שתף קטע נבחר

ראש הממשלה שחשוד ברצח אשתו התפטר

תומאס תבאנה, ראש ממשלת לסוטו בן ה-80, חשוד ברצח אשתו לשעבר. אחרי לחץ כבד התפטר: "הגיע הזמן לפרוש". אשתו הנוכחית נאשמת ברצח

ראש ממשלת לסוטו תומאס תבאנה התפטר היום מתפקידו, שלושה חודשים אחרי שפורסם כי הוא חשוד ברצח אשתו לשעבר.  בחודשים האחרונים הופעל על תבאנה לחץ כבד לפרוש מראשות הממשלה.  

תומאס תבאנה ראש ממשלת לסוטו (צילום: EPA)
תומאס תבאנה(צילום: EPA)
 

הרצח היה ביוני 2017. אשתו של תבאנה באותה תקופה, ליפוללו תבאנה, נורתה למוות מחוץ לביתה בבירה מסורו. היא הייתה בת 58 במותה. הרצח זעזע את ממלכת לסוטו הקטנה, מדינה של 2.2 מיליון תושבים עם היסטוריה של טלטלות פוליטיות. 

 

ליפוללו נרצחה כשהיא וראש הממשלה היו בהליכי גירושין, ופרודים כבר חמש שנים. יומיים אחרי הרצח הושבע תבאנה לכהונה שנייה כראש ממשלה (כהונתו הראשונה הסתיימה ב-2015). חודשיים לאחר מכן התחתן עם אשתו הנוכחית מייסאיה, בת 43. בחודש פברואר הודיעה משטרת לסוטו שתבאנה בן ה-80 חשוד ברצח של פרודתו, ושיתף פעולה עם אשתו הנוכחית.

תומאס תבאנה ראש ממשלת לסוטו עם אשתו בבית המשפט (צילום: AP)
תבאנה עם אשתו הנוכחית, שנאשמת ברצח(צילום: AP)
 

המשטרה חושדת שמייסאיה הזמינה רוצחים שכירים לחסל את ליפוללו, ושראש הממשלה היה מעורב ברצח. החשד של המשטרה נגדו התעורר אחרי יירוט שיחות מזירת הרצח - כולל יירוט שיחות מהטלפון הסלולרי שלו. מייסאיה נאשמת ברצח, ראש הממשלה עדיין חשוד. "אני לא רוצח אנשים ולא הייתי רוצח את אשתי. לא, לא!", הוא אמר.

 

בפברואר, כשתבאנה הגיע לשימוע, ביקש עורך דינו חסינות. לפי מחוקקים לא הוצעה לו חסינות בתמורה להתפטרות מראשות הממשלה, ולא ברור מתי הוא יעמוד לדין.

תומאס תבאנה ראש ממשלת לסוטו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

כהונתו של תבאנה הייתה אמורה להסתיים ב-2022. בתחילת השנה, כשאשתו נמלטה מהחוק והוא טרם הוגדר כחשוד, אמר תבאנה שהוא יפרוש ב-31 ביולי מפאת גילו המתקדם. הקואליציה של תבאנה התפרקה בשבוע שעבר, ולא הותירה לא ברירה אלא להקדים את התפטרותו.

ליפוללו תבאנה, האישה שנרצחה ()
ליפוללו תבאנה, האישה שנרצחה
 

"הגיעה העת לפרוש", אמר היום תבאנה בן ה-80 בנאום לאומה. "אני קורא לאומה כולה ולהנהגה לתת למי שיחליף אותי את התמיכה המרבית, ומצדי אני מבטיח לתת לו את תמיכתי מעתה והלאה".

 

המועמד המוביל להחליף את תבאנה הוא שר האוצר מואקטסי מג'ורו. מועצת המדינה המליצה אתמול למלך לסוטו, לטסי השלישי, להשביע את מג'ורו לתפקיד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים