שתף קטע נבחר

המתנחלים נערכים ליום פקודה | פרשנות

עסקת המאה תפסה את המתנחלים מוקדם מדי ויצרה מאבק בין האידאולוגים לפרגמטיים. אך בצל החוסר בשקיפות ובמפות מדויקות, הם כבר עולים להתקפה וצפויים להתחיל בהפגנות. עם זאת, כדי לשמור על חלומם ל"ארץ ישראל השלמה", ייתכן ויסתפקו בסיפוח סמלי שיאפשר את המשך ההתפלפלות

ככל שחולפים הימים ותאריך היעד לסיפוח מתקרב, המתנחלים, שחוששים שרגע אחרי הסיפוח ייגדע חלום "ארץ ישראל השלמה", מחדדים מסרים ועולים להתקפה. ביש"ע יצאו בקמפיין "לא למדינה פלסטינית", ועוד קודם לכן יצאו בקמפיין "אין חצי ריבונות", במסגרת התנעת המחאה נגד המתווה.

שלט חוצות בירושלים (צילום: EPA)
הקמפיין האחרון של המתנחלים(צילום: EPA)

במקביל, שלל הפגנות ויוזמות שצצו מהשטח מסמנות את הימים הבאים כזמן מימוש התוכניות שלהם לסיכול עסקת המאה, הכוללות עלייה לנקודות התיישבות במרחב, קיום הפגנות המוניות, ויציאה לשרשרת מחאות. ראשי המועצות כבר בדיאלוג עמוק עם התושבים שלהם, דנים בסכנות שיש בעסקה. המערכת דרוכה ומחכה ליום פקודה.

 

אלא שעד כה, למרות בקשות של אנשי ההתיישבות, אין מפות, אין שקיפות, ויש רק בעיות. במציאות של מפה קונספטואלית גם מתווכחים קונספטואלית. היעדר השקיפות ושיתוף המתנחלים בתהליך גורם לבלבול מחד גיסא, ולתחושה שיש להילחם כי עוד רגע "נאבד את הכל" מאידך גיסא.  

 

 

המתנחלים חלוקים בנוגע להסכם, ולא באופן קטגורי. אם במאבק על עמונה ידעו לזהות מרחוק מהו בסיס המחלוקת בין עמונה ועפרה, בנוגע לעסקת המאה העניין מורכב קצת יותר. עסקת המאה תפסה את המתנחלים מוקדם מדי. האידיאולוגים לא הספיקו לתקוע נקודות התיישבות בכל "ארץ ישראל השלמה". הם רק בחצי הדרך. מנגד עומדים הפרגמטיים שמסבירים שהסיטואציה הפוליטית העכשווית הסתדרה בדיוק למימוש החלום. ניקח מה שנותנים ומשם נמשיך. מי יודע, אולי עוד נכה על חטא בעתיד.

 

אבל גם הזרם הפרקטי בין האידיאולוגים מסביר כי במציאות הקונספטואלית הנוכחית הם לא יכולים לחיות. כאשר אין רצף טריטוראלי בין היישובים, ויש הקפאת בנייה וויתור על כ־68 אחוז מהשטח, אי־אפשר לחיות. השבוע אמר לי אחד ממנהיגי המתנחלים ברגע של גילוי לב: "אם אני תושב אלון מורה, תחת מתווה טראמפ אני עוזב שנייה אחרי ההכרזה. לא מוכן שתוצב עלינו מטרה בכל פעם שנצא מהבית". הרצון לשינויים בתוכנית נובע מהתפיסה של "היום שאחרי": האם נקבל את ה־32 אחוז עם "מגמה קדימה", כלומר בדרך למו"מ על שאר השטח והשארת החלום על ארץ ישראל השלמה, או שלא נקבל עוד אחוזים מהשטח כי הם עברו כבר לידיים אחרות.

 

בחדרים סגורים מספרים המתנחלים שהגישו הצעה כבר בסמוך לפרסום העסקה, שתהיה פרקטית ותשמור על החלום: לקיים ריבונות על חלק מצומצם מהשטח. הם מסבירים שנתניהו יכול להעביר בממשלה את ההצעה על "סיפוח קטן", של שטח שנמצא בקונצנזוס כמו מעלה אדומים. ואז ימשיכו להתפלפל על עסקת המאה, לפתוח מפות ולשרטט גבולות באיטיות. האמריקאים סירבו, ואותם גורמים סיפרו כי הם אף הקשיחו עמדות בשבועות האחרונים. ערפל מכסה את העסקה. ייתכן שנתניהו, לאחר שישתף את לקוחותיו בהתנחלויות, ילך על הסיפוח הקטן, מהלך שכבר בעבר ניסו לקדם ביש"ע. שייתן למתנחלים לספח, ולהמשיך לחלום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
קמפיין נגד תוכנית טראמפ
צילום: EPA
מומלצים