שתף קטע נבחר

אחרי עשרה ימים ללא נדבקים בבתי אבות: קורונה בבית חולים שיקומי בירושלים

שלושה עובדי הנהלה במרכז הרפואי "הרצוג" בירושלים אובחנו עם קורונה, והביקורים נאסרו. בתוך כך, פעילי המאבק המשפחות של דיירי בתי האבות מאיימים במחאה נגד משרד הבריאות בשל נוהלי הביקורים: "אם יהיה גל שני לא נסכים להסגר"

אחרי עשרה ימים שבהם לא אובחנו חולי קורונה בבתי האבות, הבוקר (רביעי) התבשרו שלושה עובדים בבית החולים השיקומי "הרצוג" בירושלים, בהם מנהל המוסד, מנהל האחזקה והמזכירה, על כך שנדבקו בנגיף. הכניסה למבקרים נאסרה. כך עלה בדיון סגור של "מטה אבות ואימהות" במשרד הבריאות, שמרכז את הטיפול במוסדות הייעודיים.

מרכז רפואי הרצוג (צילום: יואב דודקביץ)
המרכז הרפואי "הרצוג"(צילום: יואב דודקביץ)

מהמרכז הרפואי "הרצוג" נמסר בתגובה: "בימים האחרונים התגלו במרכז הרפואי בירושלים, מספר עובדים חיוביים לנגיף הקורונה. אף אחד מהם אינו מתוך הצוותים המטפלים במחלקות או מהמאושפזים, כולם מאנשי האדמיניסטרציה והלוגיסטיקה. יצוין, אף מטופל לא נחשף לעובד של המרכז הרפואי הרצוג שנמצא חיובי לקורונה. יחד עם זאת, על מנת לוודא שלא נמצאים חולים במחלקות האשפוז, הוחלט בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, לערוך בדיקה לכלל העובדים והמאושפזים. הבדיקה החלה ותסתיים מחר".

 

מחאה נגד נוהל הביקורים בבתי אבות: "מזיק לא פחות מקורונה"

בתוך כך, פעילים ממאבק משפחות הדיירים מתחו ביקורת על כך שלמרות השיפור במצב התחלואה בבתי האבות, נוהל הביקורים לא השתנה - והדבר מזיק לקשישים לא פחות מהקורונה, לדבריהם. אנשי המטה פנו לשר הבריאות יולי אדלשטיין בקריאה לשינוי הנוהל - ואיימו ביציאה למחאה "חסרת תקדים" נגד המשרד. הם הודיעו כי החלו בהליך להגשת עתירה לבג"ץ.

 

הקורונה בבתי אבות - כתבות נוספות:

תביעת המיליונים של משפחות נפטרי "משען": "מחדל גדול"

15 מטופלים ועובדים במוסד שיקומי ברמת גן נדבקו בקורונה

איגוד בתי האבות דורש 150 מיליון שקל בחודש למוסדות הסיעודיים

 

"לאחר כמעט שלושה חודשי נתק, חלה הידרדרות חדה במצבם של הקשישים, בעיקר הסיעודיים", כתבו הפעילים לשר וטענו כי "מבחינה משפטית, הסגר שהוטל על יקירנו נעשה ללא סמכות חוקית ונוגד חוקי יסוד ואת חוק האפוטרופסות וחוק זכויות החולה".

 

נכון להיום, כ-40% מהנפטרים מקורונה בישראל התגוררו ב-23 בתי האבות ובמקבצי דיור מוגן. כאשר במרבית המקרים מקור ההדבקה היה אצל אנשי הצוות. 109 אנשי צוות הדביקו 274 דיירים, שמתוכם נפטרו 93 דיירים. 14 דיירים נדבקו בבתי החולים ו-9 דיירים שנדבקו בבתי החולים חזרו למוסד חולים והדביקו 61 אחרים.

 

 

 

לפי קרובי המשפחה, באף אחד מהמקרים מקור ההדבקה לא היה מבן משפחה או מאדם קרוב שהגיע לביקור. "ימי הסגר נגמרו, גם אם יהיה גל שני לא נסכים להסגר", אמר ד"ר אוריין יצחק, שסבתו מתגוררת בבית אבות בפתח תקווה. "בבתי אבות עם התפרצות, צריך להמשיך עם הסגר, הדגיש.

 

הנוהל הקיים היום החל כשאושרו הביקורים בחודש אפריל ומאפשר ביקורים בתיאום מראש, של בן משפחה או אפוטרופוס אחד, מחוץ לבית האבות ולזמן מוגבל. בקרב משפחות הדיירים עולה שוב ושוב הטענה כי ישיבה מחוץ למוסד, בשמש או בקור, אינה נוחה, והרישום המקדים לא מאפשר הגעה לעיתים קרובות יותר. כמו כן, טענו כי צמצום האינטראקציה בין המשפחות לקשישים, מביא לפגיעה קשה בהם.

 

"במשך כמעט שלושה חודשים ההורים שלנו והסבים והסבתות נמצאים בהסגר, כשהנזקים שנגרמו להם גדולים יותר מסגירת המוסדות עצמם- אנחנו חשופים לפצעי לחץ, דיכאון, דלקות בשתן ונסיגה קוגנטיבית אצל אלפי קשישים", אמר ד"ר יצחק.

 

לדבריו, אגף הגריאטריה במשרד הבריאות הורה לעצור את הנוהל החדש המאפשר את הביקורים בבתי האבות, בטענה שהוא מתעכב בשליחת הנוהל לייעוץ משפטי. "ברצוני להזכיר לראש האגף ד"ר אירית לקסר כי על אף סמכויותיה המוקנות לה בתקנות המשרד, ביטלה הממשלה את סמכות שיקול הדעת שלה וסמכויותיה לנוכח הכשלים האיומים שהמשרד ביצע בראשית המגיפה, והסמכות הועברה למטה חיצוני שיוכל להתעלות על כשלי המשרדים המעורבים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ
המרכז הרפואי "הרצוג"
צילום: יואב דודקביץ
מומלצים