שתף קטע נבחר

להאפיל על המשפט: מאחורי הקלעים של המבצע למען נתניהו

האיש למשימות מיוחדות, הפודיום הרשמי שהובא מבחוץ, הסיורים המקדימים ובכירי הליכוד שנשלחו בהנחיה מפורשת לעמדות - לא היה שום דבר מקרי בתמונות שנצרבו מבית המשפט. המטרה: לגלגל את כדור האש לשטח. וזו רק ההתחלה | פרשנות

 

 

נדמה שהאירוע הזה מספר את סיפור התקופה כולה. כשראש ממשלה מכהן מתייצב בבית המשפט, זה גם אירוע בקנה מידה בינלאומי. והוא מרתק לא רק בגלל השאלה איך נתניהו מטפל בו ושורד אותו, אלא גם כיצד שותפיו החדשים מכחול לבן, שמתהלכים כמו יחפים בשדה מוקשים, ישרדו אותו.

 

לגבי כחול לבן, נותר לראות כיצד ישפיעו עליהם המבחנים הבאים. לגבי נתניהו, שווה להתעכב על המהלך האחרון. מי שחשב שרק בעקבות תגובה ספונטנית שלו, לפחות 50 אחוז מהעיסוק בסיפור המשפט נגע בכלל לתמונות החריגות שקדמו לדיון עצמו - שיחשוב שוב. בתמונה הסוריאליסטית של חברי כנסת ושרים בכירים, שעמדתם העקרונית ידועה ובכל זאת עטו מסיכה על פניהם, סתמו את פיהם, תרתי משמע, והתייצבו מאחורי נתניהו - אין מקריות.

 

על נאום "אני מאשים" של נתניהו והמעטפת עבדו בסביבת ראש הממשלה בתכנון קפדני (חמקה ממנו רק תמונה אחת שבה נתניהו נראה עייף ומותש בשעה שעורך דינו עמית חדד מתדרך את חברי הכנסת). המטרה הייתה ברורה: יצירת אירוע תקשורתי גדול יותר מעצם פתיחת המשפט. 

 

גורמים שהיו בקשר עם סביבת ראש הממשלה לפני הדיון מספרים כי יועצו ודובר משפחת נתניהו, עופר גולן, הגיע למה שמכונה "סיור לוקיישן" בבית המשפט המחוזי בירושלים לפחות פעמיים. גולן, אומרים מי שמכירים מקרוב את סביבת העבודה של נתניהו, הפך לאיש למשימות מיוחדות והיה אחראי בין היתר על ארגון הפגנות מתחת לבתיהם של גבי אשכנזי, יועז הנדל ואחרים נגד הקמת ממשלת מיעוט, ובהמשך בעד הקמת אחדות. הוא גם זה שהפיק את המבצע הנוכחי מתחת לרדאר.

 

המבצע הפעם כלל בין היתר שיריון חדר המתנה לנתניהו לפני תחילת הדיון, ותנאים נוחים בהרבה ממה שיכול לקבל אדם רגיל שנכנס בשערי בית המשפט. אבל נדמה שהדובדבן - ועליו סמל מדינת ישראל - היה הפודיום שמאחוריו דיבר ראש הממשלה. הוא הובא במיוחד לבניין ברחוב סלאח א-דין.


בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו (צילום: קונטקט)
נאום ההתקפה ובכירי הליכוד שסותמים את הפה במסכות(צילום: קונטקט)

  (צילום: טופז לוק)
הצילום בחדר ההמתנה המיוחד(צילום: טופז לוק)
 

בנימין נתניהו בבית המשפט ()
התמונה שחמקה (צילום: מתוך הטוויטר של ישראל כהן)

עופר גולן  ()
עופר גולן. האיש למשימות מיוחדות

וזה לא שבהנהלת בתי המשפט לא הציעו דוכן נואמים משלהם. לבקשת יועצי נתניהו הוצב תחילה פודיום עץ פשוט יחסית (דומה לזה שמאחוריו נאם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט באותו בניין ואמר "לא היו מעטפות כסף"). אבל אנשי ראש הממשלה לא התרצו וסירבו לפודיום הרגיל. גולן סבר שהוא לא מכבד את מעמדו של ראש הממשלה, ובלי להרחיב על כך את השיחה, קבע עובדה והביא לשם את הדוכן הרשמי הקבוע.

 

גם התמונות שנצרבו מהאירוע - הצילום הקבוצתי שתיעד טופז לוק בחדר ההמתנה, וזה של הנאום עם בכירי הליכוד מאחורי ראש הממשלה - לא קרו במקרה. הן נועדו לשרת את הקו שנבחר ולפיו משפט נתניהו אינו נגדו אלא "נגד הימין בישראל". לפי חלק מהנוכחים, גולן ביקש מכמה מחברי הכנסת במפורש לעמוד מאחורי נתניהו. המשמעות ברורה: לא רק הוא עומד למשפט, איתו עומד כל הימין (או במקרה זה כל הליכוד, משום שחלק אחר בימין נמצא באופוזיציה).

 

לקו הזה ולתמונות החריגות מבית המשפט, שגררו כצפוי עיסוק תקשורתי מוגבר, יש מטרה ברורה. בסביבת נתניהו יצרו את כדור האש וגלגלו אותו לשטח, כדי שיקבל חיים משלו. זה לא אומר שכאן תמה המלאכה. ככל שיילכו ויתקרבו השלבים המהותיים במשפט יוחרף הטון ויימתח החבל, עד המקסימום האפשרי. ויש כבר מי שעובד על זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מורן אזולאי
צילום: גיל יוחנן
מומלצים