שתף קטע נבחר

חגיגות שבועות ברוח קורונה: ריקוד האמהות והתינוקות הוקלט מראש

בקיבוץ כפר רופין חילקו את החגיגות לשלושה מוקדים כדי לשמור על ריחוק חברתי. במושב רמות נפתלי חגגו עם טרקטורים מקושטים

הריחוק הנדרש בשל מגבלות הקורונה הביא לקיצוץ באירועי חג השבועות בקיבוצים והמושבים. ברבים מהיישובים נערכו החגיגות במתכונת שונה מהרגיל.

 

 

בקיבוץ כפר סאלד שבגליל העליון, לדוגמה, לא ויתרו על ריקוד האמהות עם התינוקות שנולדו השנה החולפת. הריקוד הוקלט ושודר היום לחברים. בכפר רופין שבעמק המעיינות חולק האירוע לשלושה מוקדים ברחבי הקיבוץ. בקיבוץ מוקם מדי שנה מבוך עשוי מחבילות קש. השנה הוגדל המבוך והורחב כדי לאפשר ריחוק חברתי.

 

ישראל נופשת בשבועות, עומסים בכינרת ובכבישים: "חיים רק פעם אחת"

 

במושב רמות נפתלי בגליל העליון נערכה היום תהלוכת הטרקטורים המסורתית, המתקיימת במושב מזה 50 שנה בחג השבועות. לטרקטורים המקושטים הצטרפו טרקטורונים ומכוניות שנסעו ברחבי המושב, כשעליהם ילדים, בני נוער, הורים ואורחי הצימרים הרבים שהגיעו לבלות את החג בגליל. המשתתפים ניהלו גם קרבות מים. בנוסף נערכה במושב תצוגה של טרקטורים עתיקים ומשופצים של האספן יזהר הלוי.

חגיגות חג השבועות במושב רמות נפתלי (צילום: אביהו שפירא)
חגיגות השבועות במושב רמות נפתלי(צילום: אביהו שפירא)
 

חגיגות חג השבועות במושב רמות נפתלי (צילום: אביהו שפירא)
חוגגים שבועות(צילום: אביהו שפירא)

חגיגות חג השבועות במושב רמות נפתלי (צילום: אביהו שפירא)
במושב רמות נפתלי(צילום: אביהו שפירא)

 

 

בקיבוץ הראשון בנגב, רביבים, פרסמו לפני החג בשיתוף המועצה האזורית רמת הנגב תמונות היסטוריות מחג הקציר בשנות החמישים שנשמרו בקפידה בארכיון הקיבוץ. "התמונות מדהימות" מספר ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, "החלטנו לעלות אותן לרשתות החברתיות כדי לאתר את הסיפורים מאחורי התמונות".

קיבוץ רביבים בשנות ה - 50 (צילום: ארכיון קיבוץ רביבים, מועצה אזורית רמת נגב)
טליה ריפמן בצילום מאז בקיבוץ רביבים(צילום: ארכיון קיבוץ רביבים, מועצה אזורית רמת נגב)
 

טליה ריפמן, הילדה הראשונה של הקיבוץ המופיעה באחת התמונות לא הסתירה את התרגשותה מהצצה לנוף ילדותה: "מרגש לראות את התמונה הזאת ולהיזכר בתקופה שבה הכול היה פשוט. ברחבי הקיבוץ. עוד לא היה הגינון המקסים שיש היום אלא רק חול ואבנים אך הייתה לנו ילדות מאושרת ומלאת ביטחון. כל הקיבוץ היה הבית שלנו ללא גדרות וגבולות".

 

חג שבועות הפך בישראל גם לחג החלב. מיליון ליטר חלב ומאה ק"ג גבינות בשנה ברפת הממוחשבת שמפעילים תלמידי תיכון כפר הנוער "כנות" מדרגים אותה במקום הראשון מקרב בתי הספר החקלאיים ובמקום השני מבין רפתות כלל המושבים בכמות החלב ובטיבו בארץ לשנה שעברה. לצד לימודי מתמטיקה, אנגלית והיסטוריה לומדים תלמידי התיכון ב"כנות" מקצוע מדעי החקלאות לבגרות עיונית ומעשית בהיקף של חמש ומפעילים את הרפת .

טליה לוי (צילום:  כפר הנוער כנות)
טליה לוי, תלמידת כפר הנוער כנות(צילום: כפר הנוער כנות)
 

התלמידים חולבים את הפרות ומגבנים גבינות בשיעורים המעשיים וגאים בתוצאות הממקמות אותם בצמרת טבלת מועצת החלב. ליאל יעקב, תלמידת כיתה י', גאה להיות רפתנית: "זו גאווה לדעת שאנחנו שותפים למשהו משמעותי, ובמיוחד כשמגיעים להישג מרשים כזה. אנחנו מגיעים לשתי משמרות בשבוע שכל אחת נמשכת שעתיים וחצי ועושים את כל עבודות הרפת שנהיית יותר ויותר משוכללת וטכנולוגית". אילנה נולמן, מנהלת המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, אמרה כי בכפרי הנוער מתחנך הדור הבא של החוקרים והיזמים בתחום מדעי החקלאות: "משקיעים משאבים בפיתוח משקים חקלאיים מבוססי טכנולוגיה במטרה להקנות לתלמידים ידע חדשני בתחום לצד התנסות מעשית וחוויית למידה משמעותית", אמרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
חוגגים במושב רמות נפתלי
צילום: אביהו שפירא
מומלצים