שתף קטע נבחר

צילום: AFP

טראמפ נגד ארגון הבריאות: בובה של סין, נפסיק את המימון

נשיא ארה"ב מאיים פעם נוספת על ארגון הבריאות העולמי, ומציב לו אולטימטום. במכתב למזכ"ל הארגון הזהיר טראמפ שאם בתוך 30 יום לא יהיו "שיפורים משמעותיים" בהתנהלות המימון האמריקני יופסק לצמיתות, וארה"ב תשקול לפרוש מהארגון. "הם נתנו לנו המון עצות", אמר בבית הלבן

 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיים להפסיק לצמיתות את המימון האמריקני לארגון הבריאות העולמי. על רקע הטענות האמריקניות שהארגון מוטה לטובת סין אמר טראמפ שארה"ב תשקול לפרוש מארגון הבריאות, אם הוא לא יתחייב לשפר את התנהלותו בתוך 30 יום.

 

טראמפ: לוקח תרופה נגד הקורונה, שמעתי סיפורים טובים

 

במהלך משבר הקורונה התפתח עימות דיפלומטי בין ארה"ב וסין, שרק הולך ומחריף. בממשל טראמפ מאשימים את סין, שבה כזכור התפרץ נגיף הקורונה, בטיוח ובתגובה מאוחרת למשבר, ואף חוקרים טענות שהנגיף נוצר במעבדה בעיר ווהאן. גם ארגון הבריאות נקלע לסכסוך לאור הטענות האמריקניות שהארגון מסייע לה לחמוק מאחריות להתפשטות הנגיף.

  (צילום: AP)
טראמפ אתמול בבית הלבן(צילום: AP)
 

בחודש שעבר הקפיא טראמפ את המימון האמריקני לארגון הבריאות, והאשים אותו בקידום "דיסאינפורמציה" סינית על מגפת הקורונה. בארגון דחו את ההאשמות של טראמפ, והבהירו שהם לא מסתירים מידע משאר המדינות החברות. בסין טענו שהם נהגו בשקיפות במהלך המשבר.

 

"אם ארגון הבריאות העולמי לא מתחייב לשיפורים מהותיים וגדולים בתוך 30 הימים הבאים, אני אהפוך את הקפאת המימון של ארה"ב לארגון לדבר קבוע ואשקול מחדש את החברות שלנו", אמר טראמפ במכתב למזכ"ל ארגון הבריאות טדרוס אדהנום גברייסוס.

  (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

במכתב אמר טראמפ שהדרך היחידה של הארגון להתקדם היא אם יפעל בעצמאות מול סין. הוא הוסיף שהממשל האמריקני כבר החל לדון עם המזכ"ל טדרוס בשיחות על רפורמה בארגון. "הם בובה של סין", אמר אתמול טראמפ בבית הלבן. "הם נתנו לנו הרבה עצות גרועות, עצות איומות. היא טעתה כל הזמן ותמיד הייתה לצדה של סין".

 

טראמפ הזכיר במכתבו דיווחים לפיהם ההכרזה של הארגון על מצב חירום התעכבה בגלל לחץ סיני. טראמפ כתב שטדרוס היה יכול להציל את חייהם של רבים אם היה פועל כמו גרו הרלם ברונטלנד, שעמדה בראש הארגון בזמן התפרצות נגיף הסארס. "שגיאות חוזרות ונשנות שלך ושל הארגון שלך גבו מהעולם מחיר כבד".

 

ארגון הבריאות מסר אתמול שחקירה עצמאית של התגובה העולמית למגפה תחל בהקדם האפשרי. הארגון הודיע שהוא קיבל את תמיכתה של סין ואת הבטחתה שתסייע במימון המאבק העולמי בנגיף. נשיא סין שי ג'ינפנג הבטיח להשקיע בשנתיים הקרובות 2 מיליארד דולר כדי לסייע לעולם להיאבק בקורונה, במיוחד במדינות מתפתחות.  

  (צילום: רויטרס)
מזכ"ל ארגון הבריאות(צילום: רויטרס)
 

ארגון הבריאות העולמי הוא סוכנות של האו"ם. בימי הקורונה אחראי הארגון להוביל את המאמץ העולמי לפתח חיסון יעיל, תרופות ובדיקות לגילוי הנגיף. וושינגטון נוהגת להעביר לארגון מאות מיליוני דולרים בשנה. ב-2019 תרמה ארה"ב לארגון יותר מ-400 מיליון דולר – כמעט 15% מתקציב הארגון. 

 

המבקרים של טראמפ, שבתחילת המשבר שיבח את התנהלותה של סין, טוענים שהוא מנסה להסיט את תשומת הלב מהטיפול של ארה"ב במשבר. מספר קורבנות הקורונה בארה"ב הוא הגבוה ביותר בעולם. יותר מ-1.5 מיליון אמריקנים נדבקו בקורונה ויותר מ-90 אלף מתו מהנגיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים