שתף קטע נבחר

השר אוחנה: "לזהות בעלי מוגבלויות בשטח, לא להביא לכאן את מיניאפוליס והפוגרומים"

השר לביטחון פנים התייחס בכנסת לפרשת מותו של האוטיסט איאד אלחלאק מירי שוטרים במזרח ירושלים: "למשפחה מגיע חיבוק. צריך לבדוק איך לאבחן בשטח בעלי מוגבלויות, מהם הניואנסים". על מקרה אחר אמר: "כשהוא קופץ עליו, אמורים לעשות לו אבחון פסיכיאטרי?"

 

 

 

"מגיע למשפחה חיבוק - ואסור להביא לכאן את מיניאפוליס והפרעות": השר לביטחון פנים התייחס היום (ד') לראשונה באריכות יחסית לפרשת מותו מירי שוטרים במזרח ירושלים של איאד אלחלאק, בעל מוגבלות על הספקטרום האוטיסטי. בתשובה לשאילתא שהועברה אליו על ידי ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), אמר השר אמיר אוחנה כי "מדובר באירוע שנמצא בחקירה אז התשובה היא קצרה אי אפשר לפרט מעבר למה שאקריא מיד".

ההפגנה בירושלים מהומות בארה
(צילום: שלו שלום, AP)
 

"מדובר באדם מסכן, במשפחה מסכנה", הוסיף השר אוחנה. "אני לא חורץ דין, אבל מגיע למשפחה הזו חיבוק. צריך לבדוק זיהוי בעלי מוגבלויות, אבחון בשטח של בעלי מוגבלויות, אולי יש ניואנסים שאפשר להבין במטרה למנוע הישנות של מקרים כאלה. יש כבר עבודת מטה ואני מתכוון לקדם אותה".

 

הוא קרא בתשובתו שהמליאה כולה תתאחד בקריאה "לא לאלימות נגד שוטרים, לא לאלימות נגד אזרחים. בדרך כלל, מניסיוני, השוטרים פועלים במסגרת של הגנה עצמית". בהמשך קישר למהומות בארצות הברית: "אני מקווה שזה גם ייפול על אוזניים קשובות, ולא לנסות להביא לפה את מיניאופוליס והפרעות והפוגרומים. אני חושב שאנחנו במצב טוב יותר, צריך לשמור על הדבר הזה, על החיים המשותפים בינינו".

אמיר אוחנה (צילום: ערוץ הכנסת)
"צריך לעשות אבחון בשטח של בעלי מוגבלויות". אמיר אוחנה (צילום: ערוץ הכנסת)

Iyad Halak  ()
"מדובר באדם מסכן, במשפחה מסכנה". איאד אלחלאק

בשאילתא שהגיש ח"כ ג'בארין, ציין גם את הירי בחודש שעבר במוסטפא יונס, בכניסה לבית החולים תל השומר, לאחר שדקר מאבטח: "פגשתי באותו היום את המשפחה. הכאב גדול, האובדן גדול. כאשר אימא שלו עמדה לידו וראתה בעצם את הכל. ואני משתמש בביטוי 'הוצאה להורג' כי אני, כמו רבים אחרים, ראיתי את הסרטון שמתעד את מה שהיה. בחור חסר ישע, מנוטרל, ברמה הפיזית שכוב על הכביש ויורים בו מכל הכיוונים. יריות קטלניות. אפשר היה למנוע את האובדן הגדול הזה. המשפחה הגישה בקשה למינוי שופט חוקר. עדיין הבקשה תלויה ועומדת ואני מקווה שהיא גם תתקבל".

 

השר לביטחון הפנים אמר בנוסף כי הוא מעוניין להתייחס לדברי ח"כ סעיד אל-חרומי בנוגע למקרה אחר, "למה שהוא כינה "האלימות של השוטרים", ובין היתר הוא דיבר על מקרה שקרה בראש העין, שגם הוא צולם. אדם התנפל עם סכין על שוטר וניסה לדקור אותו. פירושו של דבר, ניסה לרצוח אותו. כשהוא קופץ עליו, הוא אמור לעשות לו אבחון פסיכיטארי? הוא אמור לדבר אליו בנועם?".

 

"עלינו לקרוא לציבור לא להתנהג באלימות, אמר השר. "זה לדעתי מסר שצריך לחצות מפלגות. כולנו אזרחי ישראל, כולנו מבקשים מאזרחי ישראל לשמור חוק. אנחנו קובעים את החוקים ולכן כשמישהו מנסה לרצוח בסכין, אבל לא זה מה שהייתי מכנה אלימות שוטרים".

 

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מתח ביקורת על דבריו של אוחנה וכתב בחשבון הטוויטר: "קודם תפסיקו לרצוח חפים מפשע בגלל שהם ערבים, אחר כך תדבר איתנו על אבחונים רפואיים". 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלו שלום, AP
מהומות בארה"ב ומחאה בישראל
צילום: שלו שלום, AP
מומלצים