שתף קטע נבחר

לוחמי צד"ל בהפגנה בת"א: "המדינה שכחה אותנו"

20 שנה לאחר היציאה מלבנון, הפגינו בת"א כ-200 איש, לוחמי צה"ל וצד"ל בעבר. שי לוי, שלחם בלבנון: "לא מחפשים תהילה, אלא הכרה". גיל רהב: "15 שנה נלחמנו שם, אנחנו רוצים שיזכרו אותנו בהיסטוריה של המדינה"

 

 

כ-200 איש השתתפו הערב (שבת) בהפגנה בתל אביב במלאות 20 שנה ליציאת צה"ל מלבנון. הם התאספו בכיכר רבין ומשם צעדו לרחבת מוזיאון תל אביב. בין הנוכחים גם לוחמי צד"ל לשעבר שאחזו בדגל לבנון ובשלטים שעליהם נכתב "גם אנחנו הקרבנו הכל בשביל המדינה" ו-"אחים היינו אחים נשארנו".

 

פרויקט מיוחד: 20 שנה ליציאה מלבנון

 

מילאד, לוחם צד"ל בין 1996 לשנת 2000, אז נסוג צה"ל מלבנון, אמר: "למה אני פה? עברו 20 שנה ליציאה מלבנון ועד היום חלק מהמשפחות לא קיבלו את מה שמגיע להן, למשל שכר דירה". מילאד, שמתגורר באזור קריית שמונה ועובר בתחום השמירה, הוסיף: "יש אנשים שהגיעו לפה בשנת 2000 בגיל 50 והיום הם בני 70 וצריכים לעבוד. זו לא בושה לעבוד, אבל יש אנשים שזקוקים לצדקה ולא מקבלים. אנחנו מרגישים שהמדינה שכחה אותנו. הייתי רוצה שיהיה פה צדק".

מצעד לרגל 20 שנה לנסיגה מלבנון (צילום: מוטי קמחי )
דגלי ישראל ולבנון בהפגנה בתל אביב(צילום: מוטי קמחי )

מצעד לרגל 20 שנה לנסיגה מלבנון (צילום: מוטי קמחי )
ההפגנה בכיכר רבין(צילום: מוטי קמחי )

מצעד לרגל 20 שנה לנסיגה מלבנון (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

ד"ר ניצן פלדמן, לוחם צה"ל לשעבר בלבנון: "אני מלמד באוניברסיטה ומספר את הסיפור לסטודנטים שלי. היציאה פחות מדברת אליי אבל ההתעוררות בפייסבוק של הזיכרונות מלבנון הייתה מטורפת. שמחתי לראות שאני לא לבד בעניין הזה. אני חושב המון על לבנון ועל חברים שנהרגו, וגם על דברים נחמדים מהתקופה הזו. כל אחד זוכר את הצבא שלנו, והצבא שלנו זה לבנון. ברגע שיש מבצע בעזה וחיילים חוצים את הגבול אז כל המדינה על הרגליים. אנחנו חצינו את הגבול כל יום. כשנפלו פצמ"רים על הגזרה המערבית אמא שלי ידעה שאני שם. היינו במלחמה יומיומית ולא הצליחו להפנים את זה בזמן אמת. אני לא יכול לחשוב על המציאות שלנו עם שגרה לבנונית".

 

"אחרי 20 שנה באנו לתת כבוד לחברים שהשארנו שם ולפצועים שבאו איתנו, לשריטה שנותרה מאז, ולאחינו לוחמי צד"ל", אמר גיל רהב, לוחם צה"ל לשעבר בלבנון. "אנחנו רוצים שיזכרו אותנו בהיסטוריה של מדינת ישראל. 15 שנה נלחמנו שם, מלחמה יומיומית של טילים ומארבים. היינו במלחמה והדור הבא, כשיעשה משהו למען המדינה, שהמדינה תכיר בו ותטפל בו אם צריך".

 

שי לוי, שאף הוא לחם בלבנון, אמר בהפגנה ברחבת המוזיאון: "לא מעט שואלים מה אנחנו רוצים ומה המאבק שלנו. כשמדינת ישראל שלחה אותנו להילחם מעבר לגבול בשטח של מדינה ריבונית אחרת זו הגדרה של מלחמה. אנחנו לא מחפשים תהילה אלא הכרה. המדינה אפילו לא מוכנה להגיד כמה חיילים נהרגו בלבנון. עשו רשימות והגיעו ל-700 אנשים, וכנראה שהמספר גבוה יותר. אני רוצה לפנות לשר הביטחון בני גנץ ולרמטכ"ל אביב כוכבי שהלכנו אחריהם בלי לשאול שאלות וגם היום נלך אחריהם בלי לשאול שאלות - הם צריכים לפגוש אותנו ולהיות חלק מהמאבק שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
ההפגנה בתל אביב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים