שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי, ראובן כהן/דוברות עיריית חיפה

ההתפרצות בבאקה אל גרביה: "אנחנו סובלים"

בריאיון לאולפן ynet התייחס ראש העיר ראיד דקה להתפשטות הנגיף בעירו, שם התגלו 30 חולים ב-3 ימים: "לא יודעים להטמיע הנחיות, זו בעיה כלל-ארצית". על פקיעת התקנות לשעת חירום: "בניתי תוכנית - ואי אפשר לאכוף"

  

 

ראש העיר באקה אל גרבייה, ראיד דקה, התייחס היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet להתפרצות נגיף הקורונה בעירו: "תקלה בכנף, אדם שנשא את הנגיף השתתף בחתונה ושם השתולל העניין. הגענו ל-30 חולים תוך שלושה ימים".

 

הקורונה בבאקה אל גרבייה: "תושבים לא מכבדים את הבידוד, קטסטרופה"

בכיר במשרד הבריאות: בלי הגבלות נהיה כמו ברזיל תוך שבועיים

פרסום ראשון: התקנות פקעו - ואין כל סמכות לאכיפת מגבלות הקורונה

"להגביר מאמצי הסברה": עלייה בשיעור החולים במגזר הערבי והחרדי

 

בקה אל גרבייה ()
"קטסטרופה". באקה אל גרבייה

- אתה כועס על אותם האנשים שלא מקשיבים להנחיות?

- "אני כועס. בכלל, בכל הארץ ידענו איך להתנהל בעניין הקורונה, אבל כשחזרנו לשגרה - לא ידענו איך להטמיע את ההתנהגות ב'שגרת קורונה'. אנחנו סובלים מזה". ראש העיר ציין כי "התושבים מפחדים, גם בבתי הספר".

 

ראיד דקה ()
ראש העיר דקה. "איך נטמיע את ההנחיות?"

דקה התייחס לפקיעת תוקפן של התקנות לשעת חירום, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet: "בניתי תוכנית אכיפה, צעדים למיגור ההתפרצות, ואי אפשר לאכוף את התקנות. יש פה תקלה כלל-ארצית, בכל הארץ ובקרב כל התושבים".

 

לדבריו, אנשי העירייה שוחחו עם הגורמים הרלוונטיים על הדרכים שבהן אפשר למגר את ההתפרצות בעיר: "יש התפרצות, אני קורא לזה 'תקלה', אפשר לתקן את זה. זה נגיף שהוא כמו שפעת רגילה, אבל הבעיה היא שהוא מדביק בצורה בלתי נתפסת ולכן המספר גדל".  

"הבעיה היא איך נטמיע את ההנחיות – מסכה, ריחוק והיגיינה", המשיך ראש העיר. "את כל הדברים האלה צריך לדעת איך לאכוף. זה לא פשוט, אבל באמצעות הסברה ניתנים כלים שמתבססים על התובנה והאחריות של התושבים. אין יותר כלים. דבר חשוב נוסף הוא הבידוד – מישהו חולה והוא מסתובב. אנשים ללא תסמינים מסתובבים, ועד שזה מתגלה לך תדע איפה הוא היה ובמה נגע. המצב הולך לקטסטרופה, אין תוכנית כללית בארץ כיצד להתמודד עם שגרת הקורונה וזו הבעיה הרצינית שלנו".

 

עלייה בשיעור החולים בחברה הערבית

מהסקירה היומית של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה שפורסמה הבוקר, עולה כי חלה עלייה בשיעור הנשאים והחולים בחברה הערבית: כ-5% אחוזים מהנבדקים בחברה הערבית אובחנו כחיוביים, ו-32 חולים אובחנו במגזר הבדואי ביממה החולפת.

 

לצד באקה אל גרבייה, מוקדי תחלואה נוספים הם אום אל-פחם, כפר קרע, פורדיס, בענה, נצרת ושפרעם. "לנוכח נתוני התחלואה שהוצגו, מומלץ להגביר את מאמצי ההסברה במגזר הערבי, להרחיב באופן משמעותי את הבדיקות ולעודד את התושבים הסובלים מתסמינים להגיע להיבדק", נכתב בסקירת המרכז.

בדיקות קורונה בחורה ( צילום: אילן תיבי, כללית מחוז דרום)
מתחם בדיקות קורונה ביישוב הבדואי חורה( צילום: אילן תיבי, כללית מחוז דרום)

  

התקנות פקעו, אין תוקף חוקי לאכיפת ההגבלות 

כאמור, הלילה פג תוקפן של התקנות לשעת חירום שנקבעו בשל הקורונה. המשמעות היא שכבר היום אין תוקף חוקי להגבלות ההתקהלות, אכיפת הבידוד הביתי, מדידת החום ואכיפת המסכות במקומות ציבוריים.

 

לפי חוק יסוד: הממשלה, תוקפן של תקנות שעת חירום פוקע אחרי שלושה חודשים מיום התקנתן, אלא אם כן הוארכו בחוק. הממשלה הביאה לכנסת חוק שיעגן את התקנות, אך הוא טרם עבר את כל ההליכים. חברי הכנסת הספיקו לאשר אותו רק בקריאה ראשונה, ובמהלך היום הוא צפוי לעלות בוועדת חוקה, חוק ומשפט להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

 

בכיר במשרד הבריאות התייחס הבוקר לפקיעת תקנות הקורונה, ואמר כי "המשמעות היא שמעכשיו אי אפשר לאכוף בידוד ואת כל יתר התקנות. אנשים שיגיעו מחו"ל לא יחויבו בבידוד, ונהיה כמו ברזיל תוך שבועיים". הבכיר העריך כי בשל התקלה הסוגיה תתוקן עוד היום.

 

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי אובחנו עוד 216 חולי קורונה ביממה האחרונה. לפי נתוני המשרד, 36 חולים מאושפזים במצב קשה, בהם 27 מונשמים. מספר החולים הפעילים בארץ הוא 3,598 כאשר עד כה נפטרו מהנגיף 302 בני אדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים