שתף קטע נבחר

בכיר בענף התיירות נגד נתניהו: "סוגר את השמיים בגלל טראמפ"

רה"מ הסביר כי עיכוב חזרת הטיסות לישראל וממנה ללא חובת בידוד נובע מהזינוק בנדבקים בקורונה, אך בכיר בענף טוען כי קיים קשר ליחסים עם נשיא ארה"ב. "הוא לא רוצה לריב עם טראמפ", אמר הבכיר ל-ynet. "הסכם עם המדינות ה'ירוקות' יאפשר לתיירים להיכנס, בעוד אמריקנים יחויבו בבידוד"

נתב
נתב"ג ריק(צילום: מוטי קמחי )

בכיר בענף התיירות בישראל טוען כי לא מן הנמנע שסוגיית הסיפוח מתערבבת בשיקולים של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע פתרון למשבר החמור שחיסל מאז התפשטות הנגיף קורונה את תעשיית הטיסות לחו"ל ולארץ. "לקראת הסיפוח הוא לא מוכן לריב עם דונלד טראמפ והממשל האמריקני", אמר היום (ב') הבכיר ל-ynet. "ההסכם עם המדינות ה'ירוקות' (עם תחלואת קורונה נמוכה יחסית. א"ב) יאפשר לתיירים ממדינות כמו יוון להיכנס לארץ בלי חובת בידוד, בעוד כניסת תיירים מארה"ב תסורב או שלכל הפחות הם יחויבו להיכנס לבידוד של שבועיים".

 

אז מה קורה עם הטיסות? שאלות-תשובות

 

מדינות האיחוד האירופי, שחידשו היום את הטיסות בתוך היבשת, נערכות לאפשר מעבר אווירי גם מחוץ לתחומה ב-1 ביולי. בישראל עסקו הרשויות בחידוש הטיסות עם 11 מדינות "ירוקות" במסגרת של פיילוט ללא חובת בידוד למשך 14 ימים לאחר הנחיתה. בין היתר דובר שהפיילוט יאפשר את חזרת הטיסות ב-1 ביולי, אך הזינוק בנתוני התחלואה בתקופה האחרונה הוביל את ראש הממשלה להחליט על דחייה נוספת בפתיחת השמיים ללא חובת בידוד.

 

במסיבת העיתונאים שערך ביום חמישי שעבר, אמר נתניהו: "אנחנו חוששים מיבוא של הנגיף. ולא נעים להגיד. אני חייב להגיד את האמת. עד לפני כמה ימים היינו בין המדינות המצליחות. ודורגנו מבחינת הבטיחות והאפשרות לקלוט את התיירים שלנו. אחת המדינות הודיעה לי שהיא מורידה לנו הדירוג כי מסתכלים על העקומה ורואים את זה. לכן, היכולת שלנו להבטיח שתיירים ישראלים יוכלו לנסוע לחו"ל ושתיירים מחו"ל יוכלו להגיע לישראל היכולת תלויה במה שקורה במדינות אחרות, אבל היכולת שלנו לצאת לחו"ל תלויה במה שקורה אצלנו".

הבית הלבן (צילום: EPA)
הנשיא טראמפ ורה"מ נתניהו. "מצב דומה לתחילת המשבר"(צילום: EPA)

בעקבות ההערכה שחזרת הטיסות ללא חובת הבידוד תידחה לחודשים אוגוסט-ספטמבר, אמר הבכיר בענף התיירות כי "המצב כרגע דומה לתחילת המשבר - אז ישראל החליטה לאסור כניסת תיירים מכל המדינות בלי קשר לנתוני התחלואה בהן כדי שארה"ב לא תיכנס לרשימה של מדינות מסוכנות".

 

הבכיר הוסיף גורמים נוספים שלדעתו מונעים מנתניהו לשינוי ההחלטה. "רמת האבטלה עדיין מאוד גבוהה, וביחס בין תעופה למלונאות על כל עובד בענף התעופה יש 20 עובדים בענף המלונאות. יש לראש הממשלה עניין להשאיר את השמיים סגורים כדי שבתי המלון ייפתחו וששיעור האבטלה יירד. בנוסף, זה שאנשים לא יכולים לטוס לחו"ל - הם יבזבזו את הכסף שלהם בישראל על אוכל וקניות - דבר שיחזיר יותר אנשים למעגל העבודה".

 

לסיכום טענותיו ציין הבכיר כי העובדה שרמת התחלואה עולה גרמה למקבלי ההחלטות להשאיר סממנים של שגרה, כדוגמת נתב"ג והרכבת, סגורים. "אין היגיון לאפשר חתונה ל-250 איש ויחד עם זאת לא לאפשר נסיעה ברכבת. שדה התעופה זה סמל שמראה שגרה, וכנראה שראש הממשלה החליט להשאיר את הסמלים סגורים כדי שרמת השאננות בציבור לא תגדל ושהציבור יבין שאנחנו במצב חירום, למרות שבאירופה כבר החליטו שאין לזה שום הצדקה".

 

בכיר בענף התעופה בארץ אמר כי גורמי מערכת הבריאות הצליחו לשכנע את ראש הממשלה שתעשיית הטיסות היא זו שהביאה את הקורונה לישראל. לדבריו, "במגזר שלנו אנו חושבים שלא נותנים לראש הממשלה תמונה רחבה שבה ניתן לייצר תעופה עם רמת סיכונים נמוכה", אמר הבכיר. "משרד הבריאות לוקח את זה לקצה השלילי ומסרב לאשר לבצע בדיקות קורונה לטיסם בטענה שזה משאב לאומי, אך יחד עם זאת צריך לשחרר את זה בהדרגה ובפיקוח.

 

"אפשר לשמור על השמיים פתוחים בהתחשב בתחלואה נמוכה ומרכיבים נוספים כדי לייצר עולם של מי שיוצא ונכנס לישראל חווה תהליך של בדיקת קורונה, ביטוח ודרכון רפואי - והחזרה ארצה נעשית בצורה בטוחה יותר".

 

הבכיר בתעופה הוסיף: מעבר לתיירות, צריך לייצר מסות של טיסות, בעיקר לעובדים ולאנשי עסקים. באירופה כבר הבינו כאין כרגע ברירה אחרת וצריך להניע את התעופה כי הכי קל זה לעצור את הטיסות. אבל הגענו כבר לנקודה שצריך לקבל החלטות ולחדש את הטיסות בהדרגתיות, לפחות לאירופה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים