שתף קטע נבחר

עיראק נגד המיליציות: מפקד איראני נעצר במבצע חריג

ראש הממשלה החדש של עיראק הבטיח למנוע מהמיליציות הפרו-איראניות לשגר רקטות על בסיסים אמריקניים – ומממש: כוחות קומנדו פשטו בחצות על מטה "כתאיב חיזבאללה" בבגדד ותפסו משגרי רקטות. לפחות 13 נעצרו – בהם שלושה מפקדים שאחד מהם איראני

פשיטה חריגה של כוחות קומנדו עיראקיים על מיליציה פרו-איראנית בבגדד: גורמי ביטחון בעיראק דיווחו הלילה (בין חמישי לשישי) כי כוחות ביטחון מיוחדים פשטו על מטה של המיליציה "כתאיב חיזבאללה" – ארגון שלו אין קשר לחיזבאללה בלבנון – ועצרו שלושה מפקדים בארגון, על רקע ההאשמות מצד ארה"ב שהוא זה שאחראי לירי טילים לעבר בסיסיה בעיראק. גורמי הביטחון אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שאחד המפקדים שנעצרו הוא איראני.

 

אין כסף, קחו טבעת: לסולימאני עדיין אין תחליף בעיראק

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
הפשיטה הנועזת ביותר בשנים האחרונות נגד המיליציות. לוחמים פרו-איראנים בעיראק(צילום: רויטרס)

בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
נתפסו גם משגרי רקטות. לוחמים של "אל-חשד א-שעבי"(צילום: רויטרס)

מדובר במבצע הנועז ביותר בשנים האחרונות של הממשלה בבגדד נגד המיליציות שנתמכות בידי טהרן. למיליציות אלו השפעה רבה בעיראק, הן במישור הצבאי והן במישור הפוליטי. מדובר בסימן ראשון שראש הממשלה העיראקי החדש, מוסטפה אל-קזימי, מתכוון לממש את הבטחתו לנקוט יד קשה כלפי מיליציות צבאיות שיפגעו במתקנים האמריקניים בארצו.

 

הפשיטה, כך מסרו הגורמים לרויטרס, התרחשה סמוך לחצות (שעון מקומי), במטה "כתאיב חיזבאללה" בדרום בגדד. כאמור, אחד הגורמים ציין שבין שלושת המפקדים שנעצרו גם אזרח איראני אחד.

  (צילום: AFP)
הבטיח לנקוט יד קשה במי שישגר רקטות על האמריקנים. ראש הממשלה החדש אל-קזימי(צילום: AFP)

סוכנות הידיעות AFP ציטטה אף היא גורמים ביטחוניים בעיראק, שאמרו כי הפשיטה – אותה ערכו אנשי היחידה ללוחמה בטרור – נעשתה בעקבות "מידע מודיעיני" שהתקבל, ושבמהלכה תפסו הכוחות שלושה משגרי רקטות. ב-AFP ציינו כי בסך הכול נעצרו בפשיטה 13 פעילים, אך ברויטרס ציטטו גורם במיליציות שאמר כי 19 נעצרו. גורם אחר, ממשלתי, טען שמספר העצורים עומד על 23.

 

גורם בממשלת עיראק טען גם שהמפקדים שנעצרו הועברו לידי צבא ארה"ב, אך דובר הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, שפועלת נגד דאעש, הכחיש טענה זו בפני רויטרס, וכך גם גורמים במיליציות הפרו-איראניות.

Protesters attack U.S. embassy in Iraq  (Photo: AP)
מסתערים על שגרירות ארה"ב בתחילת השנה. ירי הרקטות לאזור נמשך בחודשים האחרונים(Photo: AP)

הפשיטה נערכה כאמור בעקבות ירי הרקטות לעבר בסיסי ארה"ב בעיראק, השגרירות שלה בבגדד, ומתקנים של חברות גז אמריקניות הפועלות במדינה. מאז אוקטובר עשרות רקטות נורו לעבר מתקנים ובסיסים אלו, ובמתקפות נהרגו אנשי צבא עיראקים, אמריקנים ובריטים.

 

הפשיטה הלילה מגיעה גם על רקע הדיווחים שאיראן מתאמצת בימים אלו לשמר את השפעתה על המיליציות העיראקיות, חצי שנה לאחר שארה"ב חיסלה בהפצצת מל"טים את מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ולצדו גם את אבו מהדי אל מוהנדיס, מנהיג ארגון הגג של המיליציות, "אל-חשד א-שעבי".

Revolutionary Guard Gen. Qassem Soleimani  ()
איראן מתקשה למצוא לו תחליף. מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני

סולימאני, נזכיר, היה האחראי על קשריה של איראן עם ארגוני הלוויין שלה במזרח התיכון ובעולם, והיה לו מעמד של כמעט-אגדה בקרב הפוליטיקאים השיעים והמיליציות השיעיות בעיראק. הוא היה אדם כריזמטי ודובר ערבית, וקשריו עם הבכירים העיראקים היו כאלה שאין דומה להם. יורשו של סולימאני כמפקד כוח קודס, איסמעיל קאאני, מוכר פחות למנהיגי המיליציות העיראקיות, והוא מדבר אליהם באמצעות מתרגם.

 

ניסיונה של איראן לשמר את השפעתה בעיראק, כך נראה, הפך לסבוך עוד יותר בעידן הקורונה, מגפה שפגעה קשות באיראן והחריפה גם את המשבר הכלכלי שבו היא שרויה ממילא בגלל הסנקציות האמריקניות החונקות. כעדות לכך, החודש דיווחה AFP כי קאאני אמר בפגישה באפריל עם מנהיגי כמה מהמיליציות, שחלקן נהנות מסיוע כספי איראני, כי לעת עתה הן יצטרכו להסתמך על מימון מהמדינה העיראקית.

 

דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לוחמים פרו-איראנים בעיראק, ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים