שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

ביקורת במערכת הבריאות: "לא מפיקים לקחים"

נתניהו נזף בציבור ש"שכח" את הכללים ומזהיר מאפשרות של החזרת ההגבלות. במערכת הבריאות מותחים ביקורת: "במקום לעשות מסיבות עיתונאים - שיילכו למסיבות". באופוזיציה תוקפים את "חוק הקורונה", שיסמיך את הממשלה להטיל הגבלות עד ל-10 חודשים. וגם: אלה בתי הספר שבהם לא ילמדו

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו משנה את הטון, ואחרי שביום שלישי האחרון קרא לישראלים "לעשות חיים", אמש (שבת) הוא נשא דברים בהצהרה מיוחדת בעקבות העלייה במספרי הנדבקים בימים האחרונים. הוא הזהיר שהציבור "שכח" לשמור על הכללים ואמר שאם המגמה תימשך - ייתכן שיהיה צורך להחזיר הגבלות על המשק או על החיים במרחב הציבורי.

 

חשש מגל קורונה שני - סיקור נרחב ב-ynet:

נתניהו: "עלייה תלולה בתחלואה, התרופפות כללית במשמעת"

אין בדיקות, אין מדיניות: מה יקרה בגל השני של הקורונה?

המוני מבלים, בצפיפות ובלי מסכות: "מצפצפים על ההנחיות"

הלימודים בבתי הספר יימשכו, חוץ ממוסדות עם תחלואה

 

במערכת הבריאות יש כאלו שמותחים ביקורת על ההתנהלות בממשלה בימים האחרונים, שכללה גם מסיבת עיתונאים בהולה ביום שישי, בחג השבועות, של מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב. בר סימן טוב אמר שלשום כי נתוני התחלואה האחרונים מתפזרים במוקדים שונים ברחבי הארץ, ואולם אתמול התברר כי חלק ניכר מהמאובחנים האחרונים מקורם בתיכון הגימנסיה העברית בירושלים.

תורי ענק של תלמידים מחוץ לדרייב אין בדיקות הקורונה בירושלים בעקבות התפרצות הנגיף בגימנסיה (צילום: שלו שלום)
בדיקות לתלמידי הגימנסיה העברית בירושלים, שם יותר מ-100 נדבקו בקורונה(צילום: שלו שלום)

שלשום, למשל, 60 בני אדם מתוך 113 שאובחנו כחולים היו מהתיכון הירושלמי. מנתונים שמשרד החינוך פרסם אתמול עולה כי בניגוד לטענת "הפיזור" של בר סימן טוב, מתוך 137 תלמידים ומורים שנדבקו בנגיף - 104 הם מהגימנסיה.

 

"מסיבת העיתונאים הייתה תמוהה ביותר", אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, על אותה מסיבת עיתונאים שכינס ביום שישי בר סימן טוב. "מה בער לכנס מסיבת עיתונאים ביום שישי בערב באמצע החג? אני באמת שואל. אם ידעו שעיקר הנדבקים זה מהגימנסיה, אז למה לא אמרו את זה? ואם לא ידעו, אז איך ייתכן שלא ידעו דבר כל כך פשוט. זה דבר מדאיג ביותר".

 

פרופ' לוין הוסיף: "במקום לעשות מסיבות עיתונאים - שילכו למסיבות שהתקיימו בעיר. אני לא רואה שהפיקו את הלקחים. צריך להפיק את הלקחים ולדבר עם הציבור בגובה העיניים".

בנימין נתניהו (צילום: לע
"התרופפות כללית במשמעת". נתניהו נוזף בציבור(צילום: לע"מ )

לוין הזהיר גם שהתחלפות המנכ"לים במשרד הבריאות עלולה לפגוע בתגובה למשבר. "מצב הדמדומים של חילופי מנכ"לים הוא מצב שרצוי לקצר אותו ככל האפשר כדי שיהיה ברור מי בעל הבית". עם זאת, הדגיש, "חשוב יותר לתחקר מה קרה בגל הראשון כדי להפיק ממנו לקחים. איפה תהליך הלמידה? אם אנחנו לא לומדים אז לא נעשה טוב יותר. בין היתר, יש לדבר עם הציבור בצורה ישרה וישירה ובלי הפחדות".

 

ההתפרצות בגימנסיה העברית: הנגיף הופץ לעוד מוסדות?

למרות הביקורת על דברי בר סימן טוב, אמש גבר החשש שההדבקה בתיכון הגימנסיה בירושלים עברה למוסדות אחרים. אחרי שכבר שלשום החליטו בבית הספר היסודי פולה בן גוריון בירושלים לא לקיים לימודים היום וביום שני - מחשש שחלק מהתלמידים נדבקו מאחיהם ואחיותיהם שלומדים בגימנסיה העברית - אתמול התברר שאחד מתלמידי חטיבת הביניים הרטמן בעיר אובחן כחולה קורונה, לאחר שהשתתף באימון כדורסל יחד עם אחד מתלמידי הגימנסיה.

 

בתי ספר נוספים בירושלים שוועדי ההורים בהם משביתים היום את הלימודים הם בויאר, ליד"ה והניסויי. אמש הורה משרד הבריאות לקופות החולים לערוך סבב בדיקות נוסף לתלמידי תיכון הגימנסיה העברית - בעוד חמישה ימים. גורם באחת מקופות החולים אמר שבמשרד הבריאות סבורים כי יש לבדוק שוב את מי שאובחן כשלילי מפני שייתכן שהוכנס לבידוד עם מי שאובחן כחיובי לנגיף.

בגימנסיה העברית בירושלים נשלחו תלמידים לבידוד מחשש להדבקה בקורונה (צילום: אלכס גמבורג)
"הגימנסיה העברית" בירושלים(צילום: אלכס גמבורג)

 

 

בחולון, תלמיד כיתה ז' מבית הספר קציר אובחן גם הוא כחולה קורונה, לאחר שחש ברע בימים האחרונים. הנהלת בית הספר ועיריית חולון מסרו כי הן נמצאות בקשר ישיר ורצוף עם משרד החינוך ומשרד הבריאות. לאחר תחקיר ראשוני, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, הוחלט שתלמידי ארבע כיתות בשכבה ז', כ- 120 תלמידים, וכן שישה מורים, ייכנסו לבידוד של שבועיים.

 

"המחטף" שנמנע ברגע האחרון

להצהרה שלו אמש הגיע נתניהו אחרי שבדיון עם השרים הוחלט שלא לסגור את כל חטיבות הביניים והתיכונים, כפי שדרשו בדיון קודם ביום חמישי במשרד הבריאות ובמל"ל (המועצה לביטחון לאומי). אחד מאלו שרצו להטיל הגבלות מחודשות הוא בר סימן טוב, שלצד סגירת בתי ספר רצה גם לדחות את יישום ההקלות שעליהן החליטה הממשלה ובכלל זה פתיחת אולמות האירועים והמופעים ב-14 ביוני, שלה מחכים מאות אלפי ישראלים בדריכות.

 

בר סימן טוב רצה להכריז על ההגבלות הללו כבר במסיבת העיתונאים שלו ושל ראשי משרד הבריאות ביום שישי. אלא שברגע האחרון השרים הריחו "מחטף" ומנעו זאת. בר סימן טוב, כאמור, נמצא בדרך החוצה והשפעתו כיום קטנה בהרבה מאשר זו שהייתה לו בשיאה של המגפה בארץ.

משה בר סימן טוב, מנכ
השרים הריחו "מחטף" - וסיכלו אותו. מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב(צילום: דנה קופל)

להתייעצות הטלפונית בין השרים לנתניהו ביום חמישי, משרד הבריאות כבר הגיע עם החלטה שהתקבלה בהתייעצות המנכ"לים לסגור את מערכת החינוך.שר החינוך יואב גלנט דרש להמתין עוד 24 שעות כדי להבין לעומק מהיכן הנדבקים. לאחר שהתברר כי רובם מגיעים מהגימנסיה, הוא אמר כי "אין שום הצדקה לסגור את כל מערכת החינוך בגלל אירוע נקודתי ולא צריך להשליך ממנו על כל הארץ".

 

שר האוצר ישראל כץ הזהיר מהפגיעה הצפויה למשק והמסר המנוגד לקו שהממשלה מובילה כעת של פתיחת המשק והחזרת העובדים לעבודה. גם שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין דחף לבחינה מחודשת - ובשבת משרד הבריאות שינה את עמדתו והסכים שאין לסגור את כלל מערכת החינוך.

 

נתניהו: "הימים הקרובים - ימי מבחן"

בדבריו אמש נתניהו ציין כי ישנה "עלייה תלולה בתחלואה בימים האחרונים". לדבריו, "זה עדיין מעט יחסית למקום שבו היינו אבל זה בפירוש שינוי כיוון. מוקדם מדי לומר אם זה שינוי מגמה כללית אבל לא מוקדם מדי לומר שיש התרופפות כללית במשמעת".

 

ראש הממשלה הזהיר כי "המגפה לא מאחורינו. היא משתוללת בעולם ועדיין כאן בישראל, בינינו ובתוכנו. כיבינו את הלהבות הגדולות של המדורה בארץ אבל נשארו גחלים לוחשות וכל רוח קלה מפיחה בהן אש. אף אחד לא חסין מזה. כל עוד לא נמצא חיסון לנגיף הוא יחזור ויתפשט אם לא נקפיד על כללי הזהירות.

 

 

נתניהו הבטיח להגביר את האכיפה נגד מפרי ההנחיות, וציין שהוא הורה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה להגביר את הפיקוח והענישה על ידי המשטרה. "יש אכיפה מאוד מצומצמת. נשנה את זה באמצעות המשטרה. ביקשתי ממשרד המשפטים לאפשר הפעלת פקחים עירוניים", הוסיף.

 

רה"מ אמר כי הימים הקרובים נקבעו כ"ימי מבחן". הוא התייחס להחלטה להשאיר את בתי הספר פתוחים ולסגור רק כאלו שאותרו בהם התפרצויות, והוסיף: "כרגע החלטנו לא לסגור את כלל בתי הספר. אנו מקווים שלא נידרש לשנות החלטה זו בהמשך".

 

הצהרתו אמש של נתניהו הגיעה לאחר ששלשום התמלא אחד משלושת התנאים שהציב משרד הבריאות להפסקת המשך ההקלות - חזרה ליותר מ-100 נדבקים ביום. שני הקריטריונים האחרים להחמרה מחדש של ההגבלות הם קצב הכפלה של פחות מ-10 ימים במספר המאובחנים ויותר מ-300 חולים במצב קשה.

 

מוקדם יותר אתמול החליטו השרים, בדיון שכינס נתניהו, שלא תהיה סגירה כוללת של חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים, כפי שדרשו בדיון הקודם ביום חמישי גורמים במשרד הבריאות ובמל"ל (המועצה לביטחון לאומי). במקום זאת, הוחלט להתמקד בטיפול נקודתי, ולסגור בתי ספר שבהם התגלתה תחלואה. בנוסף, הוחלט להגביר את היקף הבדיקות במוקדי תחלואה.

המליאה דנה באישור לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק יסוד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ליברמן תוהה: "אולי זה ספין"(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

באופוזיציה מתחו ביקורת על התנהלות הממשלה, ויו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן תהה אם מדובר ב"ספין". לדברי ליברמן, "אי אפשר שלא לתהות האם הדיונים בסוף השבוע על גל שני של קורונה, לא באים כדי להסוות את הקטסטרופה הכלכלית ואת העובדה שמחר תובא להצבעה בישיבת הממשלה ההחלטה להקמת משרדי ממשלה הזויים, בראש ובראשונה משרד רה"מ החליפי, שהוא לא פחות ולא יותר מאשר סידור עבודה ליועצי הקמפיין של כחול לבן. הממשלה ממשיכה לקחת כסף מהמובטלים בשביל להעביר לבטלנים".

 

ביקורת באופוזיציה על "חוק הקורונה"

בתוך כך, אתמול נשמעה גם ביקורת חריפה מהאופוזיציה על כוונת הממשלה לקדם חוק שיסמיך אותה להטיל על הציבור הגבלות לתקופה של עד עשרה חודשים - על מנת שלא תצטרך לעשות זאת, אם תידרש לכך, באמצעות תקנות לשעת חירום.

 

בשיא התפרצות המגפה בישראל נהגו השרים בממשלת המעבר לאשר תקנות לשעת חירום כדי להגביל תנועה של אזרחים ולהסדיר את הגבלות הקורונה מבלי שהכנסת תאשר זאת בדרך הרגילה ובשלוש קריאות. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הסתייג מהפעלת התקנות לשעת חירום, וקרא לראש הממשלה ולשרים לחוקק את ההגבלות באמצעות חקיקה ראשית, כמקובל.

 

 

ביום חמישי פורסם תזכיר החוק המוצע, ואמש שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי היום יכונס "דיון דחוף" עם בכירי משרדו בנוגע לחקיקה, שמטרתה לדבריו "לוודא כי בצד חשיבות העמדתם של כלים אפקטיביים לממשלה לשם המאבק בנגיף, ישמרו זכויות הפרט של האזרחים כך שהפגיעה בהם תהיה מידתית ומצומצמת ככל הניתן".

 

שר המשפטים מסר עוד כי הוא הנחה "לבחון הארכה של התקופה המוקנית להתייחסות הציבור בנוגע לתזכיר החוק שפורסם ביום שישי האחרון, בטרם יובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה".

 

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד מסר בתגובה: "אין שום היגיון לתת לממשלה סמכויות כל כך רחבות לעשרה חודשים. זה כולל מעקבי שב"כ ואפשרות לאסור על הפגנות שאינן נוחות לממשלה. אין הצדקה לתקנות מבחינת הקורונה. עדיף שהממשלה תתרכז בעזרה לעצמאים ולעסקים הקטנים ותנסה להציל את הכלכלה הישראלית".

יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"אין שום היגיון לתת לממשלה סמכויות כל כך רחבות לעשרה חודשים". יו"ר האופוזיציה לפיד(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו מסר: "נתניהו דורס את הדמוקרטיה ובהצעת החוק הדרקונית החדשה הוא רוצה למנוע הפגנות ומחאת אזרחים. נתניהו ניצל את הקורונה והרס את חייהם של שניים וחצי מיליון אזרחים כעת הוא מנסה להעביר חוק שימנע מהם להפגין. נתניהו ינצח כשאנחנו נרים ידיים ואנחנו לא נרים ידיים כי אין לנו ארץ אחרת".

 

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "הצעת החוק הזו מסוכנת ומתאימה לדיקטטורות. החוק פוגע בחירויות הפרט ובזכויות יסוד כמו חופש ביטוי, חופש תנועה, והזכות לפרטיות. החוק הזה מסוכן יותר מהקורונה".


פורסם לראשונה 30/05/2020 23:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלו שלום
בודקים את תלמידי הגימנסיה בירושלים
צילום: שלו שלום
מומלצים