שתף קטע נבחר

עיטור בבית הנשיא התגלה אחרי 50 שנה: כך הוא נראה

ב"צריף הנשיא" במתחם יד יצחק בן צבי בירושלים, ששימש כאולם קבלות פנים בעבר לבית הנשיא, התגלה במקרה עיטור שציירו מורה לאמנות ותלמידיו בשנות ה-50 - אך הקיר כנראה נצבע בלבן בשנות ה-70. בנו של המורה ישתתף בטקס הסרת הלוט

 

 

"צריף הנשיא" במתחם יד יצחק בן צבי בשכונת רחביה בירושלים, ששימש כאולם קבלות הפנים של בית הנשיא בשנים 1953-1972, עבר באחרונה שיפוץ. אחד הפועלים הסיר קורת עץ לבנה ששימשה כמשקוף של מבואת הכניסה של הצריף. רגע לפני שעמד לזרוק אותה לפח האשפה – שם לב לפיסת צבע שמבצבצת מתחת לצבע הלבן.

 

הפועל קרא מיד לאוצרת של יד יצחק בן צבי, ד"ר נירית שלו-כליפא, והראה לה את הקורה שאורכה כשני מטרים. שלו-כליפא לקחה את הקורה לשי פרקש, שמתמחה בשימור ציורי קיר. פרקש קילף בזהירות את הצבע הלבן מהקורה וחשף עיטור מהמם ביופיו. ביום האחרון לעבודת הניקוי גילה פרקש בפינת הקורה חתימה מסוגננת: "מ. ברומברג".

משקוף אומנותי בצריף הנשיא שהיה מכוסה 50 שנה התגלה במקרה ()
העיטור על המשקוף

משקוף אומנותי בצריף הנשיא שהיה מכוסה 50 שנה התגלה במקרה ()

משקוף אומנותי בצריף הנשיא שהיה מכוסה 50 שנה התגלה במקרה ()
מתנה לשבועות

משקוף אומנותי בצריף הנשיא שהיה מכוסה 50 שנה התגלה במקרה ()

תחקיר היסטורי שנערך ביד יצחק בן צבי גילה כי המדובר באמן שעלה ארצה מפולין בשנות ה-50 ושימש כמורה בחוות הנוער הציוני. כשמונה יצחק בן צבי לתפקיד נשיא המדינה ב-1952, הוא התנה קבלת התפקיד בכך שיקבל את אורחיו בצריף ולא יתגורר בווילה מפוארת כפי שהציעו לו - שעה שהעולים החדשים גרים בפחונים ובמעברות.

 

המדינה בנתה אז שני צריפים ששימשו כאולם קבלות הפנים של מוסד הנשיאות מ-1953 ועד תחילת שנות ה-70. מהתחקיר עלה כי רחל ינאית, רעיית הנשיא שלקחה על עצמה את עיצוב הצריף, פנתה לחוות הנוער הציוני בירושלים וביקשה שהמורים והתלמידים לאמנות יעזרו לה בעיטור הצריף במוטיבים תנ"כיים וארץ-ישראליים. הם יצרו עיטורים יפהפיים של שבעת המינים.

 

אחד המורים היה מ. (משה) ברומברג, שלימים עזב את הארץ ונדד לקנדה. ביד יצחק בן צבי הצליחו לאתר את בנו של ברומברג, אדי, שישתתף היום (ד') בטקס הסרת הלוט מעל הקורה הססגונית ששבה למקומה ההיסטורי והמכובד – באמצעות זום.

 

החוקרים מעריכים שהעיטור על הקורה צויר על ידי ברומברג בתחילת שנות ה-50 והקורה נצבע כנראה בלבן בשנות ה-70. הציור הנפלא היה מכוסה כמעט 50 שנה.

 

יעקב יניב, מנכ"ל יד בן צבי: 'אין גבול לסודות הכמוסים הנחשפים מדי פעם במרחב ה'יד'. אנו מזמינים את הציבור להצטרף לאירוע החגיגי בו נחשוף פריטים מרתקים מאוסף המתנות של הנשיא, ונסיר את הלוט מעל משקוף העץ ששב למקומו – מעין שי לחג השבועות מהנשיא השני ומרעייתו, שנודעו בפשטותם ובאהבתם לכל שכבות העם ופתחו את מעונם לכולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים