שתף קטע נבחר

הנשיא ש"אלוהים בחר בו" מת מהתקף לב

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה, אוונגליסט שניהל משטר רצחני 15 שנה, חש ברע אחרי צפייה בכדורעף ומת בביה"ח. תחת שלטונו הגדיר האו"ם את בורונדי "בית מטבחיים" והיא דורגה כאחת מ-3 המדינות העניות בעולם. תושבים חושדים שמת מקורונה: דווח שאשתו נדבקה והוטסה לקניה

ממשלת בורונדי שבאפריקה הודיעה הערב (יום ג') כי הנשיא פייר נקורונזיזה מת מהתקף לב. נקורונזיזה, אוונגליסט שהאמין כי נבחר על-ידי אלוהים לשלוט בארצו, כיהן כנשיא במשך 15 שנה שלפי פעילי זכויות אדם התאפיינו במסעות דיכוי, רצח והתעללויות במתנגדיו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה מת (צילום: AFP)
נקורונזיזה. נציג האו"ם גורש(צילום: AFP)

 

 

לפי הודעת הממשלה, ביום שבת צפה הנשיא נקורונזיזה במשחק כדורעף ובאותו לילה חש לפתע ברע ונלקח לבית החולים. שם הידרדר מצבו, והוא עבר התקף לב – ומת. עם ההודעה על מותו הערב הוכרזו בבורונדי שבעה ימי אבל.

 

החלטתו של נקורונזיזה בשנת 2015 להתמודד על כהונה נוספת – שלישית במספר – כנשיא, והצלחתו בהתמודדות הזו, הובילו את בורונדי למשבר קשה: בעימותים אלימים שפרצו אז במדינה נהרגו לפחות 1,200 בני אדם, ומאות אלפים נעקרו מבתיהם. השלטונות יצאו באותם ימים למבצע דיכוי נגד האופוזיציה וכלי התקשורת.

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה מת (צילום: AP)
רץ לכהונה שלישית למרות ההגבלה בהסכם השלום. הנשיא שמת(צילום: AP)

בורונדי, שהבנק העולמי מדרג אותה כאחת משלוש המדינות העניות בעולם, נתונה כעת לסנקציות מצד הגורמים המרכזיים שתרמו לה כספים עד לאותה העת. התרומות למדינה נעצרו בין השאר בעקבות דו"ח של האו"ם שבו נקבע כי בבורונדי מנהלים כוחות הביטחון ופעילים של מפלגת השלטון מעשי אונס ורצח ועינויים נגד יריבים פוליטיים.

 

בשנת 2017, בעקבות פתיחת חקירה נגדה, פרשה בורונדי מבית הדין הפלילי הבינלאומי, ובשנה שעברה היא סגרה את משרד האו"ם לענייני זכויות אדם שפעל בתחומיה. משרד זכויות האדם של האו"ם בבורונדי דיווח על יותר מ-300 מקרים של הוצאות להורג ללא משפט במדינה, וראש נציבות זכויות האדם של האו"ם זייד ראאד אל-חוסיין כינה את בורונדי "אחד מבתי המטבחיים הפעלתניים ביותר של בני אדם בעידנים האחרונים".

 

אלוהים שומר מהקורונה

לאחרונה מצא עצמו הנשיא נקורונזיזה תחת ביקורת קשה גם בעקבות האופן שבו טיפל במגפת הקורונה. בורונדי נקטה צעדים מעטים מאוד כדי להילחם בנגיף, והרשויות טענו שאלוהים מגן על המדינה. במהלך המגפה ערכה בורונדי מעט מאוד בדיקות – וקיימה עצרות בחירות גדולות. לפי נתוניה הרשמיים של המדינה, עד כה נרשמו בה 83 נדבקים ומקרה מוות אחד מהנגיף, אבל רופאים שם טוענים כי מקרים רבים אינם מדווחים. בחודש שעבר גירשה בורונדי את נציג ארגון הבריאות העולמי בצל הביקורת עליה.

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה מת (צילום: AP)
מתנת הפרישה: וילה וחצי מיליון דולר. נקורונזיזה(צילום: AP)

למרות הודעת הממשלה שנקורונזיזה חש ברע ובהמשך מת מהתקף לב, יש בבורונדי גם מי שתוהים כעת אם הנשיא עצמו מת מנגיף הקורונה. לפי דיווחים, בסוף מאי הוטסה רעייתו של נקורונזיזה, דניס, לבית חולים בקניה אחרי שנדבקה בנגיף החדש וחלתה, ולדברי ג'סטין נייבנדה, תושב העיר בוג'ומבורה, רבים בבורונדי חשדו כבר אז שהנשיא בעצמו נדבק בקורונה.

 

מותו של נקורונזיזה בא קצת יותר משבועיים אחרי שבבורונדי נערכו בחירות שבהן נבחר האדם שיירש אותו בתפקיד: אבריסטה נדיישימייה, שנבחר לכהונה בת שבע שנים כנשיא. השבעתו תוכננה לאוגוסט הקרוב. כמו נקורונזיזה, נדיישימייה נמנה בעבר עם המורדים בני הקבוצה האתנית הוטו שנלחמו בימי מלחמת האזרחים בבורונדי, בשנים 2006-1993, נגד הצבא, שרוב אנשיו היו בני המיעוט הטוטסי. כ-300 אלף איש נהרגו במלחמה הזו.

נשיא בורונדי פייר נקורונזיזה מת (צילום: רויטרס)
עצרות בחירות בימי מגפה. נקורונזיזה(צילום: רויטרס)

אף שבהסכם השלום שסיים את המלחמה בבורונדי נקבע כי כהונת הנשיא תוכל להיות מוארכת רק פעם אחת, כשהשלים את כהונתו השנייה ב-2015 רץ נקורונזיזה לכהונה שלישית, צעד שכאמור הוליד מהומות. הוא טען אז שעומדת לו הזכות להיבחר מחדש משום שלכהונתו הראשונה לא נבחר בהצבעה כללית.

 

במאי 2018 אישרה בורונדי במשאל עם רפורמות חוקתיות שהיו מאפשרות לנקורונזיזה לשלוט עד לשנת 2034, משאל שנערך בתום קמפיין שלדברי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch התאפיין במעשי דיכוי והתעללויות, אבל בחודש שלאחר מכן, בצעד מפתיע, הודיע נקורונזיזה כי לא יתמודד שוב על התפקיד.

 

בינואר השנה אישר הפרלמנט של בורונדי הצעת חוק שתסדר לנשיאים המסיימים את תפקידם חבילת פרישה הכוללת וילה יוקרתית ומענק של חצי מיליון דולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נקורונזיזה. מבצע דיכוי
צילום: AFP
מומלצים