שתף קטע נבחר

צילום: AFP

תמיכה עולמית בחקירת ההתנהלות במשבר הקורונה

באסיפה השנתית של המדינות החברות בארגון הבריאות, צפוי רוב גדול להצעה שתקרא לחקירת התנהלותו. הנוסח המרוכך לא מזכיר את סין, אך קורא לבדוק את מקור הנגיף "בזמן המתאים". בייג'ינג: "נתמוך כשתושג שליטה על המגפה". מזכ"ל הארגון מבטיח חקירה עצמאית: "לכולנו יש לקחים להפיק"

שרי הבריאות של מדינות העולם צפויים לקרוא היום (ב') לפתיחתה של חקירה עצמאית לאופן התנהלותו של ארגון הבריאות העולמי (WHO) במגפת הקורונה. הצעת החלטה בנושא תובא לאישור אסיפת הבריאות העולמית, הגוף המבצע של ארגון הבריאות שבו חברים 194 מדינות. הכינוס נפתח היום בצהריים, לראשונה אי-פעם באופן מקוון, ויימשך גם מחר. 

 

תחת מצור: ארגון הבריאות נקלע לעימות בין ארה"ב לסין

  (צילום: רויטרס)
במוקד הטענות. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום(צילום: רויטרס)
  

כפי שצפו מראש דיפלומטים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, נשיא סין שי ג'ינפינג הודיע היום בנאום ששודר בפתח האסיפה כי ארצו תתמוך בחקירה "מקיפה וחסרת פניות" של התגובה העולמית להתפרצות. עם זאת, שי סייג את דבריו ואמר שבייג'ינג תתמוך בחקירה כזו רק "כשתושג שליטה על הנגיף".

 

רמז לגישה זו ניתן כבר הבוקר כאשר משרד החוץ הסיני אמר שמוקדם מדי לפתוח בחקירה, שכן רוב מדינות העולם עדיין סבורות לדבריו כי המגפה טרם חלפה. הנשיא שי הבטיח גם לתרום שני מיליארד דולר למאבק העולמי בנגיף, שעד כה נדבקו בו ברחבי העולם יותר מ-4.7 מיליון איש ומתו ממנו יותר מ-300,000 איש. שי התחייב שכל חיסון שארצו תפתח יועמד לרשות הקהילה הבינלאומית.

סמל ארגון הבריאות עולמי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לפי הטיוטה שפורסמה מבעוד מועד, לפחות 116 מדינות תומכות בהצעה שאת אישורה קידמו אוסטרליה והאיחוד האירופי, בהן הודו, יפן, דרום קוריאה, 47 מדינות אפריקניות, רוסיה, אינדונזיה, מלזיה, סעודיה, בריטניה וקנדה. ישראל לא חתומה על המסמך, אך צפויה גם היא לתמוך.

 

"נראה שההצעה תאומץ. מבחינה פוליטית, יש הסכמה כעת לבחינה של כל המערכת ולחקירה של מקור הנגיף, אבל לא באופן מיידי", אמר לרויטרס גורם דיפלומטי מאירופה. "זה חשוב שאנחנו כולנו יכולים להסכים על הנוסח", הוא הוסיף.

 

בימים האחרונים התמיכה בהצעת ההחלטה הזו צברה תאוצה. בצל הטענות הלא-מוכחות שהנגיף יצא ממעבדה בעיר ווהאן בסין, והדיווחים על טיוח של המשטר הסיני בשלבים הראשונים של ההתפרצות, הטיוטה שפורסמה לא מזכירה במילה אחת אפילו את סין או את ווהאן. ההצעה קוראת למזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום, ליזום "תהליך מדורג של בחינה חסרת פניות, עצמאית ומקיפה, כולל תוך שימוש במנגנונים קיימים, בזמן המתאים, כדי להפיק לקחים מהתגובה הבינלאומית שאותה ארגן ה-WHO ל-COVID-19".

  (צילום: רויטרס)
סין תתמוך "כשתושג שליטה." הנשיא שי ג'ינפינג עם טדרוס אדהנום, בינואר(צילום: רויטרס)
 

עוד נכתב בנוסח הטיוטה שפורסם כי את הליך הבדיקה יש לפתוח ב"זמן המתאים", תוך התייעצות עם המדינות החברות ב-WHO. ההצעה אמנם לא מזכירה את סין ואת ווהאן, אך קוראת לקהילת הבריאות הבינלאומית "לאתר את המקור הזואונוטי של הנגיף (כלומר את המעבר שלו מבעלי חיים לבני אדם) ואת מסלול ההכרה שלו לאוכלוסייה האנושית". בטיוטה שפורסמה נקראות המדינות החברות לשתף פעולה ב"משימות מדעיות" לאיתור שרשרת ההדבקה, ונכתב כי הדבר יסייע לצמצום הסיכון להישנותם של אירועים דומים בעתיד.

 

ארגון בלי שיניים

אותם דיפלומטים ששוחחו עם רויטרס אמרו כי סביר שגם ארה"ב – למרות המתקפה החריפה שלה על ארגון הבריאות העולמי והקפאת המימון שלו – תצטרף לקונצנזוס המתגבש בנוגע להצעת ההחלטה בנושא. וושינגטון קראה בעבר לנוסח חריף יותר שבו תוזכר מפורשות העיר ווהאן.

 

הדיפלומט האמריקני אנדרו ברמברג אמר בהודעה קצרה כי "התקווה שלי היא שנוכל להגיע לקונצנזוס". הדיפלומטים שדיברו עם רויטרס אמרו כי הנציגות האמריקנית, שאותה מוביל שר הבריאות אלכס אזאר, צפויה להסתייג משתי פסקאות בהצעת ההחלטה, אך לא למנוע ממנה לעבור בקונצנזוס. אחת הפסקאות שמהן תסתייג ארה"ב לפי אותם דיפלומטים עוסקת בזכויות קניין על תרופות וחיסונים.

דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים הבית הלבן (צילום: AP)
ארה"ב תסתייג, אך לא תמנע קונצנזוס. הנשיא טראמפ(צילום: AP)

בכינוס המקוון היום בצהריים עלו בזה אחר זה מנהיגי כמה מדינות והביעו את דעתם באשר לסוגיית ההתנהלות במשבר הקורונה. נשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה-אין, קרא לחזק את סמכויותיו של ה-WHO בכל הנוגע ליכולתו להיאבק בהתפרצויות חדשות של מחלות. "אנחנו חייבים לעדכן את התקנות של הארגון ונורמות רלוונטיות אחרות ולהעניק להן כוח משפטי מחייב", אמר מון. כיום , יצוין, המדינות החברות בארגון נדרשות ליידע אותו במהירות על התפרצויות של מחלות בשטחן, אך ל-WHO אין יכולת לאכוף זאת ולהיכנס לשטח המדינות בלי הסכמתן.

 

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה בדבריה באסיפה לשיתוף פעולה על מנת לנצח יחד את הנגיף. היא אמרה שיש לשפר את היעילות של הארגון, ובמה שנראה כעקיצה מרומזת לארה"ב, הוסיפה שהדבר דורש גם את המשך המימון של הארגון.

 

טדרוס: "לכולנו יש לקחים להפיק"

מזכ"ל הארגון, טדרוס אדהנום, דיבר גם הוא בהמשך. הוא התחייב לפתוח בבדיקה עצמאית ושקופה של ההתנהלות במשבר, "בזמן המתאים המוקדם ביותר" כדבריו. "לכולנו יש לקחים להפיק מהמגפה. כל מדינה וארגון חייבים לבחון את התגובה שלהם וללמוד מהניסיון הזה", הוא אמר, והודה למנהיגי המדינות שהביעו תמיכה בארגונו, "בזמן קריטי זה".

 Germany’s chancellor, Angela Merkel  (Photo: Gettyimages)
לעבוד יחד כדי לנצח את הנגיף. מרקל(Photo: Gettyimages)

טדרוס הזהיר שהסכנה הנשקפת מהנגיף טרם חלפה. "הסיכון ממשיך להיות גבוה והדרך שלנו עודנה ארוכה", אמר. לדבריו, תוצאות ראשוניות של בדיקות סרולוגיות בכמה מדינות מראות ששיעור ההידבקות הגבוה ביותר בקרב אוכלוסיות עומד רק על כ-20%, וכי ברוב המדינות השיעור הזה נמוך מעשרה אחוזים, מה שאומר שהאפשרות של גל שני של הידבקויות אינו מבוטל.

 

לפני תחילת הכינוס היום, שרת החוץ האוסטרלית מאריס פיין אמרה כי המשא ומתן בנוגע להצעת ההחלטה עדיין נמשך. ההצעה, היא אמרה, "היא חלק חשוב מהשיחות שהתחלנו, ואני אסירת תודה לאלו באיחוד האירופי שסייעו בניסוח הטיוטה במסגרת המשא ומתן בשבועות האחרונים". אוסטרליה, שבה מתו מנגיף הקורונה 99 חולים עד כה, היא מבין המדינות הראשונות שקראו לפתיחתה של חקירה עצמאית.

 

אירופה: "לא למשחק האשמות"

גם באיחוד האירופי אמרו שיש להם שאלות רבות בנוגע להתפרצות הקורונה. דוברת האיחוד, וירג'יני באטו-הנריקסון, אמרה כי הבדיקה שבה תומכת אירופה צריכה לבחון כמה שאלות מפתח. "כיצד המגפה הזו התפשטה? מהי האפידמיולוגיה שמאחורי זה? כל זה קריטי כדי שנוכל להימנע ממגפה נוספת מהסוג הזה", היא אמרה. עם זאת, היא הדגישה שכעת אינו הזמן להיכנס ל"משחק האשמות".

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: AFP)
"טבעי שנרצה להפיק לקחים". ר"מ ניו זילנד ג'סינדה ארדרן(צילום: AFP)

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הסבירה גם היא את תמיכתה בהצעה. "זה טבעי שאחרי אירוע משמעותי שכזה, נרצה להסתכל על מה שכולנו צריכים ללמוד מהניסיון הזה", אמרה ארדרן במסיבת עיתונאים.

 

לכינוס האסיפה קדם מאבק על זימונה של טייוואן, שסין היבשתית כידוע רואה בה חלק משטחה ולא מכירה בריבונותה. למרות מאמצים רבים לאפשר את זימונה של טייוואן לאסיפה, הדבר לא קרה בשל לחץ שהפעילה בייג'ינג. הדיפלומטים ששוחחו עם רויטרס אמרו כי ההכרעה בסוגיה נדחתה לכינוסה מחדש של האסיפה בהמשך השנה.


פורסם לראשונה 18/05/2020 12:55

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום
צילום: רויטרס
מומלצים