שתף קטע נבחר

הצרות של חסן נסראללה

בין המאבקים בקורונה ובמשבר הכלכלי, מזכ"ל חיזבאללה מאבד מכוחו. מקומו בארגון בולט פחות, וההחלטות המבצעיות מתקבלות בדרג הפיקודי

 

חסן נסראללה בנאום לאחר התקיפה הישראלית (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ביום רביעי האחרון, חצי שנה אחרי שנכנס לתפקידו כראש ממשלת לבנון, יצא חסן דיאב, יחד עם שרת ההגנה זיינה עכר והרמטכ"ל ג'וזף עאון, לביקור בנאקורה, אצל נציג יוניפי"ל הבכיר סטפנו דל קול. הביקור הזה, לא הרחק מראש הנקרה, לא נפל בהפתעה על ישראל שהחליטה לא להפריע. דיאב, מחושב וזהיר בהתבטאויותיו, חזר אל החלטת האו"ם 1701 וטען שארצו מקפידה על ריבונותן של לבנון וישראל – אבל התחמק מתגובה על ההפרות של חיזבאללה ומיד האשים את ישראל בניסיונות בלתי פוסקים "לזעזע את היציבות" בארצו.

 

 

ככה זה עובד: יממה לפני המפגש בנאקורה האשים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את ישראל ואת ארה"ב בהפעלת לחץ על יוניפי"ל להרחיב עוד יותר את סמכויותיו בדרום לבנון. "לא אכפת לנו", אמר נסראללה, "אם יוניפי"ל יגדיל או יצמצם את סמכויותיו. אנחנו מצידנו נמשיך לגונן על לבנון נגד ניסיונות ההשתלטות של ישראל".

 

הנוכחות החזקה ביותר של חיזבאללה, באמצעות לוחמים חמושים וסוכנים בבגדים אזרחיים, מקובעת בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות. איש לא יכול להיכנס ולצאת בלי שפרטיו המזהים ייבדקו במחלקה 7 של הארגון. מי ששמו מנצנץ – צפוי להסתבך. חיזבאללה מחפש "סוכנים" או "שליחים" ישראלים, וגם שורה ארוכה של אישים מהעולם הגדול, שנגדם הוצאו צווי תשאול.

 

אלא שלבנון משוועת עכשיו לסיוע כלכלי. המצב החמיר בעקבות הקורונה, ועשרות אלפי מובטלים חדשים יצאו לרחובות, להפגין נגד הממשלה ונגד השחיתות בצמרת. די להעיף מבט בבתיהם המפוארים מאוד של כל אחד משרי הממשלה, כדי להבין איך מתנהלים העניינים. השרה עכר, למשל, מתגוררת בבית מרווח בצמוד לווילה העצומה של סעד חרירי, המיליארדר וראש ממשלת לבנון עד לאחרונה. כשנכנסה לתפקיד הבכיר אחרי שחרירי התפטר, לקחו את אנשי הביטחון שלו והעבירו אותם אליה.

 

אף אחד לא קונה את המספרים שמתפרסמים בביירות על חולי הקורונה. לפי הדיווח אתמול, 1,172 חולים ועשרות בודדות בלבד של חולים קשים או מתים. אבל לא לשכוח את שרשרת המטוסים שנחתו מאיראן, עם חולי קורונה, והובהלו לטיפולים רפואיים בלבנון. אף אחד לא יודע עד היום כמה מתו, כמה הדביקו אזרחים לבנונים וכמה מאושפזים בבתי החולים.

 

המצב הכלכלי הקשה ייצר תמונת מצב חדשה, כשלוחמי חיזבאללה התערבבו ברחובות עם מפגינים נוצרים ומוסלמים סונים. כולם מחפשי פרנסה, כולם באים ממשפחות רעבות ולא רואים פתרון. נגיד הבנק הלאומי של לבנון, ריאד סלאמה, הוא הכתובת למגעים עם הגופים הבינלאומיים. אלא שצרפת עסוקה בקורונה שלה, סעודיה שומרת מרחק וגרמניה מציבה תנאים קשים בעניין מעורבות חיזבאללה.

 

אולם חשוב מאוד לשים לב: בין המאבקים בקורונה ובמשבר הכלכלי, נסראללה הולך ומאבד מכוחו. בתוך הארגון הוא תופס מקום בולט פחות, וההחלטות המבצעיות, אם יש עכשיו כאלה, מתקבלות בדרג הפיקודי, מול איראן. נסראללה יושב במקום המסתור הגלוי שלו, יש לו זמן לקרוא תרגומי עיתונות ישראלית, לרשום הערות ולהשמיען בנאומיו המוקלטים. בביירות, כמעט לא מתעניינים בנסראללה, במדינות ערב זוכרים אותו בקושי ורק אצלנו עוקבים אחריו. ישראל, הוא יודע, יכולה לחסל אותו כמעט בכל רגע נתון. הוא גם מבין מדוע ישראל לא מתאמצת.

 

  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים