שתף קטע נבחר

 

סגן שרת התחבורה: "העלייה בקורבנות הכלים החשמליים - מאותה סיבה שיותר ילדים טובעים בבתים"

אורי מקלב מיהדות התורה, שמכהן כסגנה של מירי רגב, הסביר את העלייה בנפגעים בקרב רוכבי כלים חשמליים במחיר ובזמינות של הכלים. כדוגמה, ציין את העלייה בטביעות בקרב ילדים ופעוטות בבריכות פרטיות. בעמותת "אור ירוק זעמו על ההשוואה: "הכביש הציבורי נמצא באחריות המדינה"

 

 

מקלב משווה בין העלייה בתאונות למקרי הטביעה בבתים    (צילום: ערוץ הכנסת)

מקלב משווה בין העלייה בתאונות למקרי הטביעה בבתים    (צילום: ערוץ הכנסת)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

  

סגן שרת התחבורה, אורי מקלב מיהדות התורה, בחר לקשור הבוקר (רביעי) בין העלייה בנפגעים ובהרוגים בכבישים לעלייה בשימוש בכלים הממונעים - והשווה את הנתונים הקשים לעלייה במקרי המוות של ילדים בבריכות פרטיות - כאילו מדובר בגזירת גורל ולא במחסור החמור בתשתיות שאמורות להגן על הרוכבים. הוא אמר את הדברים בכנסת בעקבות שאילתות דחופות ששלחו חברי כנסת למליאה בעניין הטיפול בתשתיות עבור רוכבי הכלים החשמליים והאופנועים.

 

אורי מקלב (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
סגן שר התחבורה, אורי מקלב(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
 

 

 

חצי יממה קטלנית בכבישים

רוכב אופניים חשמליים נדרס בכביש 5: הנהגת חשודה בנהיגה בשכרות

שני רוכבים נהרגו בהפרש של שעה וחצי ביפו ובכביש 431

 

"יש היום הרבה יותר מקרים של טביעת ילדים ופעוטות בבריכות פרטיות, מה שלא היה לפני כמה שנים", הסביר סגן השרה. "התשובה היא שהשימוש והגידול במספר הבריכות בהרבה בתים צמודי קרקע וצימרים, מביא לעלייה הגדולה בטביעה, ובהשוואה רואים גם את התאונות של האופניים והקורקינטים החשמליים", אמר מקלב שאף הדגיש את מחירם הזול יחסית של הכלים החשמליים.

 

עם זאת, מקלב אמר כי תאונות במעורבות אופנוע זה "אירוע אחר לגמרי". סגן השרה ציין כי בעוד ש-2018 נגמרה עם 44 רוכבים שנהרגו - ב-2019 המספר זינק ל-66 הרוגים. "הכל שאלה של תקציב ואכיפה מוגברת", אמר מקלב שבכל זאת אמר כי בעשור האחרון נרשמה עלייה של 40% בשימוש באופנועים על הכבישים. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת 2020 נהרגו 27 רוכבים - בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד עמד המספר על 21 הרוגים.

 

זירת התאונה (צילום: באדיבות איחוד הצלה)
זירת תאונה באשדוד(צילום: באדיבות איחוד הצלה)

מקלב פירט על הפעולות שהמדינה נוקטת בהן כדי להפחית את מעורבותם של הרוכבים על הכלים החשמליים בתאונות, בהן הצורן לקבל היתר נהיגה, קמפיינים הסברתיים, רפורמה בחינוך התעבורתי והקמת מטות בטיחות ומרכזי הדרכה ברשויות המקומיות.

 

בתגובה לסגן השרה, שאל חבר הכנסת בועז טופורובסקי מיש עתיד אם משרד התחבורה מתכוון לחייב רשויות מקומיות לסלול כבישים ייעודיים לכלים החשמליים - או רק להציע להם. "האמירה שיש יותר אופנועים ואופניים חשמליים אז יש יותר תאונות - היא בעייתית מאוד", אמר חבר הכנסת.

 

בועז טופורובסקי (צילום: סנטרל הפקות, אלי מנדלבאום)
בועז טופורובסקי(צילום: סנטרל הפקות, אלי מנדלבאום)

"העברנו תקנות לשימוש בצבע מיוחד לכביש שמונע החלקת אופנועים, וטיפול בסיבובים מסוכנים בפסי הגנה. מה משרד התחבורה מתכוון לעשות בנושא?", שאל טופורובסקי. בתגובה לכך, סגן השרה ענה כי מרבית תאונות האופנוע הן תאונות עצמיות ואולם בדיוק למקרים כאלו נועדו פסי ההגנה, שכפי שפורסם אתמול ב-ynet התקנתם הוקפאה בשל היעדר תקציב. בעניין שבילי האופניים ציין: "נקווה שנוכל לחייב את הרשויות המקומיות ולתת תקציבים גדולים יותר כדי שנוכל להתגבר על התאונות הקשות והמחרידות האלה".

 

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, תקף את ההשוואה של סגן השרה ואמר כי זה "לא נכון להשוות פעולה שאדם עושה בביתו הפרטי לבין פעולה שאדם עושה בכביש הציבורי הנמצא באחריות המדינה. משרד התחבורה אישר בשנים האחרונות כניסה של מאות אלפי זוגות של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים מבלי להתאים את התשתית עבורם, ובהיעדר שבילי רכיבה בטוחים, הרוכבים נאלצים לרכוב על המדרכה בין הולכי הרגל או על הכביש בין כלי הרכב".

 

זירת תאונת הדרכים ברחוב משה דיין בתל אביב בה נפגע ילד בן 14 במהלך נסיעה על קורקינט חשמלי (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

קיטה ציין כי "המציאות בכבישים היא שרבים רוכבים ללא קסדה בניגוד לחוקי התנועה, תוך סיכון חייהם וחיי הולכי הרגל. המשרד לבטיחות בדרכים חושב שניתן לפתור הכול בעזרת פרסומות. יש גבול גם להטלת האחריות על הרוכבים מבלי לקחת אחריות ולטפל באופן אמיתי ושורשי במספר הנפגעים הגבוה בתאונות אופניים חשמליים".

 

ואולם, לא רק במשרד התחבורה ניסו לטשטש את הקשר בין תשתיות והרוגים. אמש, יעל עבאדי מאגף התקציבים של משרד האוצר הודתה בוועדת הכלכלה של הכנסת כי נדרש "מאמץ משותף של ראשי הרשויות להקצאת שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית, כפי שנעשה בעולם".

 

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי, השיב לה כי "ניסיתי להבין איך באמצע המשבר את רוצה מראשי הרשויות מאמץ בסוגיית שבילי האופניים". עבאדי השיבה כי "הרבה רשויות בעולם הקצו נתיבים נוספים לשבילי אופניים כדי לעודד נסיעה בהם", אך חבר הכנסת יבגני סובה העיר לה: "זה רק לפנאי, זה לא אמסטרדם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
אורי מקלב
צילום: אבי מועלם
מומלצים