שתף קטע נבחר
צילום: אוהד צויגנברג

זו לא דיפ-סטייט, אבל זה גם לא רחוק

הימין לא אדיש לאישומים נגד נתניהו, אבל הוא רואה את הקו הפוליטי בפרקליטות, את ההדלפות ואת האובססיה. בגלל זה הוא עם ביבי, על מלא

 

נתניהו באולם בית המשפט (צילום: AFP)
נתניהו באולם בית המשפט, השבוע(צילום: AFP)

נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר ז"ל כתב פעם: "הכלל שלפיו צדק צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות כי נעשה, הוא מורה דרך שמקומו לא רק בעגתם המקצועית של המשפטנים, אלא הוא קנה מידה מעשי וחיוני לשליחי ציבור העוסקים בהשלטת המשפט". את הדברים הוא כתב בעודו מכהן כיועץ המשפטי לממשלה, אולם התחושה בימין הישראלי היא שרוח הדברים לא נושבת עוד בתביעה הכללית בכלל ובתיקי בנימין נתניהו בפרט. האומנם דיפ סטייט? להלכה לא, אבל למעשה כן.

 

 

הפרקליטות מורכבת מאנשים ישרים וערכיים. אני לא סבור שהם יושבים במרתפי משרד המשפטים וחוככים ידיים בתכנון מזימות להפלת אנשי ימין, ליכודניקים, ש"סניקים, חרדים ומתנחלים. אבל לא ניתן להתחמק מהרושם שאת הסוגיות שלפניהם הם מפרשים יותר כפי שהשקפת עולמם האישית מורה להם ולאו דווקא לפי החוק.

 

הדוגמאות לכך רבות, והמובהקות והמקוממות נוגעות לסירובם מדי פעם לייצג בבג"ץ את עמדת הממשלה או את משרדיה. בלא מעט מהפעמים שבהן נשכר בשל כך עו"ד חיצוני - עמדת הממשלה דווקא התקבלה. כלומר, שופטי העליון קבעו שהממשלה צודקת אף שאחד מאגפי הממשלה החליט מראש שהיא טועה.

 

והרוח הזאת מתקשרת גם למשפט נתניהו. הציבור הימני לא אדיש לאישומים, לעדויות, להקלטות ולפרסומים. נדירים הם אלה, גם בימין, שלא זעים באי-נוחות בכיסאותיהם. אבל המרחק בין אי-נוחות לבין הליך שסופו בהדחת ראש ממשלה הוא עצום. "ישראל השנייה", כפי שמכנה אותה ד"ר אבישי בן חיים, יודעת להכיל מורכבות, בניגוד לישראל הראשונה.

 

נתניהו אינו מושלם, אבל אין פוליטיקאי או עיתונאי שיכול להכחיש את היחסים המורכבים המתנהלים ביניהם כבר יותר מ-200 שנה לאורכו ולרוחבו העולם הדמוקרטי. להפליל את היחסים האלה זו לא בדיחה אלא הפיכה.

 

התחושה בימין היא שגם אם יתפסו את נתניהו חוצה ברגל ברמזור אדום, יימצא הפרקליט שיגיד שזה חמור מאוד, וחבורה של חמורי סבר מסביבו יהנהנו בצדקנות עד שהאדמו"ר שלהם יסביר בתחושת שכנוע עמוקה: "זו לא רק חצייה באור אדום. זה נעשה לאור יום, לעיני כל, זו דוגמה אישית נוראית, זו שחיתות מדרגה ראשונה, הוא חושב שהמדינה היא שלו".

 

תוסיפו לתחושות הללו את העובדה שמערכת אכיפת החוק דולפת יותר ממזגן בקיץ – בעיקר בתיקי ראש הממשלה - וקיבלתם מתכון מושלם להזדהות מוחלטת של הימין עם נתניהו.

 

הרושם המתקבל הוא שמשפטו של שמגר, "על הצדק להיראות", חל על כולם מלבד על מערכת אכיפת החוק. אף אחד אינו מעל החוק, מלבד אנשי מערכת אכיפת החוק, שרשאים לעשות ככל העולה על רוחם במינימום פיקוח או מתן דין וחשבון, ולראייה ההתנגדות העיקשת שלהם לגוף הביקורת על הפרקליטות. כי כשאתה גר במגדל השן, זה אפילו הגיוני.

 

כימנים שרוצים דמוקרטיה, קשה לנו לראות את זה קורה ועוד יותר קשה לתת לזה להימשך. בחרנו בבנימין נתניהו או במפלגות התומכות בו, ואנו חוזים בפרקליטות מנסה לסכל זאת מתוך תודעה כוזבת של "הצלת הדמוקרטיה". במשוואה הזאת אנחנו עם נתניהו, על מלא.

 

  • אבינועם קוטשר הוא פעיל פוליטי במגזר הציוני-דתי

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים