שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

סגן שר הבריאות: "חייבים ללכת למהלך משמעותי של בדיקות סקר"

בריאיון לאולפן ynet טען ח"כ יואב קיש כי בכוונת המשרד לקדם את מבצע הבדיקות הסרולוגיות לגילוי נוגדני הקורונה, שהתעכב אף שנרכשו כ-250 אלף ערכות: "אני לא יודע מה שר הבריאות מתכנן לעשות, מאמין שזה יקרה בקרוב". לגבי הדגימות הרגילות: "יש יכולת ל-15 אלף בדיקות ביום, הציבור לא מגיע". על המשך פעילות מערכת החינוך: "החלטה נכונה"

  

סגן שר הבריאות יואב קיש טען היום (א') בריאיון לאולפן ynet כי הירידה בהיקפי בדיקות הקורונה קשורה בציבור ש"לא מגיע להיבדק". על תוכנית בדיקות הסקר הסרולוגיות, שהוביל מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב במטרה לשרטט תמונה מקיפה של שכיחות הנגיף בישראל, הוא אמר: "אני מאמין שצריך ללכת למהלך משמעותי ושזה יקרה בקרוב".

 

יואב קיש (צילום: אבי מועלם )
"יש יכולת לבדיקות, הציבור לא מגיע". יואב קיש(צילום: אבי מועלם )

"אני לא יודע מה צופן השבוע הקרוב", אמר קיש, "שאלת המפתח היא מה יקרה בבתי הספר ובמערכת החינוך בכלל, האם נראה מקרים נוספים כמו ההתפרצות בגימנסיה העברית בירושלים או שמדובר באירוע נקודתי? אנחנו לא טעינו בכך שאפשרנו למערכת החינוך לפעול כרגיל. זו הייתה ההמלצה שלנו במשרד הבריאות. אנחנו צריכים להיות עם היד על הדופק, אנחנו בשבוע של מבחן".

 

נתניהו: "עלייה תלולה בתחלואה, יש התרופפות כללית במשמעת"

ראשי מעבדות: "ללא כוח אדם לא נוכל לערוך עוד בדיקות"

הבדיקות הסרולוגיות: כך יגלו בדיקות הדם אם אתם מחוסנים לקורונה

גורמים במשרד הבריאות: "לא יודעים מתי נתחיל בביצוע הבדיקות הסרולוגיות"

לאחר הצהרת נתניהו - ביקורת במערכת הבריאות: "לא מפיקים לקחים"

דו"חות וסגירת מועדונים בתל אביב ובחיפה: "לא נאפשר את ההפקרות"

 

- שוב אנחנו נמצאים בנקודה שבה מספר בדיקות מאוד נמוך. איך אפשר לפקח על מה שקורה בחברה אם לא עושים בדיקות?

"צריך להבין שהחוסר בבדיקות קשור לכך שהציבור לא רוצה להיבדק, אולי זה קשור למנטליות ולחשיבה שכבר אין קורונה, ואז נוצר מצב כמו אתמול למשל שזו הייתה שבת ובדרך כלל כמות הבדיקות יורדת. אנחנו עומדים על סדר גודל של 1,000 בדיקות, עכשיו המערכת מסוגלת לבצע גם 15 אלף בדיקות יומיות.

 

"כל מי שרוצה כיום יכול ללכת לקופת החולים שלו ולקבל בדיקה", הוסיף קיש. "יש יכולת לבדיקות, הציבור לא הולך. אני קורא לכולם להיבדק, כל מי שלא מרגיש טוב או חושב שאולי היה במגע עם חולה מאומת".

 

- הכוונה לבדיקות הסקר, הסרולוגיות.

"נושא בדיקות הסקר ייכנס ומאוד בקרוב. זה נכון שעד עכשיו זה לא נעשה, אנחנו נכנסנו למשרד ואנחנו דוחפים לזה חזק מאוד. אני מאמין שזה יקרה בקרוב".

 

- אתם תדחפו לזה? אלפי בדיקות מדי יום שיסקרו את החברה הישראלית?

"אני שוחחתי על זה עם השר אדלשטיין, אבל אני לא יודע להגיד לך בדיוק מה הוא רוצה לעשות. אני מאמין שצריך לעשות מהלך משמעותי של בדיקות סקר, אני יודע שהמערכת מתכווננת לזה ואני מאוד מקווה שאחרי שנקיים על כך דיון מסודר במשרד, הדבר הזה יקרה. אני קצת זהיר, אבל מרגיש שלשם נושבת הרוח".

 

- כמה מרחב תמרון נתתם לעצמכם?

"אתמול נערכו רק כ- 1,000בדיקות ואובחנו עוד 25 נשאים חדשים. מדובר ב-2.5% שזה גבוה. בתקופת הדעיכה אנחנו היינו על 0.4% או 0.5% של חולים מאומתים, ביום שאובחנו יותר מ-100 נשאים כבר היינו באזור של 6-7%".

 

  (צילום: MCT)
המעבדות: "ללא כוח אדם לא ניתן לבצע עוד בדיקות"(צילום: MCT)
 

הצהרה מפלגת ימינה (צילום: אלכס קולומויסקי)
"המדיניות צריכה להיות הפוכה, כמה שיותר לבדוק". בנט(צילום: אלכס קולומויסקי)

יש לציין כי ביום רביעי האחרון ראשי המעבדות בישראל הודיעו  למשרד הבריאות כי בהיעדר תוספת כוח אדם - לא ניתן יהיה להוציא לדרך את הסקר הארצי של הבדיקות הסרולוגיות.  ב-ynet פורסם לאחרונה כי מבצע הבדיקות סובל מעיכובים, אף שנרכשו כ-250 אלף ערכות לבדיקות סרולוגיות.

 

בתוך כך, יו"ר ימינה נפתלי בנט מתח ביקורת על מצב הבדיקות כיום, וכתב קודם בטוויטר כי "המדיניות חייבת להיות הפוכה: כמה שיותר לבדוק". הוא ציין כי נתניהו הכריז בזמנו על יעד של 30 אלף בדיקות - שלא מומש. "צריך לעודד ואף לחייב בדיקות, לא לסרב לבצע. מדיניות עצלנית זו תוביל להפעלה מיותרת של הפטיש - סגירה מחדש של ישראל והרס מיותר של פרנסה".

 

- אתה חושב שההחלטה להמשיך את פעילות מערכת החינוך היא נכונה?

"זו הייתה המלצה שלנו במשרד הבריאות בנקודת הזמן הנוכחית לא לסגור את כל מערכת החינוך, או את חטיבות הביניים כפי שחשבו, מכיוון שאנחנו עדיין לא יודעים אם מדובר בתופעה או במקרה נקודתי. אנחנו צריכים להיות עם היד על הדופק השבוע הזה, והיה מאוד חשוב שראש הממשלה קרא לציבור לשמור על ההנחיות – מסכות, ריחוק, היגיינה. אם נשמור על כך אולי נוכל לשמר שגרת קורונה טובה. אם לא נשמור, אנחנו במקום אחר. לגבי מערכת החינוך, אנחנו עדיין בשבוע של מבחן".

 

- איך אפשר להקפיד על הכללים אם אין אכיפה מספיק חריפה?

"אני חושב שלא כל דבר נשען על אכיפה עונשים ודו"חות. יש משמעות כבדה ביותר להבנה של הציבור שהקורונה לא נגמרה. חשבנו שאולי מזג האוויר, החום, יהרוג את הקורונה, זה לא המצב. אנחנו יודעים בוודאות שיש עדיין מוקדים ויש אפשרות לתחלואה והדבקה, ראינו את זה. לכן באירוע שכזה אני חושב שיותר מאכיפה - מה שחשוב זה מודעות ציבורית, שאנשים יידעו שאם אנחנו לא נשמור על ההנחיות אנחנו יכולים ללכת אחורה".

מבלים במסעדות ובפאבים (צילום: מוטי קמחי )
"אל תלכו למועדונים, אתם מסכנים את חייכם"(צילום: מוטי קמחי )

 

בהתייחס לתיעודים שפורסמו בין היתר ממועדוני לילה בכמה ערים, שבהם נראו המוני מבלים ללא מסכות שלא שמרו על מרחק, אמר קיש: "אל תלכו למועדונים, אתם מסכנים את חייכם ואת החיים של הקרובים שלכם, ההורים, סבא וסבתא".

 

הוא ציין כי אם לא תהיה ברירה, תחול אכיפה משמעותית. "הציבור חייב לדעת שאסור להתנהג כאילו שנגמרה הקורונה, אנחנו צריכים להתרגל לשגרת קורונה וזו שגרה אחרת. אתה פוגש חבר שלא ראית כבר חודש - אתה לא מחבק אותו ולא לוחץ לו את היד, אלא מחייך ואומר לו שלום, ואתם יושבים שני מטר אחד מהשני ומדברים עם מסכות. ככה אנחנו צריכים להתנהג וזה לא קורה, לכן ראש הממשלה אמר אתמול בצורה הכי ברורה שחייבים לשנות את ההתנהלות. זה היה מסר מאוד חשוב".

 

- כמה אתם מוטרדים מהתחלואה בקרב העובדים הזרים?

"אנחנו מאוד מוטרדים. זו אוכלוסיה רגישה להדבקה בקורונה בגלל אופי המחייה שלה, עם צפיפות מאוד גדולה, חיי קהילה מאוד מגובשים, ואולי גם יכולת כלכלית מוגבלת בצורה כזו או אחרת. בשילוב הדברים האלה, כולל נגישות מורכבת יותר בנושא השפה, אנחנו מתמודדים עם הקשיים. כיום אנחנו מאפשרים לעובד זר שרוצה להיבדק לעשות זאת. אנחנו רוצים שזה יקרה גם באמצעות פנייה לקרובים שלהם ובשפות שהם מבינים. אין ספק שזה עוד קושי שאנחנו חייבים להתמודד איתו".

 

- שאלה אחת פוליטית. החריקות בקואליציה - זה יכול להחזיק מעמד ככה?

"אני חושב שיש איזשהו גישוש, של איך מתחילים לעבוד בסופו של דבר. זה ברור לכולם שאנחנו רצינו ממשלת ימין, והם רצו להחליף את ראש הממשלה, והתקבלה החלטה ללכת לממשלת אחדות. החריקות האלה לדעתי הן דבר טבעי, אני חושב שהן ייעלמו ככל שהזמן יעבור ואני מאוד מקווה שאכן נצליח לממש את המדיניות. בתקופה זו של אתגר הקורונה, ובכלל אחרי שלוש מערכות בחירות, אני חושב שיציבות פוליטית נחוצה מאוד למדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
סגן שר הבריאות יואב קיש
צילום: אבי מועלם
מומלצים