נגיף קורונה טורקיה דיפלומטיה סיוע ש נשלח ל ארה
בין המסתייעות: 15 מדינות באפריקה. הציוד מטורקיה(צילום: רויטרס)

מבחינה רשמית טורקיה נמצאת כבר מתחילת המילניום במעמד של מועמדת לקבלה לאיחוד, אבל תהליך בחינת הקבלה שלה מתנהל בעצלתיים, בלשון המעטה, ולפי שעה לא נראה שיש סיכוי של ממש שהיא תצטרף בקרוב לאיחוד. בבריסל מודאגים בין השאר מהפגיעה של שלטון ארדואן בחופש הביטוי בטורקיה ובזכויות אדם נוספות, מהאיומים של הנשיא הטורקי להציף את אירופה בפליטים סורים אם לא תיענה לדרישותיו, ומקידוחי הגז הטורקיים באזור קפריסין ובמזרח הים התיכון.

  

סיוע רפואי שלחה טורקיה גם ללוב, עיראק, הרשות הפלסטינית, רוסיה, מדינות הבלקן וסין. באפריקה, יבשת שבה מנסה טורקיה להרחיב את השפעתה, קיבלו ממנה ציוד 15 מדינות.

 

מאמצי הסיוע הטורקיים אולי גרמו לשינוי טון ביחסים של טורקיה עם חלק מהמדינות שאיתן יש לה עימותים, אבל פרשנים אומרים שלא סביר להניח כי בטווח הארוך יתקיימו יחסים חמימים מאלה שהיו עד עכשיו כל עוד לא יינקטו צעדים מוחשיים ליישוב חילוקי הדעות הבסיסיים בין הצדדים.

נגיף קורונה טורקיה דיפלומטיה סיוע ש נשלח ל ארה
"ליבת הבעיות נותרה בעינה". הסיוע הטורקי לוושינגטון(צילום:AFP)

"לא משנה כמה רצון טוב יש, לא משנה כמה דיפלומטיה רפואית תהיה – שום דבר מאלה לא ישנה את ההשלכות השליליות שיש לפריסה של מערכת ה-S-400 על היחסים בין אנקרה לוושינגטון", אומר פאדי חקורה ממכון צ'טהאם ליחסים בינלאומיים בלונדון. "אם טורקיה רוצה לפייס את וושינגטון – היא חייבת לבטל את הסכם ה-S-400".

 

גונול טול, המנהלת והמייסדת של המרכז ללימודי טורקיה במכון המזרח התיכון בוושינגטון, אומרת שגם חילוקי הדעות של טורקיה עם האיחוד האירופי לא ייפתרו בן לילה: "נכון שיש מדינות שקידמו בברכה את הסיוע הטורקי, אבל הבעיות של אנקרה עם שכנותיה ועם בעלות בריתה במערב חמורות מכדי שהן ייפתרו בכמה צעדים סמליים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ארדואן. באותה סירה
צילום: רויטרס
מומלצים