שתף קטע נבחר

צילום: AFP

ונציה נואשת: "בלי תיירים העיר מתה"

לפני הקורונה התנהל מאבק על אופייה של עיר התעלות ההיסטורית, שדוחקת את התושבים לפרברים ומארחת 30 מיליון תיירים בשנה. כעת, במציאות של משבר כלכלי קשה, העיר שתלויה בתיירות במצוקה: "מלחמת הישרדות"

אפילו היונים נעלמו מכיכר סן מרקו המפורסמת. אין תיירים שיאכילו אותן – אז מה יש להן לחפש שם?

 

מגפת הקורונה הבריחה את התיירים מוונציה, אחת הערים המתויירות ביותר בעולם. תושבים רבים רוצים שהם יחזרו. הפרנסה שלהם תלויה בזה. "בלי תיירים ונציה היא עיר מתה", אומר מאורו סמבו, גונדולייר בן 66 שעובד בתעלות בעיר משנת 1975. "גם אם התקופה שאחרי הסגר התחילה - מי יוצא לשוט בגונדולה? זרים, לא מקומיים", הוא אומר בצער.

ונציה ריקה מ תיירים איטליה (צילום: AP)
כיכר סן מרקו ריקה(צילום: AP)
 

ענף התיירות מהווה 13% מהתמ"ג של איטליה ו-15% ממקומות העבודה. הכלכלה בעיר התעלות תלויה בתיירות הרבה יותר מערים אחרות. ענף התיירות הוא הענף המרכזי בכלכלת ונציה.

 

לפי פאולה מאר, שאחראית על תיק התיירות בעיריית ונציה, 65% מתושבי העיר מתפרנסים מתיירות. "ההשפעה של נגיף הקורונה על הגעת זרים, שמהווים 85% מהתיירים שמגיעים לוונציה, גדולה מאוד בהשוואה ליעדים אחרים שבהם יש יותר תיירות פנים".

ונציה ריקה מ תיירים איטליה (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

ברביעי קרא האיחוד האירופי למדינות החברות לפתוח את הגבולות, כדי למנוע קריסה של ענף התיירות. איטליה תעשה זאת ב-3 ביוני. "כבר קיבלנו בקשות של אנשים שרוצים לדעת מתי נוכל לפתוח ואיך", אמרה מאר.

 

"שרדנו מלחמות, וזאת מלחמה", מצהיר פרנצ'סקו פצ'ין, קבלן בנייה בן 47 שצועד סמוך לגשר האנחות בוונציה. "אנחנו נצליח לעבור את זה בזכות רוח היזמות שלנו", הוא מבטיח. למרות פחות ופחות תושבים שהם ונציאנים שנולדו בעיר, והעלייה במספר המלונות ודירות ה-AirBnB, פצ'ין מודה בכאב שלעיר שלו אין ברירה: "אנחנו צריכים את התיירות".

ונציה ריקה מ תיירים איטליה (צילום: AP)
מי ישוט בגונדולות?(צילום: AP)
 

אנריקו פאצ'טי, תכשיטן לשעבר בן 61, מטייל עם הכלב ליד בזיליקת סן מרקו. הוא מסכים עם פרנצ'סקו: "הכלכלה של העיר מבוססת על תיירות. אולי זאת טעות, אבל אין לנו ברירה. בלי תיירים לא נסתדר!".

 

הקשר של ונציה עם העולם שבחוץ חיזק את כוחה לאורך ההיסטוריה. הכלכלה של ונציה בירכה על הגעת סוחרים מרחבי העולם, וכך זכתה העיר בשגשוג ויוקרה. "מבחינה היסטורית ונציה פתוחה לעולם, קוסמופוליטית", אומר פאצ'טי. "תסתכלו על הבזיליקה הזאת! בסגנון שלה היא ביזנטית, סוסי הברונזה נלקחו מקונסטנטינופול".

ונציה ריקה מ תיירים איטליה (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

למרות הרצון שהתיירים יחזרו, בעקבות הקריסה הכלכלית, אפשר עדיין להרגיש את המתח בעיר. העובדה שמספר התיירים שמגיעים לעיר העתיקה גדול משמעותית ממספר התושבים הובילה למחאה, ולפתיחתו של מאבק על אופי העיר. "נמאס לנו מה-Bed and Breakfast!", נכתב על שלט גדול שתלוי בחזית אחד הבניינים.

 

מספר התושבים שחיים בעיר התעלות נמצא כבר שנים בירידה. בעיר העתיקה חיים כיום רק כ-52,000 תושבים. לפי AP מספר תושבי העיר העתיקה ירד בשליש בדור האחרון. מספר התושבים הכולל בוונציה (בעיר העתיקה ומחוצה לה) הוא 260,000.

 

רבים מתושבי העיר העתיקה נאלצים לעזוב אותה, ועוברים לשכונות בפרברים שם המחירים זולים והחיים נוחים יותר. למרות התלונות, לנוכח המשבר הכלכלי שפוגע בעיר אומרת מאר שהעדיפות היא להחזיר את התיירים. מדי שנה מגיעים לוונציה 30 מיליון תיירים.

ונציה ריקה מ תיירים איטליה (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

גם לפני מגפת הקורונה סבלה ונציה ממצוקה גדולה: בנובמבר היו בעיר העתיקה הצפות בהיקף חסר תקדים, שגרמו נזק של מיליוני אירו לבעלי בתים וחנויות. "העיר שלנו סובלת מאז נובמבר", אמרה מאר על החודשים הקשים שעוברים על ונציה.

 

בעיריית ונציה מעריכים שייקח שנה לפחות עד שהתיירים יחזרו לעיר במספרים משמעותיים. לצד תושבים שמברכים על שנה שקטה עם פחות זיהום אוויר, יש חשש שרבים יהיו מובטלים לאורך זמן. "זה יהיה מאבק על ההישרדות שלנו", אמר קלאודיו סקראפה, ראש איגוד המלונות בוונציה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים