שתף קטע נבחר

ביידן רומז שיסתפק בכהונה אחת. להאמין לו?

בארה"ב נדיר שנשיא לא רץ לכהונה שנייה, אבל מועמד הדמוקרטים בנובמבר ג'ו ביידן כבר מפזר רמזים שיפנה את המקום ב-2024, ועד אז יכשיר הנהגה דמוקרטית עתידית

ג'ו ביידן חתר לנשיאות במשך יותר משלושה עשורים ויש לו עוד דרך ארוכה עד לבית הלבן, אבל גם אם אכן ינצח בבחירות בנובמבר ויהפוך לנשיא ארה"ב – הוא כבר מדבר על עזיבה. בניסיון להפחית את הדאגה מגילו המתקדם במונחים של מועמד לנשיאות הבהיר ביידן בן ה-77 כי לא יציג את מועמדותו לכהונה נוספת בשנת 2024 אם תחול הידרדרות במצבו הבריאותי – בין שהפיזי ובין שהנפשי. הוא אף מציג את עצמו כ"מועמד-מעבר", מעין גשר בין ההנהגה הנוכחית לדור המנהיגים הצעיר.

 

הבחירות לנשיאות 2020 – סיקור נרחב ב-ynet:

 

 

ביידן לא שלל את האפשרות שאם ייבחר לנשיאות ירוץ גם לכהונה שנייה, בין השאר משום שהצהרה מפורשת כזו תהפוך אותו מיד ל"ברווז צולע" בוושינגטון, אבל שאלת הכהונה השנייה מרחפת מעל המועמדוּת שלו כל העת, במיוחד בהתחשב בכך שבימים אלה הוא שוקל את המועמדוֹת לתפקיד הסגנית שלו.

 

בעוד סגנית כמו אליזבת וורן, מראשי מחנה השמאל במפלגה הדמוקרטית, יכולה להגדיל את התמיכה שלה זוכה ביידן בקרב הדמוקרטים הפרוגרסיבים, היא לא תהיה הפנים החדשות והצעירות שרבים במפלגה רוצים לראות אחרי ביידן. העובדה הזו יכולה להיות יתרון למועמדות צעירות יותר כמו קמאלה האריס, סנאטורית מקליפורניה בת 55, ואיימי קלובושר, סנאטורית ממינסוטה בת 59.

ארה
ביידן. רץ לנשיאות שלוש פעמים, שפתאום יוותר?(צילום: AFP)

רק מעט פעמים לאורך ההיסטוריה נמנע נשיא מכהן מלהציג את מועמדותו לכהונה שנייה. הנשיא לינדון ג'ונסון נמנע מלרוץ לכהונה מלאה נוספת ב-1968, אבל היה בתפקיד כבר חמש שנים אז בשל רצח הנשיא ג'ון קנדי.

 

אין גם ערבות לכך שהסגנית שיבחר לו ביידן תהיה "הנשיאה לעתיד" שהוא רואה בעיני רוחו. ביידן הבטיח לבחור לו סגנית, ולא סגן, אבל למען האמת אף אחת מבין המועמדות שמוזכרות כרגע כבעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להיבחר איננה מועמדת שסביר להניח שתספק את כל הדמוקרטים. פירוש הדבר שאם ביידן ייבחר לנשיא אבל יפרוש ב-2024 תלך המפלגה לקרב פריימריז סוער נוסף.

ארה
מימין למעלה עם כיוון השעון: וורן, קלובושר, סטייסי אברמס וקמאלה האריס, מהמועמדות המובילות לתפקיד הסגנית של ביידן(צילום: AFP)

הסוקר הרפובליקני כריס ווילסון אומר שביידן עשוי למנות לתפקידים בקבינט שלו דמוקרטים צעירים כדי ליצור במכוון מאגר של מועמדים אפשריים להנהגה הדמוקרטית העתידית במקום לסמן "יורש" ברור אחד. לדברי ווילסון, נראה שזו המורשת שהוא חותר להותיר אחריו.

 

גם ב-2024, הפרוגרסיבים לא יוותרו

ביידן עוד עשוי כמובן להחליט לרוץ לכהונה שנייה אם ינצח את טראמפ וירגיש בנוח בבית הלבן, אבל גם אז הוא עלול להזדקק קודם כול לניצחון בפריימריז מול מועמדים מהמחנה הפרוגרסיבי, זה של וורן ושל ברני סנדרס, שעליו הצליח לגבור בבחירות המקדימות השנה.

ברני סנדרס וג'ו ביידן בעימות (צילום: AP)
ביידן עם סנדרס. השמאל הפרוגרסיבי מרגיש נבגד(צילום: AP)

"אפילו אם ביידן ינצח את טראמפ ויחליט לרוץ שוב לנשיאות ב-2024, אין ספק שיריבים מתוך המפלגה הדמוקרטית יקראו עליו תיגר", אומר אריק האוזר, שהיה הדובר של ביל ברדלי במרוץ שלו בפריימריז הדמוקרטיים מול אל גור בשנת 2000. "השמאל הדמוקרטי מרגיש שרימו אותו פעמיים, ב-2016 (כשסנדרס הפסיד בפריימריז למועמדת המועדפת על הממסד הדמוקרטי, הילרי קלינטון) ועכשיו (כשהפסיד לביידן, גם הוא המועמד המועדף על הממסד המפלגתי). הם מרגישים שהתעלמו מהם".

 

גם למפלגה הרפובליקנית עשויה להזדמן טלטלה. אם טראמפ יזכה בכהונה שנייה, סגנו מייק פנס ייראה כיורש טבעי, אבל יש שורה ארוכה של רפובליקנים אחרים שיש להם שאיפות נשיאותיות ושעשויים להיראות אטרקטיביים יותר אם טראמפ ייעשה פופולרי פחות בסוף כהונתו השנייה, מה שלעתים קרובות קורה לנשיאים אמריקנים אחרי שמונה שנים בתפקיד.

ג'ורג' בוש האב הוא סגן הנשיא המכהן היחיד בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב שנבחר לנשיא. שלושת האחרים שהצליחו לעשות זאת הם מרטין ואן ביורן ב-1836 ותומס ג'פרסון וג'ון אדמס לפניו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: ABACA)
טראמפ וסגנו מייק פנס. הסגן המכהן החמישי שייבחר לנשיא?(צילום: ABACA)

כך או כך, אם ביידן ייבחר לנשיא בנובמבר השנה, הוא עשוי עדיין להחליט לרוץ לכהונה נוספת ב-2024, בין השאר משום שהפיתוי להישאר בבית הלבן – אחד הכוחות האדירים ביותר בפוליטיקה העולמית – הוא גדול, ודאי למי שזו עבורו הריצה השלישית לנשיאות מאז 1988.

 

"כשאתה כבר הופך לנשיא – מפתה מאוד להישאר בשלטון", אומר ג'וליאן זליזר, מומחה להיסטוריה ויחסי ציבור מאוניברסיטת פרינסטון שכתב על נשיאים שכיהנו כהונה אחת בלבד. "אנשים לא מוותרים על כוח כל כך בקלות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ביידן. תלוי בבריאות
צילום: רויטרס
מומלצים